Hur hamna i ketos? Frågor om och hur

<< < (2/5) > >>

hemul:
Jag skulle vilja lägga till ett nybörjarråd som jag önskar jag hade fått själv. Koncentera dig på att dra ner på kolisarna och att få i dig mer fett och strunta i detaljerna tills vidare. Allt behöver inte ske över en natt heller. Det viktiga är att komma in i det och att klara omställningen. Detaljer kan man peta med senare, om det skulle behövas.

farghkardan:
Citat från: hemul skrivet 2009.04.07 - 18:13:47

Jag skulle vilja lägga till ett nybörjarråd som jag önskar jag hade fått själv. Koncentera dig på att dra ner på kolisarna och att få i dig mer fett och strunta i detaljerna tills vidare. Allt behöver inte ske över en natt heller. Det viktiga är att komma in i det och att klara omställningen. Detaljer kan man peta med senare, om det skulle behövas.

Jag vet inte riktigt hur vi kom in på stickorna men jag gissar att det är en vanlig fråga här, jag har inte några stickor och tror inte jag har råd att köpa heller om dom nu är så otillförlitliga, jag föredrar att räkna kolhydraterna eller ha en rund koll på hur många det är i saker.

Det är ett bra råd. Men samtidigt så vill jag så gärna göra rätt från början så att jag inte misslyckas eller tappar lusten för att det inte ger resultat.. Därav massa frågor :)

60 g lät lite mycket, så jag sökte på nätet och hitta flera sidor som skrev 20 istället.. Hur kommer det sig att du föreslog 60g? Är det kanske inte så noga? Jag vill inte göra fel så jag tappar motivationen när mina mått och min vikt går uppåt istället för neråt  :confused3:

Men nu tror jag att jag har förstått det lite bättre (eller så är jag bara mer förvirrad ), om jag förstått det rätt så förbränner man fett trots att man inte är i ketos eller så är gränsen för när man är i ketos inte låst vid 20 g utan höjs med tiden?

Jag trodde tidigare att man skulle hålla sig under 20 g per dag för att förbränna fettet men var lite osäker och frågade här.. och 60 g är ju 3 gånger så mycket.

Ni får mycket gärna hålla ett vakande öga över mig i min tråd där jag skriver om allt jag äter och antalet kolhydrater! Lägger upp lite bilder också så det blir behagligare att se på.  :smile:

hemul:
Nja, jag förslog inte 60 g. Jag sa att på den nivån har alla gått över till "fettdrift" enligt Groves.  :whink:

Sen finns det så många modeller för exakt hur man ska äta, mer eller mindre underbyggda. En del tror att ju mindre kolisar desto bättre, andra tror inte det. Jag kan inte råda dig om det. Du måste nog avgöra själv vad du tycker verkar mest vettigt.  :nod-yes:

Exakt vad som är rätt och fel, det vet nog ingen och kommer kanske aldrig att veta.

Corny:
Men om man nu kan äta 60 gram kolisar per dag, enligt den här dieten, så bör man kunna äta hur mycket kolhydratrika livsmedel som helst utan att gå över gränsen? Jag tänker då på morötter, kålrötter, potatis mm. Kålrötter innehåller inte speciellt många kolisar, så mycket har jag förstått iaf. Potatis är ju förvisso djävulens påfund, om man ska tro GI-förespråkarna, men jag vet inte om man ska göra det. Dessutom orkar man ändå inte äta mycket potatis (kanske pga kolhydratinnehållet, jag vet inte).
Vitkål exempelvis, hur mycket sådant kan man äta innan man går över gränsen 60 kolhydrater?

Vill bara påpeka att jag är nyfiken, och inte försöker vara otrevlig på något sätt, även om det kanske kan uppfattas så! Men jag är mycket tacksam för svar!

hemul:
Vad tror du jag äter potäter för?  :lol:

Vitkål? Det innehåller trots allt en del kolisar, nästan lika mycket som den hemska moroten, vet du, men på rätt sida om 5%-strecket, så det räcker med 1 1/4 kg för att komma upp i 50 g.  :tongue:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida