Ersätta mjölet?
Nizhoni:
Paltbröd? Vad är det? :confused3:
Har inte handlat ännu så jag har inte kunnat prova pofiber ännu, men i morgon blir det nog en tur till affären. :sleep:
kwidell:
paltbröd är en gammal svens maträtt!.. serveras ofta på ålderdomshem! :lol: .. det gjorde i alla fall det när jag jobbade i matbespisningen på ett ålderdomshem!.. jag smakade aldrig rätten.. eftersom jag tyckte det såg :puke1: ut.. men jag har förstått att många tycker om det!..
Nizhoni:
Åh, är hemul så gammal. :flirting:
Har faktiskt aldrig hört talas om paltbröd tidigare, är det vanligare söderut kanske?
Nu har pofiber och även fiberhusk inhandlats så vi får se när jag får ändan ut vagnen. :whistle:
hemul:
Jag trodde du skojade. Det är som en brödkaka, om du tänker dig en stor, uppsvälld råksiktskaka, fast svart. Bakad på blod och mjöl och sen torkad eller lite halvtorkad. När man ska äta det blötlägger man och kokar i vatten. Äts med stekt fläsk, vit sås och här och där med lingon.
Det är lite väl svart på den här bilden. Det är mer brunsvart i verkligheten.
http://miamivice.blogg.se/images/2007/img442c578475a3e_1185266332_1027192.jpg
Hittade ett recept.
5 dl blod
2,5 dl vatten
2 msk smör
2 msk ljus sirap
50 gram jäst
1 tsk salt
8 dl vetemjöl
1,2 liter rågmjöl
Sen bakar man det som vanligt.
Nizhoni:
Nu blev jag faktiskt lite nyfiken på paltbröd, det lät intressant, fast lat som jag är i köket så lär det dröja innan det provas (om det provas). :blush:
Men blir det sött med sirapen? Jag har rätt svårt för söt mat, typ bruna bönor.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida