Blåmärken

<< < (2/2)

Subcalva:
C-vitamin som du säger Hemul är absolut värt att prova.

Paul Jaminet på PHD menar att man har lättare att få brist på C-vitamin om man äter en strikt low-carb diet. Vilket kan leda till skörbjugg (inte alls så ovanligt enligt Wiki) bland annat pga att låga halter av insulin gör att kretsloppet av C-vitamin i kroppen fungerar sämre.

http://perfecthealthdiet.com/category/nutrients/vitamin-c/
Four grams a day of vitamin C for two months cured all the scurvy symptoms. It would be several more years before I figured out the infections, but this experience taught me the importance of micronutrition. The experience persuaded me that I needed to research diets and nutrition closely, and started us down the path of writing Perfect Health Diet.

Från Wikipedia:
Det mest omtalade symptomet på skörbjugg är blödningar i tandkött; det senare utvecklas i svåra fall till kraftig tandköttsinflammation och tandlossning, som kan omöjliggöra tuggning. I svåra fall tillkommer också muskelförtvining, extrem trötthet och förstoppning.
Innan det gått så långt kan dock huden uppvisa flera symptom. Hyperkeratos i hårsäckarna, små lokala blödningar vid hårsäckarna, och kroppshår som börjar bilda lockar eller böja sig, är några vanliga, tidiga tecken på C-vitaminbrist. Vid skörbjugg är det också lättare att få blåmärken.[3][4]

Tina:
Nja, jag tror inte riktigt jag har c-vitaminbrist, äter en hel del c-vitaminrika grönsaker och får nog i mig mer nu än när jag åt frukt och sådant. Jag kanske provar när jag är klar med min kur. Just nu kan jag inte äta några tillskott.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida