Hjälp med kålrotsrecept?

(1/4) > >>

Ary:
Jag har nu inhandlat 2 st små kålrötter troligen för första gången i mitt liv. Hade tänkt testa någon slags gratäng tror jag. Någon som har ett beprövat recept kanske? Andra recept med kålrötter som är goda? Har alltid undvikit kålrötter eftersom de liknar rotselleri lite och dem tycker jag verkligen inte om....
Men kålrötter kanske är goda.  :hmm:

hemul:
Rotmos så klart! Eller du kan "rosta" bitar i ugnen ihop med andra rotfrukter. Jättegott. Lärde jag mig här faktiskt.

Kålrötter är jättegoda. Helt annan smak än selleri (som jag iofs också gillar).

hemul:
Som av en tanke håller jag på att laga rotmos med hemrimmad fläsklägg just nu! Vill du komma och smaka?  :flirting:

Ary:
Öhhh jo det hade ju varit jättetrevligt hur lång tid tar det att cykla från finspång?  :lmao: Vet inte knappt om jag ätit fläsklägg och rotmos det är knappt det eftersom jag är dansk och det inte ingick i menyn hemma.
Funderar på en variant där man kunde hyvla skivor och råsteka eftersom pannan ändå ska igång....  :hm-hm: Och då kan jag spara till mos en annan dag. Om man gör kålrotsmos kan man spara och värma som man kan med potatismos tro?

Mynlen:
kålrot i ugn är jättegott. tillsammas med några rödbetor, morötter, palsternacka och potatis om du äter det.

Finspång är en fin omgivning. Jag har varit där flera ggr, eftersom familjegodset till en bra vän (ex familj nu haha) är där i närheten.

Tror nog du kan hyvla och steka.

Rotselleri gillade jag inte heller förr men nu för tiden, mums. jag skär den i stavar, oljar och saltar o pepprar och in i ugnen, blir det litet som (ganska mjuk) pommes frites.. mums

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida