Vad äter ni där hemma egentligen? |
<< < (4/6) > >> |
Corny: Det är någon liten chark här i närheten av mig som tillverkar egna, kanongoda, isterband. (Den är så liten att jag inte tror att det är någon annanstans de säljs.) Jag ska såklart inte svära på att det inte är socker i, men det står iaf inte på innehållsförteckningen. Men det mesta köttet där är ekologiskt, så om du hittar några eko-isterband, så bör det vara på ett ungefär samma innehåll, tycker jag. "Den hemlige kocken", har jag tyvärr läst, och det ångrar jag djupt på sätt och vis. Blir så jäkla dyrt att köpa hem en massa apparater för egentillverkning av allt! :whink: Dessutom blev det storgräl här hemma pga den boken. Jag och sambon har inte riktigt samma inställning till mat, kan man säga om man vill uttrycka det fint. :lol: Jag kan visst tänka mig att trycka i mig en pizza då och då, men halvfabrikaten undvek jag i möjligaste mån redan innan jag hade läst denna bok, och efter blev jag mer eller mindre rabiat. Så då blev det som det blev... :whistle: Vi löste problemet genom att jag blundar för det mesta utom E621, om det kommer hem något färdiggjort. Annars lagar jag maten, och på det viset slipper vi slåss. :boxing: :lmao: |
kwidell: :lmao: Låter som en mycket bra kompromiss tycker jag! :flirting: även jag har läst "den Hemlige kocken" och även uppföljaren "äkta vara" :lol: .. båda väldigt bra och tänkvärda. men "den hemliga kocken" ställer verkligen till det för ens invanda vanor!.. första gången jag och maken handlade efter att ha läst denna.. tog det över 2 timmar!!.. vi lusläste allt!! :rolleyes:.. numera går det lite snabbare.. men vi passar fortfarande noga på alla tillsattser!... och undviker dem i möjligaste mån.. även om några få produkter smyger in nån gång i bland :whistle:.. däribland "macadamia cheese" .. som är Gryyyymt goda!.. men inehåller E621 :so_mad:. |
Corny: Jomen, kwidell, man kan inte vara helrabiat, vilket jag helst hade varit. Jag menar inte att det ska vara helt utan konserveringsmedel och dylikt, för det går inte, men däremot vill jag gärna slippa E621 och diverse förtjockningsmedel osv. Häromdagen visade jag dock min rabiata sida gentemot min man. Han åkte och handlade, vilket han i ärlighetens namn är den som gör oftast (jag får hem varorna och gnäller om det blir "fel"). Skulle göra korvgryta med lite starkare korvar, och där står det på ett av korvpaketen E621. "Jag slänger det här", sa jag till honom. "Ok, jag vet inte så mycket om sånt, så visst. Jag kollade inte", sa han. Det var säkert 40 kronor i slasken, men jag vill inte att någon av oss ska äta sånt om vi inte måste. Samtidigt är det ett I-landsproblem, för hade någon som inte haft mat alls hört mig, hade denna människa antagligen tagit livet av mig fort. Eller långsamt, pga att jag slängde mat som var fullt ätbar, trots allt. "Den hemlige kocken" ställde inte till det så mycket för mig personligen, egentligen. Jag har lagat det mesta från grunden i många år. Bara det att det irriterar mig att ALL halvfabrikat är kass! Det finns liksom inget bra alls! Och det är tråkigt. Ska du ha snabbrätter, så måste du laga dem själv! |
kwidell: jo, även jag slipper helst E621 så långt det går! :nod-yes: .. och den accepteras inte i några "Matvaror" här hemma! :nonono: .. utan det är just bara min lilla "syndiga" sida som tillåter "macadamia Cheese" :laugh: men jag tycker du gör helt rätt som inte äter eländet!.. maken din borde kanske också läsa "Den hemlige kocken" .. för jag anar att han inte gjort det!?.. jag har varigt så pass "elak" att jag gett bort den boken i Julklapp åt både höger och vänster! :laugh: .. mina föräldrar, makens föräldrar, min syster mfl.. :lol:.. |
idalinda: Om vi får snacka om gröna saker här :rolleyes:, så blir det gott att steka dom i smör... En bas-tillbehör : massa smör, hyvlad vitkål som bas och tillsatser kan vara : lök, morötter, paprika. Tomater, lök och ost i ugnen en stund. Vi äter ofta fisksoppa, hamburgare i salladsblad, köttfärs blandat med olika grönsaker. Makrill med ost ( oftast uppvärmt i micron , tyvärr ) är en snabb brunch här. Fet yogurt med bär är gott liksom hemul-bröd-pannkaka eller vofflor med bär och vispgrädde. Jag är helt salig av knäckebrödet just nu ! kolla också avdelningen " dagens rätt" jag kikar dit ibland när fantasin tryter. Ica-maxi har flera korvar i serien "Korv utan E-tillsatser" choritzo, falukorv, bratwurst, prinskorv. många av dom är helt ok i smaken. Trådet om det finns också bland livsmedels-snacket, de var inte dyra enligt mig. problemet är bara att de har kortare datum en vanliga korvar, så om man glömmer dom i kylen kan de lätt bli för gamla... |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |