Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 21:14:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Viktuppgång efter lågkaloridiet  (läst 15323 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Carina
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« skrivet: 2009.02.13 - 10:39:35 »

Hej!

Jag har nyligen ätit en kur Cambridge och lyckats gå ner 8 kg, vilket var vad jag eftersträvade. har det tufft med mitt sista kilo som jag också egentligen vill gå ner men.... Jag äter just nu 2 mål Cambridge och det andra målet med bara kött och grönsaker inget bröd, pasta eller potatis..
Jag har kollat lite på LCHF och är jättesugen på att prova leva efter den. Jag vill ju egentligen inte gå ner i vikt men hålla den som jag har idag.
Provade att gå över till LCHF men jag gick raskt upp 2,5 kg och sedan ville det inte vända nedåt igen trots att jag verkligen följde alla kostråd med LCHF. Så när jag ätit LCHF mat i drygt en och en halv vecka tröttnade jag eftersom jag ju hålla min vikt inte gå upp. Jag trodde kanske att man gick upp de kilona först och sedan gick ner dem igen, men icke.
Hur ska jag lyckas gå över till LCHF utan att gå upp....... (eller i så fall; hur ska jag gå ner dem igen.....)

Tacksam för alla tips!

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.02.13 - 12:54:17 »

Välkommen hit!  :flowers:

Hoppas det kommer nån som kan den här biten bättre än jag och kan ge dig svar. Men rent spontant tror jag att det kanske inte är så bra att blanda pulver och LCHF. Då får du ju två mål per dag som nästan enbart består av kolisar och bara ett med fett. Vad tror ni andra?



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2009.02.13 - 13:55:34 »

Är inte vittsen med att utesluta kolhydrater att man ska stoppa insulinproduktionen, eller i alla fall minska. Nu vet jag inte vad dessa soppor innehåller men jag kan gissa att det är en hel del kolhydrater. Inte konstigt om man går upp i vikt då.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.02.13 - 19:32:30 »

Olika människor går ju upp på olika saker, men om det är pulver du ätit när det handlar om Cambridge, så är det inte så konstigt att du går upp när du börjar med riktig mat igen. Pulver innehåller ju, förutom allt annat, väldigt få kalorier.
Jag vet inte mycket om LCHF-dieten själv, men kött och grönsaker är ju en alldeles ypperlig måltid. Varför inte exempelvis skippa "tunga" frukostar, och istället äta frukt på morgonen. Bara en sån sak kan hjälpa upp ganska så bra till en början. Det bästa är väl att prova sig fram och se vad man mår bäst av själv...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2009.02.13 - 19:54:59 »

pulverdiet är ju samma som minimalt med kalorier , liknar fastan.

När man bryten fastan / pulverdieten måste man ta det försiktigt under ett par veckor.

Om du ställer om helt till LCHF och slutar tvärt med pulver , tror jag att du går upp i vikt bara för att kroppen återställer sig efter svälten.

Problemet med pulverdieter är ju det att man kan inte ha dom som livstil utan måste bryta efter en tid.
Därmed försvinner också effekten när man börjar äta kolhydrater igen.

Fördelen med LCHF är att den kan man följa resten av livet och bara anpassa kolhydratmängden efter sin egen kropp och  äta lite kolisar om man vill gå ner i vikt
och tillåta lite mer kolisar när man har den vikten man vill ha.

Så jag tror att du måste bestämma dig om du vill ha kortsiktiga fördelar och använda pulver eller byta livstil och välja LCHF.
Loggat
Carina
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #5 skrivet: 2009.02.16 - 09:13:06 »

Hej,

Ja, men jag är nöjd med min viktnedgång och vill gå över till "vanlig mat" igen - men undvika att gå upp massor i vikt bara för att jag går över till LCHF. Det jag jättegärna skulle vilja ha tips på är hur jag undviker att gå upp en massa kg när jag "går över" till LCHF och sedan inte kan gå ner dem igen, som det var förra gången jag testade. Och, ja Cambridge-kuren var det och de innehåller en hel del kolhydrater men jag menade inte att jag åt två mål Cambridge och ett LCHF utan jag slutade helt med Cambridge och gick direkt över till LCHF. Det var då jag gick upp 2,5 kg som jag sedan inte gick ner igen hur mycket "rätt" jag än åt av LCHF....
Någon som kan tipsa mig? Jag hade blivit jätteglad....
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.02.16 - 09:45:25 »

Jaha, det var så det var. Jag har tyvärr ingen aning, men bör man inte ta det gradvis när man slutar med pulver? Kanske vettigt att gå vägen över tallriksmodellen, så chocken inte blir så stor. Sedan när du ätit vanligt ett tag utan att gå upp så kunde du ju gradvis på över till LCHF. Detta är bara som jag tänker högt, det kan vara helt galet.  :shy:

