Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:55:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Intervju med Larry McCleary om "hjärnhälsa" och lowcarb  (läst 7125 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.02.20 - 21:11:54 »

Jimmy Moore intervjuar dr Larry McCleary.

One of the emerging areas of health that people are beginning to pay more attention to in recent years involve neurological diseases such as Alzheimer’s and Parkinson’s disease, for example. In fact, some have even gone so far as to refer to these brain health concerns as “Type 3″ diabetes since many of these conditions are due to excessive glucose and insulin.

Snabböversättning: Neurologiska sjukdomar som t.ex. Alzheimers och Parkinsons är ett hälsoområde som folk blivit mer uppmärksamma på de senaste åren. En del går så långt att de kallar dessa sjukdomar diabetes typ 3, eftersom många av dessa tillstånd beror på för höga nivåer av glukos och insulin.


http://www.thelivinlowcarbshow.com/neurologist-dr-larry-mccleary-healthy-brain-foods-type-iii-diabetes-episode-229/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2009.02.20 - 22:25:04 »

Jag orkade ärligt talat inte läsa din länk. Men det som stod innan den skulle inte förvåna mig. Samtidigt så tror jag att mycket med det här har att göra med våra icke-sockrade livsmedel att göra. Eftersom många av oss tyvärr väljer Cola light framför Cola med socker, så reagerar också våra kroppar därefter. Det sk sockret gör att kroppen reagerar likadant som på vanligt socker. (Med sk socker menar jag i det här fallet aspartam eller liknande). Eftersom hjärnan behöver socker för att fungera, inställer den sig på att få det, och när den sen INTE får det, måste ju det vara skadligt.
Jag menar att kroppen såklart känner av vad vi äter redan innan vi sväljer det. Om det är sen är felreklamerat, så kommer kroppen att reagera efter det den TROR att den får. Varpå det kan bli ganska så fel! Därmed blir det också en massa sjukdomar. Säger inte att folk får diabetes eller parkinsons pga detta, men tror att ganska så mycket går att bota med just mat.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.02.20 - 22:47:08 »

Jag orkade ärligt talat inte läsa din länk.

Du behöver bara lyssna. Det är en bandad intervju.  :thumbsup:

Citat
Eftersom hjärnan behöver socker för att fungera, inställer den sig på att få det, och när den sen INTE får det, måste ju det vara skadligt.


Intressant tanke. Låter inte alls otroligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #3 skrivet: 2009.02.22 - 10:05:18 »

Jag lyssnade och tyckte att det var intressant. Jag passade också på att läsa det han skriver om migrän. Han rekommenderar något som kallas MCT oil, som ska vara bra. Det är medellånga fettsyror. Används visst av bodybuilders också och finns att köpa i Sverige. Men jag tror inte jag ska testa någon mer dyr olja nu. Nöjer mig med min fiskolja. Det var i alla fall roligt att under intervjun höra lite motvikt till påståendet att man blir dum av att inte äta kolhydrater.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.02.22 - 13:32:47 »

 :nod-yes:

Kolkosolja innehåller ju massor med MCT så nåt nytt behöver du nog inte införskaffa. Smör innehåller det också.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #5 skrivet: 2009.02.22 - 14:35:41 »

Det stod om det där i kommentarerna efteråt, och det är visst bara 10 % MCT i kokosolja, så man måste sätta i sig bra mycket kokosolja för att få tillräckligt mycket.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.02.22 - 15:04:25 »

Det tror jag inte stämmer. Enligt Wikipedia är de medellånga fettsyrorna caproic (C6), caprylic (C8), capric (C10) och lauric acid (C12) (orkar inte översätta). Kokosolja innehåller 6 viktsprocent kaprinsyra och 47 viktsprocent laurinsura. WAPF har siffror också, tror jag, men jag orkar inte leta där.

http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_chain_triglycerides
http://www.scientificpsychic.com/fitness/fattyacids1.html

Hur mycket ska man sätta i sig för att få effekt då? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #7 skrivet: 2009.02.22 - 15:26:35 »

McCleary skriver ingenting om vilken dos han rekommenderar vid migrän, men för allmänt bruk av MCT såg jag någon uppgift på 2-6 msk om dagen. Men som sagt jag tänker inte börja testa den nu.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.02.22 - 15:33:48 »

4-12 msk koksolja då. Det är väl inte så farligt?

Jag fick också funderingar på att börja med kokosoljan igen när jag hörde det där. Jag höll nog aldrig på så länge egentligen. Jag tröttnade när det inte hade nån effekt på vikten och jag tycker smör och grädde är godare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #9 skrivet: 2009.02.22 - 16:38:13 »

Som sagt så har jag inte tänkt att köpa någon ny dyr mirakelolja, utan jag tänker hålla mig till fiskolja och kokosolja, som jag redan äter. 12 msk tror jag inte jag får i mig av kokosoljan, 4 kanske går.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.02.22 - 16:54:25 »

Precis, man lär ju inte behöva någon specialolja eftersom kokosolja innehåller så mycket. Fast specialoljan kan ju innehålla de medellånga fettsyror om inte ingår i kokosolja förstås.

Nej, 12 msk, då får man nog köra Fallons kokosdiet och använda enbart kokosolja. Verkar lite tråkigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544