Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 02:21:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 39   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tinas väg till att bli LCHF:are  (läst 227515 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2009.01.29 - 10:38:20 »

Idag börjar jag min 3:e vecka med LCHF och jag tänkte att det vore på tiden att börja dokumentera och rapportera hur det går.
Första veckan gick jag ner nästan 1 kg som jag sedan gick upp med råge. Så här efter 2 veckor väger jag 0,5 kg mer än när jag började men jag misströstar inte. Tänker att det tar tid att komma in i nya vanor.

Det jag upptäckt som lite svårt som nybörjare är:
  • Komma över "fettskräcken" och faktiskt börja ösa på med smör och grädde
  • Lyssna på min kropp och inte äta för att jag brukar äta vid en viss tid utan våga vänta och bli hungrig. Det har tagit mig till idag att inse att jag inte alls behöver några mellanmål eller äta något på kvällen. Jag klarar mig bra ändå.
  • Att trappa ner kolhydraterna, det blir lätt alldeles för lite.
  • Att hitta bra allternativ när man inte är hemma. Utematen smakar inte gott och jag är skeptisk till innehållet.

Men jag är övervägande positiv och väljer helt klart smör och ost före mackan, bearnaisen före pommes fritten, omeletten före gröten osv. Maten smakar så mycket godare nu och håller mig mätt länge. Jag upplever också att jag äter mindre i volym. Nu ska jag börja vänja mig vid att lämna på tallriken när jag är nöjd och inte som jag brukar, pressa ner de sista tuggorna.

Jag hoppas också att jag får lite fart på fettförbränningen följande vecka och att jag blir lite klarare i huvudet. Det känns fortfarande som sirap när jag ska tänka.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2009.01.29 - 16:01:56 »

Vad roligt att även du börjar babbla här !

Det verkar vara så att du har kommit en bra bit på vägen!

Utematen, hmm, mina tips kan vara att om man inte vill äta ute kan man ta med sig :
ölkorv
mandel /nötter
kylbox med köttbullar och kall röra

Mat på farten:
Vi köper massa cheeseburgare i drive in och sorterar bort brödet och stablar resten på en hög och äter hamburgare :lol:
jag vet inte vad dom tänker när vi beställer 12 cheeseburgare och det finns  två vuxna i bilen... tror säker på någon barnkalas  :lol1:
För att inte tala om dom gångarna när även barnen finns med och vi köper typ 15 cheeseburgare.... :crazy:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2009.01.29 - 19:39:55 »

Smart med cheesburgarna.

Visst kan man ta med sig men om alla andra ska äta ute vill man ju inte avvika från mängden. Känns så knäppt att sitta och äta medhavd mat men det kanske är en vanesak.
Loggat

anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.01.30 - 10:10:32 »

Tycker inte det är något större problem att äta ute. Beställer något med rent kött och ber att få slippa pommes frittes (eller potatis eller vad det är till) och ber dom steka upp lite grönsaker, t.ex champinjoner paprika och lök, det har dom flesta hemma och tycker inte det är något problem att göra. Har t.o.m. funkat i en "korvmoj".
Enda stället dom inte kunde göra något annat än det som stod på menyn var på en av dom få vinteröppna restauranterna i turiststaden Borgholm, där fick jag en tallrik halvfull med salladsblad och pyttelite gurka och tomat till... 
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.01.30 - 10:30:44 »

Jag äter sällan ute, men jag förstår inte heller varför det skulle vara så ett så stort problem. Men det är klart, lunchrestauranger och så där det kanske bara finns en rätt på menyn och det råkar vara pannkaka kan kanske vara knivigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2009.01.30 - 12:46:50 »

Som sagt jag kanske vänjer mig men i fredags, en vecka sedan var det enda vettiga allternativet på vägkrogen fläsknoisette med skysås. Till det skivad gurka och en ovanligt trött salladsbuffé, ja det gick och äta men var ingen höjdare. I veckan var vi på bio och var tvugna att kasta i oss lite innan bion. Det blev kycklingspett med jordnötsås. Borde ha tagit en wok istället men var osäker på innehållet. Hursom till det en trött isbersalld. Inget som gör mig glad. Tvilvar inte på att det går bra att äta på riktiga restauranger med det är de här snabbvarianterna som är så trista.
Loggat

anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.01.31 - 09:50:03 »

Pizzerier går också jättebra, dom har ju lite olika "pålägg" dom kan steka upp till något gott!!
Anki
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #7 skrivet: 2009.01.31 - 19:24:25 »

Funderar på hur det är med kebab, är det ok om man struntar i bröd eller pommes. Är såserna ok. Kanske vi skulle ha en avdelning för tips om uteätande här på forumet.

Idag var vågen snäll mot mig och nästan ett helt kilo har jag gått ner. Har lätt huvudvärk och i går hade jag migrän. Vet inte om det har med kosten att göra eller om det är annat som påverkar. Var på kaffekalas hos min mamma som fyllt år. Hon hade fixat bär och vispat grädde till mig och maken istället för tårta. En kanna med vispgrädde till kaffet stod framme också, gullemamma :inlove:

Ikväll har vi ätit entrecôte med vitlökssmör och blomkålsgratäng gjord med grädde och massor av ost. Kan man annat än älska den här dieten!
Loggat

Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #8 skrivet: 2009.01.31 - 21:22:43 »

Nu ska jag börja vänja mig vid att lämna på tallriken när jag är nöjd och inte som jag brukar, pressa ner de sista tuggorna.