Kanske kostdoktorn vet? Fråga i kommentarerna där. Han brukar svara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Carina
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #7 skrivet: 2009.02.16 - 15:03:32 »

Ok, det var ett bra tips. Jag kollar med Kostdoktorn.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #8 skrivet: 2009.02.17 - 11:05:32 »

Jag tror nog du går upp i vikt igen vilken kost då än byter till efter att ha levt på soppor. Det är min erfarenhet i alla fall efter att ha provat all sköns dieter. Kroppen har befunnit sig i svält vilket medför att ämnesomsättnignen går på sparlåga. När man sedan börjar äta som vanligt igen så suger kroppen åt sig allt den kan. Ofta går man upp till över startvikt efter en diet.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.02.17 - 11:27:19 »

Det är nån som gick ner med antingen VV eller pulver innan hon började lowcarba men har hållit vikten. Jag tror det är Mervi.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #10 skrivet: 2009.02.17 - 12:20:41 »

Aha, ja där ser man. Då är det väl bara att prova sig fram då.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.02.17 - 13:37:21 »

Tror inte man ska dyka rätt ner i gräddbunken ivf. Man måste nog trappa upp kalorierna lite i taget. :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.02.17 - 18:10:48 »

Det kan ta ganska lång tid att gå ner igen efter man slutar med soppor och går över på LCHF. Kroppen känner av att det varit svält och vill behålla det nya. Ibland kan man få vänta ca ett halvår innan det kommer igång. Så några veckor räcker inte att testa LCHF. Och kroppsidealet är också ändrat, nu ska alla unga tjejer se ut som om de har anorexi men LCHF-idealet är nog mera normaltillstånd, så de 2,5 kg du gick upp kanske är normalvikt. Dessutom är det ju inte någon bantningsdiet det här med LCHF. Det är ett hormonbaserat sätt att ta bort några kilon med så det finns inga som helst garantier att man går ner överhuvudtaget. Det beror helt på hur du själv mår. En del människor går ner vid stress medan andra kan öka lavinartat i vikt vid stress. Men de flesta som äter LCHF gör det för att de ska må bra. Det finns många hälsovinster med att äta LCHF och själv äter jag det för att inte behöva medicinera min diabetes. Jag har istället ätit mig frisk.

:yay: :smack_head: :wave:

Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #13 skrivet: 2009.02.17 - 21:46:55 »

Hej,

Ja, men jag är nöjd med min viktnedgång och vill gå över till "vanlig mat" igen - men undvika att gå upp massor i vikt bara för att jag går över till LCHF. Det jag jättegärna skulle vilja ha tips på är hur jag undviker att gå upp en massa kg när jag "går över" till LCHF och sedan inte kan gå ner dem igen, som det var förra gången jag testade. Och, ja Cambridge-kuren var det och de innehåller en hel del kolhydrater men jag menade inte att jag åt två mål Cambridge och ett LCHF utan jag slutade helt med Cambridge och gick direkt över till LCHF. Det var då jag gick upp 2,5 kg som jag sedan inte gick ner igen hur mycket "rätt" jag än åt av LCHF....
Någon som kan tipsa mig? Jag hade blivit jätteglad....
Problemet här, är att det blir ganska så svårt iom att du ju har gått på en kur som skulle kunna kallas anorektisk för den "inre" kroppen.  :eek: Pulver uppehåller livsfunktionerna, men det ger inte någon egentlig näring. Visst får man i sig det man ska ha, men inte på naturlig väg, vilket innebär att när kroppen väl får riktig näring i form av riktig mat, så suger den åt sig det. Varpå man går upp. Inget konstigt med det!
Som jag redan skrivit, så är jag ingen LCHF:are egentligen. (Men jag gillar den här sidan skarpt, för folk här ger mig en massa bra tips på alternativ till mjölbaserade rätter (som jag inte äter), och dessutom gillar de helt uppenbart att laga mat från grunden, vilket jag också gör.)  :inlove:  :flowers:
Iaf tänker jag rekommendera den här metoden för dig till en början. Det är mycket enkelt. Blanda aldrig kött med potatis, pasta, ris eller bröd. Ska du äta potatis, pasta, ris :worshippy: eller bröd gör du det tillsammans med mycket grönsaker och eventuellt lite ost. Likaså gäller detta kött. Ska du äta detta, använd dig av feta såser, ost eller vad du tycker är gott, samt grönsaker.
Det är en helt suverän metod om man behöver lite mer kolhydrater än vad som rekommenderas här!   :nod-yes:
Man tappar framförallt överflödigt vatten, och bara det kan göra skillnad för motivationen!
Lycka till, hur du än gör!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544