rättika |
(1/6) > >> |
idalinda: Rättika är rolig för dom ska sås sent på sommaren, mina såddes efter jag hade tagit upp gullökar! i slutet av juli. Nu är dom stora som morötter och goa, lite som rädisor men inte så skarpa i smaken. I mina kokböcker ska dom ätas bara råa, rivna i sallader och sånt. Det stog bara ett strek på koktiden på deras kolum i kokboken. Har ni försökt steka eller koka dom. Fantastiskt att hämta färska grönsaker ute Nu i november. |
hemul: Jag tror det var sjärna som förökte göra janssons på dem. På KiF tror jag de gör alla möjliga gratänger. :confused3: |
idalinda: När snön smälter måste jag ta upp allt rättikorna och även purjon, det är roligare att hämta dom från förrådet i sandhinkar :nod-yes: än mitt i snön :shake_head: |
hemul: Jag gillar inte rättika längre. Det är en av de där sakerna som enligt mig ska ätas på knäckebröd. :sad: |
idalinda: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0d335b51-f872-4cfe-b034-2dd40c896cac här fanns det gratängen, konstigt att jag inte hittade den när jag googlade förut. Detta ska testas. Kanske i morgon... |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |