rättika |
<< < (4/6) > >> |
idalinda: Citat från: hemul skrivet 2010.11.25 - 22:21:29 Jösses, jag underade ju bara om du provat. :huuh: Jag trodde också att jag bara svarade på frågan :shy: |
Helene: Jag brukar göra en kanongod falsk potatisgratäng med rättika! Den är från kokboken LCHF till vardags. Sätt ugnen på 225.Skala och skiva rättikan i tunna skivor.Koka i 20-30 min ilättsaltat vatten under lock. Ånga av skivorna. Sedan gör jag som jag brukar göra potatisgraäng. Varvar med salt, peppar, gullök, riven ost i lager. Häller över lite grädde (0,5 dl) som jag pressat i vitlök. Överst strör jag på ost och hyvlar över smör, gratinerar tills den fått fin färg. Enligt boken ska man ha följande: 800g rättika 100 g smör 0,5 dl vispgrädde 7-8 dl riven ost 2 vitlöksklyftor salt, peppar Smörar formen. Varva den förvällda rättikan med ost och vitlök. Avsluta med rättika, salt, peppra och häll över grädden. Hyvla över resten av smöret.Gratinera 20-30 min. Jag tyckte det blev för mycket smör så jag fick hälla bort en hel del. Barnen märkte inte att det inte var potatis!!! :clapping: Jag kanske ska prova att odla lite rättika i år? Kul med lite nytt i landet! |
idalinda: Vi blev kära i rättikan helt enkelt förra sommaren, den fungerade odla väldigt bra efter lökarna i slutet av juli. Vad odlar du, villken yta har du tillgång till? |
idalinda: De första rättikor jag skördade var väldigt stora, vita och långa som 30-40cm , vissa såg ut så här: |
idalinda: Men de andra sorterna visade sig inte vara så stora ,men ack, så vackra dom är, vilka färger!!! |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |