Svenskar har högre D-vitaminnivåer än sydeuropéer

<< < (4/7) > >>

hemul:
Och varför har hemuler perfekta värden med ett intag av 5000 IU per dag och inte skyhöga?

Ninnan:
Nja hemulen. Du skriver om mjölkkor och inte köttdjur.
Jag har på en tio mils radie inga mjölkkor som är inne hela dagen på sommaren.
Bönderna spar mycket tid på att låta mjölkkor beta gräs.
Bönder idag har massor av kor nuförtiden. De har inte pengar för att låta mjölkkor vara inne på sommaren med foder.
"Min" storbonde har stort tjohej när de släpper ut mjölkorna på våren; allmän beskådning med annons i Smp.
Tror du mej inte får du komma hit och inspektera  :crazy:
Alla deras köttdjur går ute i ung. sex månader. Det är helt naturligt bete.
Mjölkkornas bete har en del gödning.
Mänska, är du född i stan?  :blink:

Ninnan:
5000 IU??  :shock: Mina ben och fötter får kramp vid 300/dag. 
Jag har ju en annan åsikt om D än du har..  :lick:
Vad som händer i kroppen när man tar upp D via huden eller i tarmen. Det verkar inte som om det är samma sak. Studier om D beträffande en del cancerarter är inte lovande.
Men skickar man länkar om det till kostdoktorn är det helt tyst..
Jag tror visst man kan få fina värden med piller.
Antioxidanter var populärt ett tag, likaså C-vitamin. Undrar vad som kommer härnäst?
Jag är avvaktande..  :blush:

hemul:
Jag tror inte heller att varken D eller de flesta andra tillskott är ofarliga och jag tror definitivt inte att det är samma sak som att få i sig sakerna naturligt, men det går inte att bortse från att den miljö vi lever i och den mat vi äter inte har mycket gemensamt med de förhållanden människan en gång levde under.

Det bästa vore nog om detta med tillskott blev mer accepterat och man kunde få ett ordentligt test på sina mineral- och vitaminnivåer gjort utan att behöva vända sig till ställen som Scandlab. Det är det som oroar mig mest, att man genom att knapra tillskott kanske orsakar obalanser.

Ninnan:
Just det, " att man "genom att knapra kosttillskott kanske orsakar obalanser"  :whink:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida