Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:38:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Corny  (läst 6465 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.02.26 - 01:55:11 »

Det är något konstigt med att vara på det här forumet för mycket! För jag kan väl erkänna att jag har blivit lite beroende. Jag hamnade här för att jag inte äter mjöl, och för att idalinda hade den ultimata mjölfria pizzadegen. Jag sökte nämligen efter mjölfria pajdegar på Google. Och här fanns den ju uppenbarligen! När jag såg det, och läste vidare på forumet, kände jag bara att jag ville stanna kvar! Det är så mycket kärlek  :inlove: mellan alla medlemmar här. Alla verkar verkligen uppskatta varandra!

När jag började här,för kanske hela två veckor sen, så ville jag ha tips på hur man bakade utan mjöl, eftersom jag längtade efter pizza. Nu har jag hittat på ett eget, och det kommer INTE gå hem här iom att det innehåller potatis. Men det är inte det som är poängen. Ni alla här har inspirerat mig att försöka fixa lite egna recept, samt att tänka fett, fett, fett. Vilket faktiskt någonstans har varit positivt.

Jag har aldrig gillat "fuskfett", men jag har heller inte gillat för mycket av det goda. Det gör jag inte nu heller, men efter att ha varit medlem här i två dagar vågade jag mig på att göra en omelett med ost. Hade jag aldrig gjort förut (pga att en omelett ju var en omelett), men gjorde det, och ojj, vad gott det var! Det blev en massa mackel för att få osten att smälta, men slurp  :drool:, vad god den blev!

Det värsta med att vara på det här forumet, tycker jag är att både kolhydrataptiten och godissuget sjunker. Ni må skratta, men jag tycker det. Jag är inte ens en person som ville LCHF:a, och nu börjar det ta mig.

Jag längtar inte efter bröd (det var starten, med tanke på mjölet). Jag längtar heller inte efter pasta. Potatis däremot, trodde jag att jag längtade efter tills idag. Jag gjorde nämligen en gratäng bestående mest av potatis, men det enda jag ärligt talat tänkte på var hur jag skulle slippa undan potatisen, och alla kolhydrater och istället köra någon annan grönsak, eller snarare några andra, eftersom jag älskar grönt!

Så det är inte helt omöjligt att ni har fått med mig till viss del! :lol: Kanske ganska så stor.

Inte nog med det. Tror att jag har gått ner i vikt, och det behöver jag. I ett tidigare liv var jag anorektiker, så jag har varit lite rädd för vågar, men nu behövs en! För nu är jag inte anorektiskt. Åtmistone inte till utsendet.

Vet att många tipsar om måttband, men det är inget för mig. Magen tar vilken proportion som helst!  :smile:










 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.02.26 - 11:15:22 »

Citat
Och här fanns den ju uppenbarligen! När jag såg det, och läste vidare på forumet, kände jag bara att jag ville stanna kvar! Det är så mycket kärlek  :inlove: mellan alla medlemmar här. Alla verkar verkligen uppskatta varandra!

:hippie:

Citat
När jag började här,för kanske hela två veckor sen, så ville jag ha tips på hur man bakade utan mjöl, eftersom jag längtade efter pizza. Nu har jag hittat på ett eget, och det kommer INTE gå hem här iom att det innehåller potatis.

Johodå! JAG äter potatis och det finns nog en och annan smygis också.  :whink:

Ut med receptet bara! Jag har försökt komma på nåt med potäter själv, men inte lyckats. Fort! :blob:


Citat
Så det är inte helt omöjligt att ni har fått med mig till viss del! :lol: Kanske ganska så stor.

Du är fast!  :clapgrin:

Skämt åsido, jättekul att du fastnat för kosten oavsett vilken kolisnivå du väljer att lägga dig på. Roligt att höra att du trivs här också. :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2009.02.26 - 12:52:33 »

Potatisgratäng gjord på ekologisk mjölig potatis, äkta helfet vispgrädde och frikostigt med salt, svartpeppar, vitpeppar och muskotnöt. Skala och skiva potatisen i tjocka skivor, koka upp de i gryta tillsammans med grädde och kryddorna. Häll över i ugnsform, riv över sisådär 3-5dl västerbottens ost, grädda.   :dribble:  :dribble:  :dribble:

Det lät väl bra, eller hur Hemul?  :lick:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.02.26 - 12:59:38 »

Japp, men det kunde jag redan. Det är Cornys pizzabotten jag vill lära mig.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2009.02.26 - 15:43:55 »

Ok, här kommer min pizzabotten. Fast jag måste varna att den fortfarande är lite på utformningsstadiet. Inte riktigt så perfekt som jag tycker att den ska vara. Mycket enkel är den iaf!

Koka potatis, och gör ett ganska så torrt mos med smör, äggulor och mjölk eller grädde. Krydda med någon matsked tomatpuré, salt, peppar och olika örtkryddor.
Lägg moset i ett tunnt, tunnt lager (för det sväller nåt enormt) i en gratängform. Grädda i ugnen i ca 10 minuter på 250 grader. Ta ut formen och lägg på alla pizzatillbehören och gör din pizza. 
Riktigt gott, och mer mättande än vanlig pizza!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.02.26 - 16:15:17 »

Tack! Det ska testas. Potäter är fina grejer, det.   :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.02.28 - 07:29:47 »

peace, love and all that shit - som min kloka mor säger

 :flowers:

välkommen till knäppgökarnas paradis!

/Fjällmor

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2009.03.01 - 15:52:36 »

" min " pizzabotten fick dig att fastna  :inlove: åååh!

Så roligt med någon som "inte vill" fastnar som på klister ändå :laugh:... tänk en fluga på en tejpremsa  ... :biggrin1:

Om du hittar kålrabbi någonstans ( coop brukar ha , men de är rätt små ...), testa att använda den som potatisersättare, fungerar  som mos, gratäng och potatissallad !
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2009.03.01 - 16:09:13 »

Det är nog en aning mer plågsamt att vara en fluga på en klisterremsa, än det är att vara här! Tror jag iaf!  :crazy: Här sitter man ju inte enbart i klistret...  :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544