Hjärnfrittar
Corny:
Skulle aldrig falla mig in att äta hjärna om jag vet vad det är. Någonstans tar det emot väldigt mycket. Det är en av de få saker som jag känner ett stort "NEJ!" till i matväg.
Lever är smaskens och hjärta är jättegott! Bräss, förresten, är inte det en del av hjärnan? Minns jag fel nu?
Bookia:
Hjärna är mumma. :drool:
Det smakar lite åt kycklinghållet faktiskt. Jag tror att de som inte gillar hjärna (och har smakat det) oftare har problem med konsistensen än smaken. Konsistensen är lite underlig, lite som äggstanning. Jag har tex svårt för tunga, pga den mjöliga konsistensen, smaken i sig är det inget fel på.
hemul:
Ja, det låter läskigt. Är konsistensen så även när den är stekt? :google:
Men tunga är väl inte mjölig heller! Hur har du ätit den? Kokt eller tillagad på nåt annat sätt?
Undrar om det funkar att göra pölsa utan korngryn eller om det geggar ihop för mycket då? Har gjort pölsa själv ett par gånger för länge sedan. Blev jättegott. Hur bra som helst när man har för mycket kött som det är dags att äta upp i frysen. I med alltihopa bara och dryga ut med billigt hjärta och sånt!
Bookia:
Citat från: hemul skrivet 2010.07.08 - 14:34:33
Ja. det låter läskigt. Är konsistensen så även när den är stekt? :google:
Men tunga är väl inte mjölig heller! Hur har du ätit den? Kokt eller tillagad på nåt annat sätt?
Undrar om det funkar att göra pölsa utan korngryn eller om det geggar ihop för mycket då? Har gjort pölsa själv ett par gånger för länge sedan. Blev jättegott. Hur bra som helst när man har för mycket kött som det är dags att äta upp i frysen. I med alltihopa bara och dryga ut med billigt hjärta och sånt!
Det var tillagad hjärna jag syftade på, den har konsistens av ganska fast äggstanning.
Tunga är jättemjölig ju, min mamma brukar göra den till nyårsbuffén och den är lika äcklig varje gång. Jag tror hon ugnsbakar den, petar man på skivor av den tillagade tungan så går de lätt sönder. Tar man det i munnen kan man känna hur klumpar av papillerna smular sig sönder. :puke1:
hemul:
Jaha, lagret med papiller brukar man dra av när man kokat tungan på svenskt vis. Det är kanske skillnaden?
Jag skas banne mig köpa det. Såg att de hade på grossen. Har inte kokat tunga sen jag var ung, så vi får väl se hur det går. Ivf jättegott som smörgåsmat, med pepparrotsgrädde! :w00t:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida