Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 21:16:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 39   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tinas väg till att bli LCHF:are  (läst 231405 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2009.02.20 - 11:05:27 »

Äsch, det där med andedräkten får alla problem med en period. Det går över. Förr sa man att det var ketoner, men nu tror en del att det snarare är ammonium p.g.a. att man ofta överäter protein i början. Låter rimligare med tanke på stanken. Googla "lowcarb dragon breath".  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #31 skrivet: 2009.02.24 - 12:08:58 »

Nu har jag testat att lägga in vad jag äter i minmat och det är knappast fråga om någon överätning av protein, snarare tvärt om. Blev lite chockad faktiskt. Äter mellan 50 och 60 g per dag, jag väger 71 kg. Sen tycker jag att jag ligger lågt i kaloriintaget också. Igår låg det på 1500 och iförrgår 1600 kcal. Kan detta vara orsaken till att jag inte går ner i vikt. Ska jag minska lite på fettet och öka proteinet för jag äter mig verkligen stoppmätt och har svårt att peta i mig mer mat.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #32 skrivet: 2009.02.25 - 11:11:14 »

Igår klämmde jag in ett mellanmål bestående av en burk makrill eftersom jag kände mig jättetrött och helt urlakad. Blev snart piggare. Såg till att äta mer kött till middagen också och fick upp dagens proteinmängd till 70 g. Tycker absolut det gjorde skillnad i hur jag mår men sedan så var jag tvungen att gå upp i natt och kissade mängder! Vad sjutton beror det på? Vaknade med huvudvärk också.

Igår var det fettisdag och det låter ju bra men borde kanske döpas om till sockertisdag  :lol1: med tanke på vad semlor innehåller. Hade inga problem att motstå alla semlor som drällde omkring här på jobbet. Hade planerat att ta en men äta mest grädde men inte ens det tilltalade mig. Köpte med semlor hem till barnen också och inget sug då heller, märkligt.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #33 skrivet: 2009.02.25 - 16:11:09 »

Det där med att du var tvungen att kissa en massa och sedan vaknade med huvudvärk, tror jag beror på att kroppen gör sig av med "överflödigt" vatten efter ett tag med kost utan mycket kolhydrater. Jag säger inte ATT det är så (och säkert heller inte för alla), men jag råkar ut för samma sak om jag äter kolhydratfattigt. Tar ca 4 dagar, och sen är huvudvärken där som en smäck!
Gratulerar förresten till alla dina framsteg! Du är duktig, du!   :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #34 skrivet: 2009.03.26 - 12:16:08 »

Här blir inte mycket skrivet, borde väl dessutom byta ut rubriken för nu tycker jag att jag ÄR en LCHFare. Tycker att allt flyter på bra men tyvärr eller vad jag nu ska säga så misstänker jag att jag har candidaöverväxt. Det kan förklara drakandedräkten, trötthet, ständiga förkylingar, ingen viktnedgång mm. Nu äter jag en mer strikt kost och äter en massa saker som ska driva ut candidan ur kroppen. Det här med kostbegränsningar är jättetrist för därmed försvinner sådant jag varit så glad åt att få äta. Förhoppningsvis kommer jag kunna äta sådan mat igen. Jag får återkomma med resultat av min "kur".
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #35 skrivet: 2009.04.02 - 08:49:18 »

Jobbigt med sådana perioder då man måste möblera om maten.
Men det händer då och då.
Sedan kan man igen njuta av dom  :nod-yes:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #36 skrivet: 2009.04.02 - 12:06:40 »

Ja jag hoppas det, saknar en massa gott och LCHF-livet blir tråkigare utan alla goda ostar. Dessutom är jag nästan konstant sugen och saknar att kunna äta lite nötter eller ta en bit brieost.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #37 skrivet: 2009.05.20 - 15:09:53 »

Tänkte berätta att den här kostomläggningen inte bara är av ondo, jag har upptäckt lite nya saker i matväg att glädjas åt. Som nu t ex sitter jag och njuter av en café latte gjord på äggmjölk smaksatt med kakao och kanel, mums. Till det några bitar ischoklad. Äggmjölken hade jag aldrig vågat mig på om jag inte velat dra ner på grädden och den är fantastisk. För er som undrar vad äggmjölk är så hittade jag det på kif-forumet. Man mixar smör och ägg och häller på kokande vatten och som i ett trollslag har man en gräddliknande skummig produkt. Nästan magiskt. Det här är perfekt att ha med sig och blanda i the eller kaffe. Det håller hungern borta om man inte får tag i något att äta.

Jag ser tyvärr ingen förbättring i hälsan direkt så nu blir det en tur till doktorn för lite provtagning. Önskar dom kunde kolla sköldkörteln också.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2009.05.20 - 15:27:40 »

Jag tycker också äggmjölk är OK, men jag orkar inte göra det eftersom jag kommit ifrän kaffe- och tedrickande. Minns att det t.o.m. funkade att göra varm choklad på, bara man inte kokar! :thumbsup:

Drakandedräkten kan ju förklaras av kosten- Äter du väldigt mycket protein? Kanske tröttheten också. Men förkylningarna - det låter ju inte bra.  :sad:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #39 skrivet: 2009.05.21 - 21:54:25 »

När jag tänker efter så har jag inte varit förkyld på länge ja inte ordentligt sedan jag la om kosten. Men andedräkten består  :cry:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2009.05.21 - 22:03:55 »

När jag tänker efter så har jag inte varit förkyld på länge ja inte ordentligt sedan jag la om kosten.
:rolleyes:  :club:

Citat
Men andedräkten består  :cry:

Att det är ketonerna som luktar är ju den gängse förklaringen. Somliga tror att det snarare beror på överätning av protein. Jag tycker det senare verkar rimligare. Ketoner brukar ju lukta sötaktigt (tänk på aceton t.ex.). Hur ammoniak luktar är ju närmare drakandedräkten, tycker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #41 skrivet: 2009.05.26 - 11:18:50 »

Ja jag vet inte vad det är. Äter inte för mycket proteiner, det vet jag.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2009.05.26 - 12:44:57 »

jag kan byta nman på dig till Stinky om du vill.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #43 skrivet: 2009.05.26 - 16:26:56 »

Stinky är faktiskt en favvo i muminfamiljen fast jag tror jag avstår.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2009.05.26 - 18:22:21 »

OK. Jag ville bara vara hjälpsam.  :cheeky:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 39   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544