Behöver råd av sömnadskunnig
hemul:
Funderar på att köpa en symaskin. Jag kan inte sy, är inte intresserad heller. Ska bara ha den till att lägga upp brallor, laga saker och så.
Har bara haft en urgammal maskin med endast raksöm och sicksack förut. Konstsömmar bryr jag mig inte om, men jag skulle vilja kunna sy i töjigt material (joggingbyxor :shy:). Behöver man nåt speciellt då? Kommer att använda den ett par gånger per år max, så jag vill komma undan så billigt som möjligt. Är såna där maskiner som de säljer ibland för en tusing bara skit eller går de att använda?
Marinda:
Det finns ju speciella stretchsömmar på lite nyare maskiner, de är bra när man syr i töjbara tyger. Prislägena kan jag tyvärr inget om.
hemul:
Stretchsöm? Jaha, tack så mycket! Då ska jag fråga efter det. :smile:
idalinda:
Nu har du ringt till en expert ( skönt att kunna något ! mitt senaste större projekt var att klä om 10 båtmadrasser i olika former i både marintyg och galon med infälld text) :tongue:, fast jag vet inte om jag kan svara om något billigt och bra.
Jag har köpt min maskin snart 20 år sedan och den är " Bernina" sedan har jag även en overlock " Paff" Paff var då en riktigt kvalitetsmärke, men jag har inte handlat maskiner precis på sistone :shy:. Dessa gav jag då flera tusenlappar för.
Jag har bara lärt mig att billigt är inte bra i de flesta sammanhang.
Kolla att du handlar jeans-nål till tjockare sömn och en mjukrundad stretch-nål för trikoer.
(För att få upp mitt självförtroende lite publicerar jag här ett par bilder om projektet, jag har varit nere i den djubaste källarhålan när jag har inte klarat av något av det enklaste inställningar i forumet.... tur att Hemulen hjälper :inlove: snällt!)
hemul:
Jäsingen du! Du har en riktig fartbåt! :clapping:
Jo, jag är ju också misstänksam mot billigt. Men jag har inte så mycket pengar att leka med och det känns inte försvarbart att slänga ut flera tusen på något jag skulle använde så lite. Så om de billiga är för dåliga så får det nog vara. :byecry:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida