Gröthjälpsinspiration önskas

(1/9) > >>

elocinave:
Även om det är mysigt att sitta och amma sin lilla bebis så blir det så småningom nödvändigt att ge henne "riktig" mat.

Innan LCHF hade jag inställningen: Det är bra med burkmat och pulvergröt för då vet man vad barnet får i sig
NU däremot är min inställning: det är inte bra med burkmat och pulvergröt för då vet man vad barnet får i sig

Jag har börjat ge henne puree (stavas det så på svenska?) i form av potatis eller morötter, blandat med fisk eller kött. Jag har alltid i smör och lite kryddor och min lilla guldklimp älskar mammas mat :inlove:

MEN vad ger jag henne när det gäller gröt-biten? Kan jag få lite inspiration, tack?! Jag funderar ge henne mannagrynsgröt för jag vill gärna undvika spannmål men samtidigt säger BVC att man ska introducera gluten medan man ammar för att förebygga glutenintolerans. Shit, det är svårt för jag vet ibland inte vad jag ska tro på.

Mjölkprodukter ska man inte heller ge innan barnet har fyllt helst ett år pga att mjölken bromsar järnupptagningen. Välling däremot säger BVC är o.k. för där finns ju tillsatt järn. Bläh, välling kommer hon aldrig få men hur "sant" är det där med mjölk och järn och bla bla bla.

VAD SKA JAG GÖRA??? Snälla ge mig lite feedback Ni kunniga därute!

hemul:
Varför måste hon ha gröt då?

elocinave:
hon "måste" förstås inte ha gröt men det är ju inte heller speciellt spännande med grönsakspureer från morgon till kväll :confused3:

Hon gillar t.ex. turkisk yoghurt med banan i men då uppstår ju problemet med mjölkprodukt och järn etc.

hemul:
Vänta nu, jag utgick från att du skulle lowcarba henne, men det kanske du inte ska?

elocinave:
jag vet inte om jag ska.

Men egentligen inte för jag vet inte vad riskerna är om jag kör hela konceptet helt ut sas. Annika säger ju att man INTE ska köra helt LC för småbarn. Hon berättade för mig att om man inte är "van" vid kolhydrater så reagerar kroppen starkare på kh jämfört med om man har ätit en moderat mängd. Inuiternas barn drabbas jättemycket av fetma så fort de äter "annan" mat.

...och eftersom jag inte kan "skydda" mina barn från kolhydrater "ute i den onda världen" :cool: är det väl bättre att deras kropp kan hantera det. Eller hur?

Som sagt, ibland vet jag inte vilken linje jag ska köra men det låter ju mer naturligt med kolhydrater från växtriket och smör. Jag tror det som är värst är väl ändå de konstiga fetter och kemikaler som finns överallt.

Men det är ju också därför jag skriver här för att få mera information och för att kunna bolla mina resonemang med er kunniga :smile:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida