Brosk

<< < (2/3) > >>

Ary:
Tack för Anka länken, fick ett gott skratt på den.  :lmao:

Léonie:
Det finns tre olika typer av brosk. Hyalint brosk, elastiskt brosk och trådbrosk. De består av protein (kollagen och elastan), celler som producerar detta (chondrocyter och -blaster) och "extracellulär substans" som är mycket rikt på proteoglykaner ex. glukosaminoglykaner(vanligaste är hyaluronsyra). Det är dessa som bildar den glatta och geléaktiga "geggan" i leder där hyalint brosk möter varandra (gör att ledplattorna glider smidigt mot varandra).

De tre olika typerna av brosk har olika stora andelar av dessa tre "ämnen". Så kaloriräkningen skulle bero på vilken typ av brosk det är du äter.

Alltså det består av kollagen, elastan och "typ ledvätska". Mest protein alltså. Hur stor %-andel protein i förhållande till vatten beror på typen av brosk. :smile:

hemul:
Wow! Tack så mycket. Är du histolog?  :worshippy:

Lite mindre protein och kalorier än fettsnålt kött då kansske? Det är nog fuckin osmältbart, för jag kan äta jättemycket!  :lol:

Och VAR har du varit, om jag får fråga? Är ju skitlänge sedan vi såg till dig ju! Bättring!  :club: :whink:

hemul:
Och jag äter alla sorters brosk. Men bäst gillar jag det där som har något liksom seggeggigt på ytan och är ganska mjukt. :tasty:

Léonie:
Varsegod!  :smooch:

Jag är ingen histolog men jag har läst histologi.  :smile:

Ja, jag skulle nog inte heller räkna särskilt mycket kalorier på brosk.  :whink:

Jag tog en "sociala medier-paus" för skolan och jobb tog upp så mycket tid att jag inte orkade med något annat. Men nu har jag sett till att det lättat. Så jag kommer kika in här några gånger i veckan!  :flirting:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida