Affes Julvört
(1/3) > >>
Affe:
Affes Julvört baserad på oopsis eller vad det nu heter

Detta uppfann jag igår kväll då jag ville ha juldoft och smak hemma ...

6 Ägg
200 gr philadelfiaost
2 matskedar fiberhusk
1/2 Dl Kokosnöt mjöl
ett par nypor salt
2 matskedar vörtmix ( Ja den innehåller en del kolisar men detta är en liten mängd)
3 matskedar bakpulver
Gör så här:

Dela gulor och vitor, vispa gulorna c.a 5 min med el-visp
tillsätt osten och det andra, vispa ihop till en porös smet
Låt sedan vila under tiden vitorna vispas till maräng-liknande konsistens typ poröst och torrt

Vänd ner ägg-gule smeten med en slickepot tills den har blandat sig....

Klicka ut på bakplåts papper i lagom stora rundlar

200 gr i c.a 15 min eller tills det fått en härlig färg

Smakar busgott till skinkmacka eller med saltrulle/rullsylta...på med en klick dijonsenap  :cool: samt en liten klar till  drinking_x2

Bon apetit :chef2:

Tina:
Gott. Vört ska det va till skinmackan.
hemul:
Skinnmacka?  :max-shock:
Affe:
Citat från: hemul skrivet 2011.12.26 - 19:16:26

Skinnmacka?  :max-shock:

Med Affes Vörtbröd blir det skinkmacka.....samt dopp i grytan :w00t:  som för övrigt blev sjukt gott...ugnsbakad skinka släpper ifrån sig ett så gott koncentrerat spad.... :lick: kollade med måttbandet och det verkar som jag INTE gått upp i vikt över julen.... men stått still , det går att leva med då jag faktiskt fuskat lite.... 5 chokladbitar från en alladin ask....samt ett julknäcke med skinka och stark söt senap :redface: och en Mysingen julöl...bryggt av ett bryggeri i Nynäshamn....makalös god... men bara på julafton....juldagen promenad med jycken direkt på morgonen.... idag blev det till middag efter att ha jobbat: Lutfisk....med strösslad bacon...smält smör och gröna ärtor...frugan hade sin vitsås med kryddpeppar men då den är gjord med vetemjöl hoppade jag över den med tanke på chokladen tidigare i julhelgen :flirting:
Tina:
Alltså jag har skaffat mig en sådandär läsplatta och det är inte helt lätt att skriva på den.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida