aubergini, spetskål och rödkål recept !
idalinda:
Jag har några mogna auberginis, 5-6 spetskålhuvud och 2-3 rödkålsbollar. Testade odla några plantor i år ... men,
Vad ska jag göra med dom... behöver inte blandas i samma recept :laugh:.
Auberginin har jag haft med i ratatoulle och liknande, men vi har inte fattat varför folk tycker att det är gott.
Jag kommer inte odla det nästa år om ni inte hittar på något kolossalt gott ?
Spetkålen passade inte som pizzasallad, de blev :puke1:, vad ska man använda det till ?
av Rödkål har jag ett svagt minne, att jag har ätit som råsallad med apelsinbitar. mer idér ?
hemul:
Aubergine = moussaka. :nod-yes:
Man kan även gröpa ur halvor och fylla med köttförsröra liknande den till moussakq eller svampstuvning eller nåt annat gott, vräka på riven ost och gratinera. Eventuellt ska halvorna förstekas då, minns inte riktigt, men det blir väldigt gott. 70-talsmat! :tongue:
Spetskål: dela på längden i klyftor, förväll lätt och servera med någon sås/röra eller med bara smör över till vanlig mat.
Rödkål brukar man väl äta som tillbehör, ungeför som surkål?
Corny:
Spetskål används i en hel del thairecept, om jag inte minns fel. Eller så kan det vara kinamat. Minns inte riktigt vilket... Men slå på nätet, så lär du hitta det. Rödkål är gott att äta som det är. Gör som en vanlig vitkålssallad. När det kommer till aubergine, säger jag som hemul, MOUSSAKA! Sååå gott!
Men man kan också lägga i köttfärs och gratinera i ugn. Har tyvärr inget recept, men det går också att hitta på nätet.
hemul:
Det stämmer nog. Det var nog inte sås man fyllde dem med utan mer en färs. Kanske blandade man tomat och lök med färsen bara? :crazy:
idalinda:
:yay: moussaka var GOTT, jag utgick ifrån alrams recept och tillsatte lite sommarsquash och paprika.
När en i sällskapet gillar inte majo, blev det ägg och ostblandning överst.
MEN alla gillade maten, det blir definitivt mer av den varan.
auberginin och sommarsquash är nu slut, men jag funderar att spetskålen skulle kanske fungera på botten :confused3:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida