chokladgodis

(1/7) > >>

Mynlen:
Ej 100% kh fritt förståss!

man tager 250 gr osaltat smör och låter det bli rumsvarmt, antagligen låter den ligga framme tillräckligt länge eller så kör man blocket 20 sek i mikro.
Då bryter man en chokladkaka, 100 gr, på minst 72% cacao halt i en liten skål och micrar det en minut. rör med en sked tills chokladen smält helt (eller micra litet till om det behövs, ska dock inte bli varm för då blir chokladen grynig)

Mosa smöret med gaffel i en djup tallrik och häll på chokladen, blanda det hela till en fin smet. Eller kör i matberdare eller hur du trivs bäst med att mosa ihop en gegga!

Sen kan du lägga till olika saker, efter behov och i mån av tillgång.
malda, hela, krossade, flagade mandel
malen kokos, jag har provat båda att ha det i smeten och utanpå smeten.
krossade hasselnötter eller malda (inte testat än men är säkert gott)
Andra nötter gå säkert bra också.
pepparmyntsolja, då blir det som after eight, GOTT. (det går ju också att dela smeten och göra litet olika smaker...)

jag provade att göra smör med vaniljpulver men det blev en konstig smakkonsistens för chokladen var söt och vaniljdelen inte. nästa gång ska jag testa med litet stevia i. ville göra en tvåfärgad rulle. Det kanske går att ha i andra smaksättningar, litet starkt kaffe eller så. om man nu har pulverkaffe, gör litet extrasuperduperstarkt och droppa in tills smaken är lagom? Ger nog inte så mycket kh ändå.

Sen kan du spritsa massan till fina praliner (kommer jag att göra till jul igen)eller göra en rulle av det i plastfolie, som en korv. Det ska kylas så att det blir hårt.
Av korven skär man sen en skiva och äter med en tesked små små bitar. Då håller man längre på med det goda ist för pralinen som man stoppar i munnen helt.

Förvaras i kylen. jag vet inte hur länge det håller sig för en portion är slut inom 4-5 dagar på 2 personer... Men jag tror säkert det håller sig minst en månad. Samma som smöret tror jag.

hemul:
:smooch:

Mynlen:
 :inlove:

Corny:
Vilket toppenrecept, Mynlen!  :flowers: Lyxiga chokladbollar!!! Lätt att variera också, så det ska jag prova någon gång.

Måste bara lägga in en liten brasklapp angående smöret. Iom att det har blivit rumsvarmt en gång, så sänks också hållbarhetstiden. Inte mycket, men det är ändå värt att tänka på om man gör godis som ska sparas ett litet tag.

Mynlen:
tack! det visste jag inte (fast anade nog). Men här håller det nog aldrig så länge...  :blush: :redface:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida