Lyssnade på detta föredrag av Göran Petersson.
http://mediasite.portal.chalmers.se/Mediasite/Play/04d0d7b2613b4e2280f2924c70ad81c71d(Man måste ha MS Silverlight installerat)
Om ni klickar på den sjunde sliden så kommer ni till det jag pratar om. Han säger att man använder samma viktsmängd av alla produkterna och att det finns en äldre metod som ibland kan vara missvisande. Det enda jag hört talas om förut är att testpersonerna fått äta så mycket som gett en viss mängd kolhydrater av varje sak. Jag har alltid undrat hur de som skulle testa typ vitkål, sallad och gurka fick i sig allt!
Först tyckte jag det här nya var fånigt, men sen insåg jag att det kanske är bra. Det finns ju rätt gott om folk som inte förstår att mängden man äter alltid är väsentlig, så kanske detta hjälper? Morot får ju plötsligt ett bra värde t.ex. Fast egentligen är väl detta bara GL uttryckt per 100 g. Orkade inte räkna om det stämmer, men jag misstänker det.
Samtidigt blir det nog lite fel här också. Fullkornsbröd får helt plötsligt mycket bättre värde än vitt bröd. Men det är ju tyngre. Så funkar vi inte i verkligheten. Äter man tre mackor på morgonen så gör man, antingen det är rostebröd eller såna där läskiga sockerfärgade halvmånar från Pågen, trots att halvmånarna väger mycket mer.
Har ni hört talas om detta förut? Är det något officiellt eller är det något som GP "hittat på"? Finns det en tabell över dessa värden?
Förresten tycker jag upplägget med slajdsen och videon var för sig var snyggt! Skulle ha velat ha större video dock.