Ersätta mjölet?
Nizhoni:
Jag älskar verkligen blodklimp :drool: men hur ska jag kunna göra det lite mer LCHF? :confused3:
Originalreceptet ser ut som följer;
1/2 liter blod
2,5 dl vatten
1-1,5 liter mjöl
1 msk salt
1 tsk kryddpeppar
Vad kan jag ersätta mjölet med och ändå få liknande smak och konsistens? Jag är inte beredd att ge upp min blodklimp. :kungfu:
hemul:
Har inte använt det så mycket än, men pofiber verkar lovande tycker jag. Kanske behålla lite riktigt mjöl för smakens skull.
Nizhoni:
Pofiber, får kolla på det när jag handlar mat nästa gång. Hur mycket mjöl kan jag byta ut tror du?
Måste kolla om nötblod är billigare än renblod, nöt duger väl att prova sig fram på. :blink:
hemul:
Ingen aning. Har aldrig gjort egen blodmat och har använt pofiber bara en gång. Det sög upp mycket vätska ivf och förändrade inte smaken.
Nu fick du mig att bli sugen på paltbröd! :fork_off: Hur många kolisar är det i det tro? :crazy:
hemul:
Nu vet jag. Bull-Olles paltbröd, som är det enda som finns nu, innehåller 42 g kh/100 g. En hel kaka väger 250 g, sååå.... 1/5 kaka innehåller 21 g. :thumbsup:
Joho, jag har provätit :cheeky:, med fläsk och vit sås. :nod-yes: Lingonen hoppade jag över. Jestanes så gott det var! :dribble: Och 1/5 kaka blev mycket när det blev kokt, det! Jag tror man kan klara sig med hälften av det och ändå tycka att det är en god måltid. Det bör ju även den extreme lowcarbaren palla.
Intressant detta. När man börjar kolla så visar sig ju både det ena och det andra vara OK om man håller sig till måttliga mängder. Jag börjar undra om vi inte har slängt ut ungen med badvattnet. :crazy:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida