Brosk

(1/3) > >>

hemul:
Nu har jag tänkt börja med Anna Anka-dieten och käka brosk så jag inte ska få cancer. :crazy:

Nä, inte riktigt då. Men jag funderar över de där mumsiga broskbenen jag köper på grossen. Jag tuggar ju i mig brosket också, brukar vara någon enstaka bit som är förbenad bara, resten går ner. Men jag har lite svårt med kaloriräkningen. Broskben finns liksom inte i SLVs databas, så jag kör på fläskben. Blir astronomiska siffror när jag äter det, men jag går inte upp, så nåt är fel.

Min fråga är alltså vad innehåller brosk? Knappast fett. Men protein kanske. Hur mycket kan det i så fall röra sig om? Hittar ingenting om detta viktiga ämne när jag googlar! :dribble:

Mynlen:
Googlat litet för dig. Men blir inte klokare heller. Bara det här:  80% vatten, 12% fibrer och 8% celler. men vad för fibrer och celler blir man inte klokare av....

Jag gillar inte brosk...

hemul:
Fibrer? :eek:

Men det låter ju ändå som jag misstänkte, att det inte är speciellt näringstätt.

fetsmart:
Var tvungen att googla för att se vad brosk *egentligen* är... har alltid betraktat det som oätbart hårt och "studsigt" osmältbart... kan tydligen vara lite olikartat så nu fattar jag ännu mindre... men tydligen innehåller det mycket kollagen http://sv.wikipedia.org/wiki/Kollagen

hemul:
Ja, det borde det göra, men jag kan inte tro att det innehåller lika mycket protein som kött. Kan lätt sätta i mig över ett halvkilo sådana där ben och åt jag ett halvkilo kött skulle nog t.o.m. jag bli lite övermätt. Brukar nöja mig med en 350 g (när jag räknat bort det jag inte kan tugga i mig) och det är inte särkilt mättande alls. Ungefär hälften är nog brosk och resten kött.

I.v.f är det t.o.m. godare än revbensspjäll. Prova! Lång tids puttring krävs förstås och färsk ingefära och lite honung på slutet gör det extra mumsigt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida