Svenskar har högre D-vitaminnivåer än sydeuropéer
hemul:
Jo, men är man övertygad om att man redan har obalanser/brist så kanske det är värt att ta chansen. Men jag skulle som sagt vilja ha svart på vitt att det blir bra.
För det är ju knappast så att för mycket eller för litet ställer till det BARA om det är frågan om tillskott.
Nizhoni:
Det är tyvärr inte alla kor som får sin utevistelse, vet att en del bönder får nästan permanenta dispenser från kravet på utevistelse. Många gånger får de dispens för att de inte har tillräckligt med hagmark för djuren, men de behöver aldrig åtgärda det problemet. Och hur mycket hagmark ser man egentligen kring bönderna idag, med tanke på hur stora besättningar de har nu. :rolleyes:
Nä den lagen är fullständigt tandlös idag, ser bra ut på pappret men fungerar dåligt i verkligheten. Lite som med hela lantbruket, kunderna är så snåla att lantbrukarna knappt överlever ens med alla bidrag. :angry:
hemul:
Jo och sen fuskas det, som sagt. Det var nåt program på radio där de intervjuade arga mjölkbönder som var av åsikten att utevistelse var omodernt och förlegat...
Det jag brukar hävda vad det gäller kött gäller nog mejeri också - att vi får spårbarhet ända till gård är nog det viktigaste. För att det ska funka måste vi få fler småmejerier och Arla, Milko och Skånemejerier kan gå och dö! :mad_viking:
Här har vi Sju gårdar. Mjölken blandas så klart, men jag vet ivf att den kommer från de sju gårdarna och inga andra. Det är nog så långt man kan komma utan att det rör sig om ren gårdsförsäljning.
Ninnan:
Det stämmer inte.
En bonde får inte skaffa mjölkkor eller utöka sin besättning om de inte har tillräckligt med bete.
Det är strikta lagar som gäller och inte dispenser. Jag kan bara svara för de som producerar mjölk efter år 2000.
Det ni skriver måste vara innan dessa regler inträdde.
hemul:
Nix.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida