Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 00:43:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 39   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tinas väg till att bli LCHF:are  (läst 232261 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #75 skrivet: 2009.10.14 - 19:33:20 »

Lindts kakor med hög cacaohalt är utan sojalecitin.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #76 skrivet: 2009.12.21 - 22:33:48 »

Mmm, förutom att dem är grymt goda är det, att dem inte innehåller sojalecitin, en stor fördel med deras kakor tycker jag! :nod-yes: En del smaksatta kan nog göra det, om jag inte kommer ihåg rätt. Själv tycker jag deras 70procentiga är suverän!! :inlove:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #77 skrivet: 2009.12.21 - 23:05:49 »

Har du provat Madagascar?  :dribble: Fast jag tycker den är lite sliskig, så jag blandar med 90-procentig. De är skumma med lecitinet. De har en som heter Ecuador som också är 70%. Den är det Lecitin i, men inte i Madagascar.  :huuh:

Att Lindt är relativt billiga gör ju inget heller!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #78 skrivet: 2010.08.20 - 12:48:22 »

Det var jättelängesedan jag skrev här men det har ju stått still med vikten och inte hänt något annat speciellt heller senaste året. Men funderar på om man kan ändra rubriken, hur gör man? För nu tycker jag nog att jag kan räkna mig som LCHF:are.

I alla fall, det som hänt efter sommaren är att jag beställde Skaldemans bok "Varför går jag inte ner i vikt" och fick flera aha-upplevelser. Så nu har jag skippat men dagliga chokladbit som ibland inte stannar vid en. Är jag sugen tar jag istället en bit brieost. Jag har minskat mina yoghurthluncher utan försöker äta lagad mat. Jag har skippat bacon och äggfrukosten och dricker istället äggmjölk gjord på 1 äggula och 2 msk fett. Då är jag hungrig till lunch igen vilket passar mina arbetskamraters lunchtider. Förut gick jag med och åt trots att jag inte var hungrig. På det här viset har jag nu stadigt minskat 0,5 kg i veckan och det är toppen. Dricker fortfarande lite vin på helgerna men det verkar funka ändå. Man får ju prova sig fram.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #79 skrivet: 2010.08.20 - 12:51:01 »

Du kan redigera det första inlägget bara. Men tyvärr andras inte rubriken i alla inlägg och citat. Det är möjligt att jag kan göra det genom att flytta hela tråden till en ny. Ska kolla lite. Säg till när du har tänkt färdigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #80 skrivet: 2010.08.20 - 12:54:06 »

Man får ju prova sig fram.

jo just!

Heja dig säger jag!

 :clapping:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #81 skrivet: 2010.08.20 - 14:05:44 »

Grattis!  :clapping: Vad skönt att det går framåt (eller borde man säga nedåt  :lol:). Jag tycker att Skaldemans böcker är toppen. Man kan få många aha-upplevelser när man läser dem. Och så är han rolig också. Skönt att du hittat ett sätt som passar dig.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #82 skrivet: 2010.08.20 - 14:15:09 »

SSS är lite underfundig och jag har lite svårt för att han ofta hänvisar till sina andra böcker. Annars gillar jag honom jag med, inga krussiduller och så har han testat allt på sig själv.
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #83 skrivet: 2010.08.20 - 19:28:16 »

Det är ju en klar fördel om man kan hitta ett sätt som funkar socialt. Och ännu större plus om man dessutom är hungrig när andra är det. Härligt att du kommit igång igen!  :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #84 skrivet: 2010.08.20 - 19:55:08 »

Skönt att du har hittat en bra väg neråt! Grattis!
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #85 skrivet: 2010.08.21 - 13:50:55 »

Vet ni, idag har jag motionerat  :shock: Inte så mycket för att gå ner i vikt men jag ska banne mig vara i form till jaktsäsongen och inte stappla efter gubbarna med tungan hängande vid knävecken. Har en rolig app till iphonen som mäter medelhastighet, hur långt man gått osv. 4,5 km blev det och då smålufsade jag 1*2 min av dessa och gick i rask takt övriga sträckan. Det käns bra och jag har bestämt mig för att gå ut lugnt så jag inte tröttnar.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #86 skrivet: 2010.08.21 - 18:31:44 »

Vad duktig du är. Det låter som om vi har lite samma problem förresten, att vi behöver minska lite på käket. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #87 skrivet: 2010.08.22 - 21:16:35 »

Ja helt klart! Det här att man kan äta obegränsat stämmer knappast.
Loggat

Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #88 skrivet: 2010.08.22 - 22:35:46 »

Jag har skippat bacon och äggfrukosten och dricker istället äggmjölk gjord på 1 äggula och 2 msk fett. Då är jag hungrig till lunch igen vilket passar mina arbetskamraters lunchtider.

Hur gör du äggmjölken? Jo, jag vet grundprincipen med hett vatten ägg och fett, men hur mycket vatten och hur varmt? Är det alldeles kokhett? Blandar du smöret med vattnet först och sedan gulan eller hur?

Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #89 skrivet: 2010.08.23 - 16:56:45 »

Jag tar en stor klick rumstempererat smör (har alltid en bytta stående framme) och så en tsk cocosolja. Lägger i en äggula och smaksätter, just nu med kakao. Mixar med stavmixern och häller medan mixern är igång kokande vatten över, någon dl bara. Sen är det bara att dubbla om man vill ha mer. Det här räcker för mig till frukost, jag blandar hälften äggmjölk hälften kaffe.
Loggat

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 39   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544