Lowcarbmyter: bär innehåller mindre kolhydrater än frukt
Mynlen:
absolut! Vad jag dock vet är att "kaloriunderskott" inte alltid är enda sanningen för att gå ner. jag har en dust med någon på lchf forum nu igen om detta. För jag HAR försökt att gå ner i vikt på "dietisternas" råd men gick inte ner något. Hur strikt jag än håll mig till det rådet. Jag åt knappt något, men ner gick jag ICKE. Jo kanske 2 kg på 4 månader.. Men det var ju 80% kh baserad mat. Nu äter jag betydligt fler kalorier och går ner... visst kan man inte äta obegränsad energi (även om någon på kostdoktorn påstår att man kan äta hur mycket fett man vill och gå ner om man inte äter kh alls, tror inte på det), men absolut underskott behöver man tydligen inte ha.
Blir bara så less på alla som beskyller tjockisar som itne går ner att dom fuskar, inte har karaktär nog osv. BLÄH!.
slutgnällt. Är trött och har ont i benet (självklart) men om en timme får jag duscha!
hemul:
O nej! Kalorier är med i kompotten, men de är inte allt. Jag tror inte jag åt mer än jag äter nu när jag gick upp.
En sommar lurade en bekant mig att kompisbanta med nån konstig "sjukhusdiet". Hon jobbar på sjukhus, så jag trodde ju det var nåt vetenskapligt, men det var det inte. Det var specificerat exakt vad man skulle äta, en massa sardiner kommer jag ihåg. Ivf var det så klart lite kalorier, 1200 om jag minns rätt. Vi orkade ett par månader. Båda fuskade, men inte mycket. Hon med choklad ett par gånger och jag med en torr bit knäckebröd ibland. Jag motionscyklade också. Hon gick ner ett par hekto, jag ingenting. Sen gav vi upp.
Jag tror kalorier spelar roll så långt att man måste äta mindre än man gör av med. Men sen kanske ämnensomsättningen höjs på viss kost och sänks på en annan plus att detta med insulinrestens kommer in också. Så det går nog inte att säga att man måste äta samma kalorimängd på olika kosthåll för att gå ner eller upp, speciellt inte om man är insulinresistent. Däremot tycker jag man kan använda kalorier som ett mått på hur mycket man äter förutsatt att man håller sig till samma kost. T.ex. nu går jag ner på 1800 kcal. Ligger jag för mycket över det står jag still. Men det gör ju inte att jag tror att jag skulle fortsätta att gå ner på 1800 om jag gick tillbaks till den kost jag blev fet på.
Mynlen:
det är det jag försöker förklara hela tiden men han (=//%¤##"!! haha) fortsätter bara sitt tjat om kalorier in och kalorier ut. Absolut har kalorierna betydelse men inte på det sättet han säger. Och hela tiden får jag pika som "då fuskade du nog" eller "din dietist gav dig för mycket kalorier". Det är mest det jag är så arg över, bara anta att man inte gjorde som man skulle.
Jo, om jag äter 500 kalorier per dag, oavsett vad, kommer jag att gå ner. Absolut. Det kallas svält. Inte nyttigt iallafall. Och om jag skulle klara det längre tid vetefan. Tror inte det.
Men jag läser inte den tråden längre, hoppar över mår dåligt av ordvalet och hur han håller på. Han har redan varit bannat ett tag pga det här. Så länge jag klarar det vill säga hahah!
kvart kvar innan jag får duscha. fick duscha 24 timmar efter ingreppet. Nu blir det 23 och en halvtimme men jag tror inte dom 30 minuterna spelar SÅ stor roll. skönt att kunna längta efter något så skönt!
idalinda:
Så viktigt att kunna reflektera kring allt detta!
Jag läser då och då hos kostdoktorn men aldrig hos Annika D numera.
Bläddrar bara bland receptsidor ibland. Så ni kan väl hålla mig uppdaterat om vad som " pratas".
Vad skulle dom säga om oss, som äter rötter så mycket vi bara hinner... ungsrostade rötter ( jag köpte även en sötpotatis
bara för att testa) i december åt vi hos min bror och där fick vi smaka det. Så gott det var!
( Men den är svårodlat här i Sverige, behöver värme och behöver odlas i hinkar i växhuset )
hemul:
De skulle säga att det inte är LCHF. Och det är det väl inte heller. De som vill styra över LCHF-begreppet har målat in sig i ett hörn med sina godtyckliga regler och definitioner. Det är synd om dem som vill testa lowcarb och inte läser annat än LCHF-sidor och -böcker, men annars spelar det väl ingen större roll för mänskligheten.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida