Frityrsmet
<< < (2/6) > >>
linnea:
Tusen tack alla snälla och kunniga kockar!  :worshippy:
idalinda:
hmm, det närmar sig att jag ska testa fritera.

jag har inte fetaost hemma och tar väl en promenad till butiken .

Men funderar bara  varför just feta ost ?

Stjärnan hade prövat med vanlig riven edamer men fick inte så krispig resultat.
Hur skulle den där ricottan fungera i sammanhanget ?
Om man tänker på konsistensen är det väl inte så stor skildnad mellan avrunnen keso/  och feta ost, eller tänker jag helt fel  :eeek: ?
idalinda:
vi har testat detta med
fetaost och philadelphia + ägg och lite glutenfri mjöl

Konsistensen var lös men jag blandade i räkor och ploppade dom i i klumpar.
 stora klumpar var inte bra, de blev för bruna på ytan men mjuka innuti.
Jo , jag säkte värmen lite också och provade mig fram.

Testpersonalen här sade att det skulle behövas lite salt i smeten, men när jag tillsatte
1 tsk till en dubbelsats ( 200g fetaost)  blev det en aning för salt på min smak ,så ingen salt här i framtiden !

Jag är faktiskt lite sugen på att göra smeten av kesella och fritera banan, men det kan bli för farligt ...
hemul:
Slog mig när ögonen råkade falla på den här tråden - hemulbrödssmeten är ju rätt tjock och verkar funka till lite allt möjligt som det visat sig. Borde den inte funka som frityrsmet också?  :thumbsup:

Tänker inte prova förrän jag har en köksfläkt och en fritös och det lär dröja MINST tills nästa gång Lidl har fritösen i veckobladet.  :badtongue:  Men nån annan kanske känner sig hågad.  :smile:
kwidell:
Jg har precis bakat storbak nu i helgen.. men eftersom jag redan bestämt mig för att prova att göra Drömmtårta på hemulsmeten... så kan man ju lika gärna prova att fritera i den också! :laugh:  :lick:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida