Hjälp med kålrotsrecept?

<< < (2/4) > >>

hemul:
Men i Danmark äter man väl mycket fläsklägg?  Trodde jag.

Jo, det går jättebra att spara, t.o.m. frysa om du vill. Men du ska inte ha bara kålrot. Lite morot och potatis också. Å så har du i lagerblad, vit- och kryddpepparkorn. Det bästa är om man kan koka moset på spadet av köttet man ska ha till. Sen på slutet reder du med lite grädde. Mjölk egentligen, men grädde blir ju godare! Ta inte mer spad/vätska än att det mesta kokar bort och det som blir kvar blir lagom att mosa grejerna i. Man vill inte behöva slå bort det goda!

Men prova att skära kålrot, morötter, potatis + andra rotfruker om du har (rötbetar blir supergott) i rätt stora bitar, klicka på lite smör, salta och in i ugnet. Skitgott är det!

Ary:
Har ingen potatis hemma och det blir så skum färg med morot så jag gör nog annat med morötterna... Men jag googlade och det fanns en del recept med bara kålrot, så tänkte testa det. Min pappa var lite kräsen och gillade sitt kött i skivor bitar utan att behöva mecka för mycket så jag har inget minne av ngn fläsklägg. Får nog googla bilder för att vara säker på hur det ser ut.  :tongue:

Mynlen: Tyckte alltid som barn att det var rena rama tortyren om de hade i rotselleri i soppor etc, jättebesk urkig smak. Jag får kanske testa att göra strips en gång, det kanske funkar bättre som vuxen. Har ändrat smak en hel del vad gäller mat. När jag började med lchf blev broccoli nästan som knark ett tag.  :whistle:

Mynlen:
gillade inte heller rot och stjälkselleri som barn och tills för ca 3 år sen vägrade jag att äta. Men nu gillar jag båda. Så ja, testa!  Det är bra och billig bas-mat.

Hm imorgon fyller Sari och hon ville ha "standard barnmenyn" som man har i holland, kyckling, pommes och äppelmos. Dom får köpa pommesen, men kanske jag kan göra litet rotselleripommes till mig själv. Kycklignen blir med bacon under skinnet i ugnen så den är på redan. Och äppelmos är ungefär som ni i sverige har lingonsylt till många rätter.

Sari blir 21. sen "kan" hon inte ha det längre för då är hon för vuxen sa hon. hahahaha!

Ary:
Hehe här var det tvärt om: jag försökte övertala mamma till att man kunde få påskägg med godis i efter att man fyllt 20.  :lmao:

hemul:
Nu äter jag! Känn er gröna av avund! :devil:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida