Noras väg ..
Nora:
Tack för tipset .. undrar vad de säger på jobbet då .. mörka fläckar överallt :shock:
Jag provar att utesluta (läs begränsa intaget ..) av ägg ett tag, så får jag se om det bättrar sig.
Fast jag hoppas det är med mig som med vår gammeltik.. Då jag slutade med torrfoder till hundarna, såg hon för j**lig ut ett tag .. ful i pälsen och med rosa inslag i pälsen(vit päls ..) av allt slickande (tror faktisk hon hade klåda!).. Det gick dock över på några veckor :nod-yes:
Men hjälpe mig vad jag ömsar skinn!! Det ser ut som om när man har solat vet ni (ja, solat för länge vill säga ... ), jag ömsar i stora sjok ... och så är huden liksom tunn och ny inunder :shock:
... det sprider sig uppöver armarna .. :cry:
Jag får prova tänka på något annat ... tack för länken Hemul :byecry:
Det slutar väl upp med att jag blir storkund på hälsokost eller nåt :confused3: ... fast det är jag ju redan när det gäller ost, kryddor och tvål/tandkräm förstås ... :laugh:
Tänk så förunderligt bra det känns endå .. när man får gnälla av sig lite :smile:
Levis:
Jag har själv ingen erfararenhet av psoriasis, men jag har haft eksem i drygt 30 år, så ett och annat om hudproblem har jag hunnit lära mej. När mitt eksem börjar bli bättre efter ett skov händer det ofta att jag blir så där som en skinnömsande orm. Ett par dagar kan det se mer ut som psoriasis än eksem, sen lossnar flagorna en efter en och en vecka senare är eksemet bättre än det har varit på länge.
Min erfararenhet är att torr hud mår mycket bättre av LCHF än vanlig mat, tror att huden liksom måste smörjas med fett även från insidan för att må bra. Rapsoljan är även utmärkt att smörja torr hud med!
Jag är inte heller så där överdrivet förtjust i kortisonsalvor, även om jag har har accepterat att jag behöver dem när eksemet blossar upp.
Du kan ju alltid testa att utesluta ägg, och se om det blir bättre. Det går också att be vårdcentralen om en allergiutredning.
hemul:
Jag fick för mig att googla eftersom vi pratat mycket om jod och jag hittade en hel del, men det verkar vara den där läkaren jag länkade till det kommer från.
Är det nån kroppsdel du bara har lite på kanske du kunde testa där? Om du har en isolerad fläck menar jag, ifall det kan smitta från närliggande områden.
Nora:
Tack igen för responsen, kan förstå att du har endel erfarenhet Levis, efter så lång tid med exem. Då vet du säkerligen också allt om alla jobbiga situationer man kan hamna i, just för att man inte ser så "läcker" ut alltid :cry: (Och har man psoriasis på händerna, så köper man oftast mkt långärmade tröjor, skjortor etc .. Det är mest hämmande på sommaren förstås, det ser ut som om jag krupit från Stockholm till Malmö på knäna typ ... så kjol eller kortbyxor är uteslutet för min del .. Ja, förlåt, jag tycker lite synd om mig själv ibland, men som oftast är jag ganska positiv :smile: )
Den typ av psoriasis som fann det lämpligt att attackera min kropp, kom smygande då jag var i trettonårsåldern. Det började som en liten skorpa i anslutning till örat. Sen fick jag på armbågarna. Då jag fick mitt första barn 1987 så fick jag även på knäna, och slutligen på anklarna 1989 när andra och sista barnet kom.. Sen fick jag på handlederna för 5-6 år sedan.
Alltså en sådan typ av psoriasis som dyker upp i anslutning till lederna. Har aldrig haft i ex hårbotten, men om jag använder smink kontinuerligt, som ex maskara .. då får jag psoriasis i anslutning till ögonlocken :sad:
Jag slängde cortisonsalvorna åt fanders för många herrans år sedan, de tog väl bort endel av psoriasisen, men huden försvann också liksom .. blev tunnare än papper.
Jag upplever också att något positivt börjat ske i skinnet nu när jag äter mera fett och tagit bort processad mat och kolhydrater. Skall bli spännande att se fortsättningen, hoppas det blir positivt!
Det var en intressant sida du länkat till Hemul, men jag funderar över hur man i så fall får tag i det där medlet? (Hmm.. det kanske du har belyst någon annan stans..?)
Helt ärligt så tror jag inte att jag är allergisk mot ägg. Eller säg såhär, det skulle överraska mig om det är så, eftersom jag lutar mera åt teorin om avgiftning.
Jag kanske till och med skulle vilja prova det där medlet :nod-yes: Jag har ju en och annan fläck att testa på.
hemul:
5-procentig jod finns ett par länkar till inköpsställen i USA och England i jodtråden. Det går säkert att gräva fram starkare om man letar. Jod används ju till allt möjligt, akvarier bl.a.
Det lät rätt läskigt, men som sagt, om du kan prova på en fläck?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida