GMO
Subcalva:
Men jag undrar vart allt det extra kommer ifrån? Det måste ju komma från jorden och hur kompenserar man jorden sen?
Jag är också väldigt skeptisk till GMO så länge vi har det monopol som Monsanto verkar ha. Filmen om Monsanto på YouTube ger mig verkligen kalla kårar och även om den skulle överdriva en del så är det många delar som är sanna som man lätt kan kolla på nätet. Just grödorna de tar upp filmen kräver att man använder RoundUp eftersom det är just det som bla deras majs och bomull är framodlad för att vara resistent emot. Grödorna kräver också mer bevattning och det är är som vi vet inget trivialt problem idag.
Många som är för GMO menar att det ska jämställas vanlig förädling men jag tycker att tidsapekten är något man inte kan bortse ifrån. Vid vanlig förädling går man framåt långsamt i mer eller mindre steg men med GMO så gör man drastiska steg framåt vilket gör det mycket svårare att backa om något går på tok.
hemul:
Och de fattiga bönderna måste år efter år köpta dyrt utsäde från Monsanto eftersom fröna är sterila. De kan inte bara spara undan till nästa års sådd som de gjort innan.
Och när var monokulturer något bra? Monsanto tar begreppet ett steg längre. Inte bara ska vi odla endast några få växtslag, vi ska bara odla deras variant av dem. Jag tror det var redan på 50- eller 60-talet som Sverige var inblandat i ett biståndsprojekt i Indien. I varje liten bergsby odlade de sin egen variant av ris och avkastningen var inte jättehög. Detta skulle så klart rationaliseras och samma biståndsutsäde såddes på alla fält i provinsen. Det blev missväxt. Om det var väderförhållandena eller någon slags skadeangrepp minns jag inte. Alla svalt. Många dog. Men kunde inte längre låna ris från grannbyarna som man gjort tidigare om den egna skörden slagit fel. Biståndsarbetarna, de hade väl åkt hem, nöjda med sitt värv.
hemul:
Citat från: Subcalva skrivet 2014.07.03 - 15:27:32
Många som är för GMO menar att det ska jämställas vanlig förädling men jag tycker att tidsapekten är något man inte kan bortse ifrån. Vid vanlig förädling går man framåt långsamt i mer eller mindre steg men med GMO så gör man drastiska steg framåt vilket gör det mycket svårare att backa om något går på tok.
Vid vanlig förädling kan man inte heller blanda gener från olika arter.
Subcalva:
Citat från: hemul skrivet 2014.07.03 - 15:58:26
Vid vanlig förädling kan man inte heller blanda gener från olika arter.
Helt sant. Och lek med tanken att det visar sig att vårt eget DNA påverkas av det vi äter fast vi inte upptäckt det ännu.
Vi tror att forskningen kommit på allting men det enda vi kan vara säkra på är att vi inte vet allt.
Säg att vårt DNA påverkas då kan det plötsligt gå fort att utveckla helt nya mer eller mindre märkliga "features".
berittis:
Och måste vi förädla överhuvudtaget? Bara en fråga. :confused3:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida