hej!!
jag är från danmark, men flyttade till sverige för några år tillbaka. därför lite konstigheter med mitt svenska då och då ;)
jag blev mamma för snart 2 år sedan, och då jag måde dårligare och dårligare efter förlossningen, började fundera jättemycket på mina vanor. har alltid varit smal, så jag har tänkt att jag tålde socker och kolhydrater generelt bra. det blev början till massor med timmar online med research främst kring kost och ernäring, och nu fattar jeg ju att jag var värsta kolhydratsjunkien. usch! och trodde att jag var hälsosam för att jag åt ganska fettsnålt och lite kött. nu är mina vanor helt annorlunda och vår lilla familj lever på massor med fett! boken "nourishing traditions" har varit ett jättebra redskåp och inspiration för mig
http://www.newtrendspublishing.com/SallyFallon/index.html - mycket information och bra recept.
jag undvikar inte kolhydrater - äter traditionellt tillagade bruna och vilda ris, rotfrukter galore, gröt, och sen bakar jag brød, pankakor, kakor, keks och mycket annat gott gjort på surdeg. jag är väldigt nogran med att "soaka" alla spannmål, nötter, bönor och linsor och sånt, för att neutralisere "phytic acid" (vet inte vad man säger på svenska) - har förstått att många som till exempel är känsliga för vete tåler det bättre. vitt socker undviker jag fullkomment (om jag inte är gäst hos någon som bjuder på nått, - då smaker jag lite). sen saknar jag jättemycket att kunna köpa opastöriserad mjölk, grädde och smör här i sverige! hoppas det kommer så småningom.
oj - det blev ju superlångt det här förlåt!!! i get carried away on this subject....!
skönt att hitta andra som älskar det goda fettet, och som förstår att det är nyttigt!!