Gröthjälpsinspiration önskas
hemul:
Citat från: elocinave skrivet 2008.01.23 - 13:10:05
Men egentligen inte för jag vet inte vad riskerna är om jag kör hela konceptet helt ut sas. Annika säger ju att man INTE ska köra helt LC för småbarn. Hon berättade för mig att om man inte är "van" vid kolhydrater så reagerar kroppen starkare på kh jämfört med om man har ätit en moderat mängd. Inuiternas barn drabbas jättemycket av fetma så fort de äter "annan" mat.
Det är ju som jag har misstänkt då. Att folk som kör no-carb gör sig känsliga för kolhydrater. Inte underligt att de känner av minsta lilla kanske. Jag tvivlar ju mer och mer på att det är bra för någon att utesluta kolisarna helt.
Men du kan väl lowcarba henne utan att nocarba? Det kan väl inte vara skadligt?
elocinave:
Citat från: hemul skrivet 2008.01.23 - 13:28:03
Men du kan väl lowcarba henne utan att nocarba? Det kan väl inte vara skadligt?
Det känns för närvarande (så länge jag inte har lärt mig bättre) bäst att ge mina barn "vanlig" naturlig mat. Dvs. jag köper inga färdigprodukter, jag gör allt så mycket det bara går själv. (nej, jag ska inte köpa kossor, grisar och hönar :whink:)
...och så ska jag försöka undvika att det blir spannmålsöverskott samt fettsnålhet. Ibland blir det mackor och pasta här också men som "bilaga" sas. Macka med tjockt med smör och pålägg på. Pasta med riktig feta såser till etc. men hellre potatis än pasta.
Jag kan ändå inte plocka fram smörpaketet från kylen utan att barnen direkt kommer och vill ha smörbitar. Och eftersom de äter smörbitar innan maten, dvs. medan jag lagar den, så hinner ju de små kropparna producera glukagon innan kolisarna kommer ner i magen. Det är min teori ialla fall. Men som sagt, jag vill gärna bli rättat om jag har fel! Snälla!
Så tillbaka till grötproblemet: Mannagrynsgröt måste ju ändå vara ganska så naturlig, eller har jag missat nåt? Havregrynsgröt tycker jag personligen smakar :puke1: och därför vill jag inte "utsätta" min lilla bebis med den. Dessutom är det ju spannmål.
Yoghurt med banan i älskar hon men förutom att det är en mjölkprodukt som blockerar järnupptaget så är det ju också ganska proteinrik och jag har läst/hört att små bebisar inte ska äta så mycket protein. Den informationen är inte från någon LCHF kunnig utan från BVC så därför undrar jag om det verkligen ÄR så eller inte?
Shit, varför har man lärt sig tillräcklig om maten för att vara orolig men ändå inte tillräcklig för att kunna vara säker? :angry:
hemul:
Mannagryn är ju bara vete som de format till på något sätt. Vet inte, men jag undrar om inte havre är bättre i så fall?
Vira:
Koka havregrynsgröt och servera med kokosmjölk, eller ICA:s havredryck.
Bookia:
Varför ska du truga i ungen spannmålsskit överhuvudtaget? :confused3:
Varför kan inte hon äta samma mat som ni alla andra äter. Kör med Bullit tills det blir lagom konsistens för ungen att tugga/svälja o servera samma mat.
Då slipper man göra separat mat dessutom. Möjligtvis får du väl krydda sparsamt, ta ut en del o sen krydda resten såsom det passar resten av familjen.
Mannagryn är ju, ifall du inte visste sen tidigare, innersta kärnan från ett vetekorn (spannmål), dvs rent socker som själva kornet/frön ska använda för att kunna gro.
Havregryn är så sönderprocessade o misshandlade (det ska finnas en beskrivning på ngn blogg men alla mina länkar försvann i datorkrashen) att det inte är konstigt att det smakar skit. Det smakar slemmig papper helt enkelt. Det är inte människoföda på något sätt, anser jag.
Yoghurt är väl helt okej för ungen att äta, så länge de är små lär de flesta inte ha några problem med att bryta ner laktosen. Om du vill vara noga kan du ju göra egen yoghurt, det är löjligt enkelt o så ofantligt mycket godare. Köpeyoghurt har inga bakterier kvar, de hinner dö av under tillverkning. processing o transport.
Banan är jag skeptisk till, det trasar sönder min mage o ger mig förstoppning, men ska du vänja ungen vid kollisar o hon är frisk o det verkar inte finnas några tecken på att det gör hennes mage orolig kan hon väl äta en bit banan med yoghurt. Spannmål är långt värre än en bit banan, tycker jag.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida