Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.24 - 23:49:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stress  (läst 7686 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« skrivet: 2012.09.06 - 18:54:11 »

Jag hittade en ny blogg som verkar ha många intressanta inlägg
Första inlägget jag läste handlar om stress och hur det påverkar kroppen.
Hans Selye inleder med ett citat:
“Modern man has created a civilization which subjects him to more worries, pressures and emotional stress than his body is equipped to cope with.  These stresses cause physiological change which can make the body prey to heart and kidney diseases and possibly to other ailments.”
(Han Selye)
http://www.andrewkimblog.com/2012/09/stress-and-degenerative-diseases.html#more
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #1 skrivet: 2012.09.07 - 09:54:42 »

Stress är vår värsta fiende. Spelar ingen roll om vi äter bra, motionerar och har oss om vi samtidigt stressar.
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2 skrivet: 2012.09.07 - 23:47:55 »

Det svåra är att identifiera stressorerna. Och efter många år med hög stressfaktor är det knappt ens möjligt att känna om man är stressad eller inte. Jag klarar det dåligt i alla fall. Och rapporter som talar om hur dåligt det är med stress har inte så lugnande inverkan... Inte strävan att äta så nyttigt och miljövänligt som möjligt heller för den delen.

Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero

« Svara #3 skrivet: 2012.09.08 - 07:42:46 »

Stress är vår värsta fiende. Spelar ingen roll om vi äter bra, motionerar och har oss om vi samtidigt stressar.

Jag håller med om att stress är vår värsta fiende men jag tror å andra sidan att det är jätteviktigt att äta bra för att minimera kroppens stress. Det är en av anledningarna till att jag brukar varna för strikt LCHF. Jag tror det är extremt stressande för kroppen att ständigt behöva skapa ketoner. Det är något som normalt sett händer under natten mot morgonen och då är också kroppens reaktion normal och med hjälp av adrenalin och kortisol höjs blodsockret och vi vaknar. Om vi ständigt har den reaktionen dygnet runt så blir det kronisk stress på kroppen och det är ett av de mest effektiva sätten att (för)störa ämnesomsättningen. Fast jag är ju optimist och tror att det går att läka ämnesomsättningen.
Loggat

hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.09.08 - 10:54:21 »

Undrar om det är någon som mäter sina kortisol- och adrenalinnivåer.  :tongue:

Skämt åsido, DET vore riktigt intressant, det. Men jag tror inte det finns hemma-kit för det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #5 skrivet: 2012.09.08 - 16:50:05 »

Ja det var på tapeten i Margaretas blogg varför hennes fasteblodsocker var så högt. Absolut är kosten också viktig men det viktigaste man kan göra är att få ner stressen. Det handlar inte så mycket om att minska stressandet i vardagen utan man kan se till att hitta nedvarvingstillfällen. Meditera, träna yoga eller qi-gong. Jag håller mig friskare när jag är noga med att gå på qi-gong en gång i veckan och göra några övningar varje dag. Många tycker inte sig ha tid till det men man kan ta tillvara pauserna man bjuds på, i väntan på kaffet, busskön, innan man går och lägger sig.
Loggat

Subcalva
Superhero

« Svara #6 skrivet: 2013.03.06 - 21:13:01 »

Hittade en bra analogi om stress på en blogg

Citat
A psychologist walked around a room while teaching stress management to an audience. As she raised a glass of water, everyone expected they’d be asked the “half empty or half full” question. Instead, with a smile on her face, she inquired: “How heavy is this glass of water?”

Answers called out ranged from 8 oz. to 20 oz.

She replied, “The absolute weight doesn’t matter. It depends on how long I hold it. If I hold it for a minute, it’s not a problem. If I hold it for an hour, I’ll have an ache in my arm. If I hold it for a day, my arm will feel numb and paralyzed. In each case, the weight of the glass doesn’t change, but the longer I hold it, the heavier it becomes.” She continued, “The stresses and worries in life are like that glass of water. Think about them for a while and nothing happens. Think about them a bit longer and they begin to hurt. And if you think about them all day long, you will feel paralyzed – incapable of doing anything.”

It’s important to remember to let go of your stresses. As early in the evening as you can, put all your burdens down. Don’t carry them through the evening and into the night, and day after day. Remember to put the glass down!
http://weightmaven.org/2013/02/21/todays-moment-of-zen/
Loggat

Subcalva
Superhero

« Svara #7 skrivet: 2013.05.11 - 09:52:50 »

Jag ramlade på en länk till en sida om stress som verkar bygga på en bok.
Jag har inte läst särskilt mycket än så jag kan inte komma med nån recension men det verkar finnas mycket matnyttigt här.

The Cortisol Connection
Why Stress Makes You Fat and Ruins Your Health - And What You Can Do About It
Explains how cortisol, the major stress hormone, contributes to weight gain, depression, osteoporosis and hypertension.
Includes new research on the connections between cortisol and HSD (the body's fat-storage enzyme), and cortisol and testosterone.
Describes the author's effective (yet easy-to-follow) SENSE cortisol-reduction plan: Stress management--Exercise--Nutrition--Supplementation--Evaluation.

http://cortisolconnection.com/
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544