Är det inte konstigt att det ska vara så svårt att lämna mat på tallriken? Jag är precis likadan. Tror det har med uppfostran att göra, det sitter liksom i ryggmärgen att man ska äta upp det man har tagit. Ibland lyckas jag sluta äta när jag är lagom mätt, ibland kommer jag på efteråt att jag har pregat ner den sista maten utan det fanns riktig plats i magen. Då sittar man där och är övermätt. Men jag blir i varje fall inte lika däst på den här maten!

För mej tog det även ett tag att lära mej hur mycket mat jag skulle lägga upp på tallriken. Eftersom LCHF-kost mättar så mycket mer än det jag åt tidigare blir ju även portionerna mindre. Men det är ju så lätt att äta med ögonen och av gammal vana.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2009.02.01 - 15:17:09 »

Levis visst är det märkligt det här att det är svårt att lämna mat, framförallt när man är ensam. Liksom, vem bryr sig.

Idag hade jag gått upp lite igen, borde nog inte väga mig varje dag men kan inte låta bli. Jag tror jag helt enkelt är lite kännslig och att det är bären igår som spökar men det struntar jag i.
Loggat

Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #10 skrivet: 2009.02.01 - 21:30:02 »

Tina, när det deet gäller att äta ute så minskar den lusten allt eftersom, jag tar hellre med mig något gott hemmifrån än går ut och betalar för något som man vet ställer till det för magen. Kebab  :yay: räddaren i nöden när man är trött och inte orkat fixa något kvällen innan.

Ett tips när det gäller vikten: göm undan vågen och ta fram ett hederligt måttband istället det är mer tillförlitligt jämfört med vågen. Eller gör som jag gjorde gå och köp något klädes plagg som du vill komma i och börja mät på det viset.
Vågen kommer att ge dig ett litet falskt besked med jämna mellanrum. Du vet att muskler väger mer än fett och när du äter lchf mat kommer du att upptäcka att vågen står helt still men förändringar kommer att ske även om deet inte syns på din vikt. Stirra dig inte blind på vikten utan SE HELHETEN.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2009.02.02 - 15:36:13 »

Ja Hovan det är så jag känner, utmaten smakar inte gott utan jag äter mest för att vara social och det känns dumt att hala fram medhavd mat. Känner mig snål. Sist hade jag med mig lite mat men den blev kvar i påsen och istället köpte jag trist kyckling i jordnötssås.

Jag ska tänka på det du skriver om vikt och kanske börja mäta mig. Jag kollar redan lite på kläderna och det är ett bra mått tycker jag.

Idag tycker jag det känns lite mindre snurrigt i huvudet och benen var inte lika stumma på morgonpromenaden. Hoppas det är tecken på att kroppen börjar anpassa sig.

En annan rolig sak är att flera på jobbet blivit nyfikna. En kom fram och sa att han berättat för sin fru att jag bantar med beanaise och hon genast blivit intresserad  :lol: En annan sak som slog mig på jobbet idag var när vi hade långmöte och det blev dags för en bensträckare. Alla rusade till fruktkorgen och plocka på sig för dom var så hungriga utom jag. Jag var fortfarande mätt och nöjd efter min frukost. Jag vill aldrig tillbaka till det hemska livet när man ständigt var hungrig och sugen.
Loggat

MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.02.02 - 18:32:43 »

Tina du glömmer väl inte att använda måttbandet i stället för vågen. Det är ett mycket bättre mått på hur du går ner. Och har du inte något måttband så ta ett snöre och gör en knut där du är nu det blir många kommande knutar när du minskar midjemåttet.

:wave: :whistle:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2009.02.05 - 11:18:22 »

Idag firar jag 3 veckorsjubileum med LCHF-kost. Det känns grymt bra och jag gillar verkligen maten. Under de här veckorna har jag startat med någon form av nedtrappning och nu äter jag lite grönsaker bara utöver protein och fett och det räcker gott. Jag är fortfarande lite lullig men det blir bättre och bättre och vinsterna i hur jag mår i övrigt överträffar allt. Jag sover gott, sitter inte och gäspar på jobbet som jag gjorde förr, det eviga suget har nästan helt försvunnit och kommer det tillbaka räcker det med en ostbit för att det ska lägga sig. Nu sitter jag här kl 11 då jag i vanliga fall brukar vara iväg på lunch för länge sedan och känner mig fortfarande mätt efter frukost. Det är väl en nackdel då att jag får gå och äta själv om jag inte vill äta för att klockan säger lunch.

Sonen har börjat äta samma frukost som jag och det är ett framsteg. Om han över huvud taget åt frukost tidigare så var det en rostad formfranska. Han tycker han orkar med skolan bättre med bacon och ägg i magen. Han äter samma mat som vi hemma men i skolan det som bjuds. Det tycker jag är helt ok, man ska inte krångla till det för barnen i onödan.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.02.05 - 16:07:52 »

Heja! Kul att det går bra.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 ... 39   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544