Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 22:40:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Grönsaks- och fruktfråga  (läst 11927 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.02.20 - 17:52:27 »

Har ingen kläm alls på vilka grönsaker som är "godkända" när det gäller LCHF. Har förstått att rotsaker och bönor är bannlysta av dem som kör på detta stenhårt, men förstår inte riktigt varför och hur man räknar ut det. Jag tänker som så att grönsaker mestadels är vatten, och att det ju inte kan vara så farligt med den saken. Men det är det ju helt klart.
Sen undrar jag över frukt också, såklart, iom att jag resonerar likadant där. Så vad är det som gäller och som sagt varför?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.02.20 - 18:45:52 »

Det förstår inte jag heller!  :biggrin1:

Jag föredrar rotfrukter alla gånger framför (andra) grönsaker. Billigare och godare (i min käft). Står sig bra dessutom. Jag *tror* de har mindre besprutning på sig och lär inte gå att odla i näringssubstrat. Det går dessutom att laga mat på dem på ett annat sätt. Stuvade morötter och fläsk - mums! :tasty:

Det är ju bara att anpassa mängden efter kolisinnehåll och den nivå man vill ligga på. Samma med frukt och bär.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2009.02.20 - 19:38:33 »

Jamen hur räknar man ut kolhydratmängden? Jag menar, hur mycket kolhydrater bör en människa som går på LCHF få i sig per dag som högst?
Är det bara kolisar det handlar om, skulle ju folk kunna äta "vanligt" bröd, pasta och potatis också och räkna kolhydratmängden? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Ingen här verkar ju äta sånt. Ja, bröd finns det ju recept på, men för övrigt? Jag förstår helt enkelt inte hur det hela fungerar och hänger ihop!  :cry:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.02.20 - 19:45:25 »

Nej, du är inte ute och cyklar. Tvärtom tror jag det finns skäl att välja stärkelse som kolhydratkälla. Men det beror förstås på vem man frågar.

Jag fick ett litet utbrott om detta härom veckan. Du kan lika bra läsa det som att jag säger det igen. :shy:
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,884.msg8656.html#msg8656

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2009.02.20 - 22:04:42 »

Ojdå. Det måste jag ha missat! Den där tråden började jag nämligen att läsa. Men då fanns inga hemul-inlägg.
Men detta måste ju innebära att det i sådana fall är bra att jag väljer potatis framför bröd? För jag äter ju, som redan nämnts, inte mjöl. Men eftersom jag fortfarande vill ha kolhydrater i kosten för att inte säcka ihop totalt, så tycker jag att både potatis och ris är bra "ersättare" för mjöl. Fast egentligen inte. För jag blir då bra mycket mer mätt på en potatis än vad jag blir på bröd. Det är nog bara känslan av att äta ett nybakat gott bröd!  :inlove: Så underbart gott!  :worshippy:


Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.02.20 - 22:26:48 »

Det allra bästa är ju att äta grönsaker som växer ovan jord, eftersom de som växer under jord innehåller för mycket stärkelse som omvandlas till socker i kroppen. Jag som är diabetiker tål med andra ord inte så mycket av rotgrönsaker, men som hemul säger är det ju gott så jag äter det ibland jag också. Mestadels så äter jag broccoli och blomkål, även vitkål och annan kål t ex brysselkål.
 :flower: :plant_smack:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.02.20 - 22:30:41 »

Jo, bröd ska man kanske undvika av andra anledningar också. Jag skulle mycket väl "få rum" med en Wasa Sport t.ex. till frukost i mitt kosthåll, men även om jag inte är någon riktig brödoman så tror jag risken finns att jag gnager loss på hela paketet i vissa situationer om det finns hemma. Jag har varit skitdålig (ha-ha!) i magen några dar nu t.ex. Hade jag haft bröd hade jag kanske ätit det för att det är så enkelt och känns på nåt sätt lättare att äta än riktig mat om man inte mår bra.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.02.20 - 22:33:19 »

MiaP: jo, om man vill äta jättelite kolisar så blir det ju så klart så att det är enklast att hålla sig ifrån ivf en del av rotfrukterna. Man äter man fortfarande en del, säg 25 g och uppåt, då har jag svårt att se anledningen. Man kan ju välja var man lägger sina gram liksom.  :wacko:

Sen tror jag som sagt att de icke-ekologiska grönsaker är skit. Jordarna är utarmade, om de ens får växa i jord, och de sprutas både fram och bak. jag tycker det är mycket som talar för rotsaker om man inte ar absolutist.  :plant_smack:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.02.20 - 22:35:56 »

Jo, självklart men jag skrev ur min synvinkel om diabetes. Att man ska vara medveten om att stärkelsen ombildas till socker i kroppen. :shock:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.02.20 - 22:40:16 »

Men sockerarter är ju lika illa och fruktsocker antagligen värre. Glukos (och därmed stärkelse som består enbart av glukos) sätter ner immunförsvaret mycket mindre än sackaros och framför allt fruktos t.ex.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.02.20 - 22:42:42 »

Kom just på ytterligare ett argument för stärkelse. Vi har ju amylas i saliven och det måste ju vara där av en anledning.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2009.02.21 - 16:48:02 »

Tack MiaP!  :lol: Jag har ju aldrig behövt tänka på sådana saker som vad som omvandlas till socker i kroppen, så därför har jag heller aldrig tänkt på att rotfrukter innehåller mycket stärkelse (Fast det klart de gör! Borde jag ju egentligen tänkt på!), som sedan omvandlas till socker. Det enda jag behöver tänka på när det kommer till rotfrukter, är att de är nyttiga och smakar gott! Men jag måste säga att jag uppskattade din förklaring mycket!  :flowers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.02.21 - 17:18:37 »

Men nu hänger jag inte med alls. Både stärkelse och socker påverkar så klart blodsockret, alltihopa "är socker". Det blir väl inte värre av stärkelse än av nåt annat.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #13 skrivet: 2009.02.21 - 17:56:55 »

Nä, men jag tänkte inte på att stärkelse var socker! Det var så jag menade!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.02.21 - 18:16:36 »

Jag missuppfattde nog din fråga från början. Jag trodde du undrade om kolisarna från rotfrukter var värre än andra kolisar. Men du kanske menade i stort sätt kolisbefriade grönsaker som salladsblad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544