Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 09:44:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elina  (läst 21626 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #30 skrivet: 2009.02.02 - 14:11:29 »

Mörk chocklad är gott men i små mängder, tänk också på när du små äter så små ät rätt dvs efter en måltid där du fått i dig tillräckligt med fett så skadar det inte att äta en liten godis bit eller en bit chocklad. Många gånger handlar det om att man gör fel och inte tänker på när man äter det kolhydratsprängda godiset.

Alltså enkelt: Kött, fett först sen liten bit godis eller chocklad.

Men en lite varning: nu vet jag inte hur länge du hållit på med lchf men tänk på det att den första tiden ska du försöka låta bli att äta godis och kolhydrater i MÖJLIGASTE mån ,det är upp till dig själv helt och hållet, men du måste låta kroppen få vänja sig lchf mat innan du stoppar i dig för mycket sött så att säga starta upp fettbrasan. Man måste lära sig att lyssna på sin kropp det är svårt till en början men det kommer det också.

Håll ut omljud den första tiden är inte rolig men det som kommer efteråt visar att den mödan man la ner är värt det 100%
Loggat
omljud
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 38


« Svara #31 skrivet: 2009.02.02 - 17:13:51 »

bra med tips! det behöver jag! har inte hållt på alls länge. Smygtestade lite innan jul, men märker nu att jag inte alls gjorde "rätt".
Nu har jag bara hållt på i 3 veckor, eller är det 2? hmm.

ska tänka på det med det söta! efter maten i såfall!  :nod-yes:

jag vill verkligen nå mitt mål och få magen på bättre humör.
men sött, ja det är svårt! jag ska hålla ut!
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2009.02.02 - 18:25:02 »

Välkommen omljud. När sötsuget sätter in tar du fram osten och osthyveln, smöret och osthyveln. Det är perfekt att ta smör med osthyveln, lägg det på ostskivan och njut. Det är lite bättre än med choklad som innehåller en hel del socker även vid mörk choklad. När du har hållit på ett tag kan du ta en chokladbit någon gång då och då. Jag har ofta choklad hemma men kan ha en 100 g kaka både en och två månader.

:wave: :flowers: :lick: :wave: :flowers: :lick:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #33 skrivet: 2009.02.02 - 19:58:06 »

En bit Brie-ost är oxå bra att mota bort sötsuget med.
Loggat
omljud
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 38


« Svara #34 skrivet: 2009.02.02 - 21:38:16 »

Bara smör och ost? Det låter lite läbbigt. Men värt att testa!
Brieost är alltid mums!
Loggat
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #35 skrivet: 2009.02.02 - 21:50:02 »

Ost och smör är bra men inget som jag direkt gillar. Men det är upp till var och en hur man vill göra.
Försök hålla dig ifrån sockret och kolhydraterna så mycket du kan men inte så mycket att du känner att du inte kan fungera normalt, socker abstinens är inte roligt :so_mad: :angrywife: :fork_off: ta och trappa ner dina kolhydrater i den takten som du känner att du mår bra av. Kom ihåg att det ÄR DU som bestämmer inte någon annan vi kan bara tala om hur vi gjort och dela med av våra erfarenheter.

( Väntar på en kommentar nu Hemul :lick: :lick:)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2009.02.02 - 22:00:01 »

Vafförde?  :wacko:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #37 skrivet: 2009.02.03 - 09:15:00 »

Jag tycket ost med smör lät helt sjukt till jag testade det, det var ju gott. Sådant man "busade" med när man var liten och mamma inte var hemma.
Loggat

omljud
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 38


« Svara #38 skrivet: 2009.02.03 - 09:31:15 »

Ost kan jag äta hur mycket som helst, men inte smör. Men jag ska ge det en chans. Heh!

Ja, det är väl bara att lyssna till sig själv och sin kropp!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #39 skrivet: 2009.02.04 - 18:25:12 »

Jag har blivit väldigt förlåtande mot mig själv när det gäller mat.
Jag tror inte att det finns någon som kan alltid , året runt , år efter år , äta renodlat LCHF.
Någonstans kommer alltid ett tillfälle då man faller  lite eller mycket  :smack_head:, men det är bara att fortsätta bra nästa dag.

Om man inte har ett viktnergång -projekt på gång kan man vara lite friare och det fria är just det problematiska också, suget kommer lätt.
Om man sköter sig under veckan men slarvar under helgen går man inte ner i vikt, men den metoden kan fungera i måttliga mängder för den som bara vill äta bra
och har inte problem med sockersuget.

Vi har nuförtiden ofta efterrätter: pannkakor med vispgrädde och bär, gräddglass med bär, idag en kryddkaka med vispgrädde och under senaste året har det blivit mer och mer att vi äter bara
två måltider/ dag ibland tre .
Det där " lyssna på din kropp" kommer med tiden, och när den a-haa upplevelsen kommer, då är det roligt, lika så när man undviker tillsatser några månader börjar  många gamla smaker ( halvfabrikat, eller favogodis inte alls smakar så som trodde att det skulle smaka )
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2009.02.04 - 18:35:17 »

Inte jag.  :cool: Om jag nocarbade skulle jag kanske falla, jag vet inte. Mitt kosthåll är ju friare än mångas här från början, men jag har aldrig överskridit den kolhydratnivå jag bestämt mig för med mer än uppskattningsvis 10-20 g och det är bara ett par gånger. Inget kolissvullande, liksom.

Mitt nya nöje är att förse mig med förbjudna saker när det är provsmakning, då får man ju bara en liten bit. Fick smaka ett bröd på en marknad häromdan som till min besvikelse smakade lika bra som förr! Kände mig lite fånig när jag först lovprisade det och sedan ändå inte köpte något.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
omljud
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 38


« Svara #41 skrivet: 2009.02.05 - 09:38:20 »

Jag är nog rätt dålig på att förlåta mig själv när jag gjort snedsteg/om jag skulle göra större snedsteg än jag gjort. Man vill ju helt enkelt klara allting och vara bäst och stå emot allt! Men man är väl inte mer än människa (fast jag ser ut som en superhjälte i mitt underställ just nu!  :laugh:)

Vad gör du pannkakorna på, idalinda?
Gjorde kokospannkakor, men tyckte inte att det var bågot vidare!


Jag tycker att jag drömmer om tårtor och bakelser nätterna igenom. Var på ett underbart 50-tals cafe i Norrköping där de hade de mest faktastiska bakelser och pajer! Men jag tog en brie-sallad, vatten och en liten kaffe med grädde. Åh, vad jag kände mig bra när jag övertalade mig själv att det inte är gott med sötsakerna! Ibland kan jag  :clapping:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #42 skrivet: 2009.02.05 - 19:46:01 »

Hemulbrödet fungerar som pannkaka, jag använder då keso och delar inte heller äggen utan bara  vispar ihop allt som vanlig pannkaka.
Oops-grejen var suverän som stekt pannkaka " plätta" och voffla-receptet finns väl bland efterrätter.
Dessa grejer kan innehålla lite mycket kolisar , så om man vill gå ner i vikt är det inte att rekommendera att äta dom för ofta .
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544