Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:34:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mascarpone  (läst 42941 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2010.03.06 - 00:46:13 »

Nu har jag ätit upp den andra filén också. Lika bra så det blir mindre frestelser i morgon.  :cool:

Man kan bli jäkligt sugen på nåt som smakar så där starkt ibland, tycker du inte det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2010.03.06 - 00:55:49 »

ja verkligen!.. min nyaste "sugen nojja" är fakriskt Grapefrukt.  :lol: detta sedan jag läste mig till att den inte inehåller farligt med kolisar!.. ungefär som hallon!  :thumbsup:.. så nog har det slunkgt ner både en och två grapisar senaste veckan.. :redface:

och vet du... jag har börjat tycka om ÖL!???? vete tusan vad som hänt?.. vi köppte hem Corona för att ha till en fest förra helgen... tänkte att jag skulle dricka typ 1.. men jistaness vad det var gott!!!!!!!  :w00t: :w00t: det blev både två och tre den kvällen.. :redface: och ytterligare 1 dagen efter!  :laugh:... men snacka om att smaken ändras!???!  har aldrig tyckt speciellt mycket om öl förut?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2010.03.06 - 01:00:36 »

Alltid gillat smaken, men lärde mig inte dricka det förrän jag var bra över 20, för jag kunde inte svälja kolsyra. Det är så lagom starkt också.  :nod-yes:

Hur gick det med mascarponen förresten? Blev det av nån gång? :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2010.03.09 - 11:38:37 »

jag är tvärt om.. kolsyra har jag inga problem med.. men smaken har aldrig förut tilltalat mig!!.. men nu var det precis som om Coronan utförde en lustfylld dans på min tunga!  :lol: :redface:.. så gott var det!!... sen skadade det ju inte att vi satt på den inglasade balkongen i goda vänners lag heller!.. vårkänslorna fanns sprudlande i luften..  :inlove:...  Skål på dig vännen!  :cheers:


jodå, vi provade några gånger.. men jag har ännu inte listat ut vad jag skall göra med den?!  :lmao:... så sista gången jag gjorde ost så struntade jag i den faktiskt!... men innan dess så har jag gjort en 3-4 stycken i alla fall.. storlek som tennisbollar ungefär..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2010.03.09 - 11:54:24 »

Det är ricotta.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2010.03.09 - 11:58:08 »

 :smack_head: :smack_head: :smack_head: Jösses! ja ibland följer inte huvudet med!.. skyller det på Ölen!  :nod-yes: :laugh:... då reviderar jag mitt tidigare svar.. Nej jag har inte testat att göra mascarpone!  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2010.03.09 - 12:07:17 »

Ricottan kan du ju göra vitlöksost på eller använda som fyllning både i mat och desserter eller röra ner i såsen. Möjligheterna är oändliga!  :throw_flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2010.03.09 - 12:16:32 »

oki! då ska jag prova att göra vitlöksost på det nästa gång!  :nod-yes: tack vännen!  :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #38 skrivet: 2010.03.09 - 18:30:00 »

...läste något om sur grädde, vad har man den till? Hade säkert en halv femma som älskade slängde för att den blivit sur...vill ju inte kasta mat i onödan! :glare: Har inte ens tänkt på att man kan göra egen mascarpone, bara förfasat över priset när man velat göra tiramisu  :inlove: ...måste ju gå att göra någon variant utan kexen väl, kanske bara äta krämen som bli när man blandat allt gott :whistle:

För ett bra tag sedan gjorde jag ngn färskost, kommer inte ihåg hur men den var sååå god att äta med honung och valnötter...eller väldigt mogna nektariner och honung till. När jag tänker efter var det nog i somras, måste klart göras igen  :smile: mascarponen måste ju även den testas :crazy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2010.03.09 - 18:45:04 »

Jag har inte så stor erfarenhet av mascarpone som sagt, bara från desserter på restaurang, men jag tycker det blir som det ska.

Sur grädde kan man använda i stället för gräddfil och cf, ha i såser, göra röror på. Typ 2 msk sur grädde och 1 tsk majjo blir en jättegod blandning till sallader eller röror med räkor och ägg t.ex. Bara en kall klick till kryddig mat är också jättegott, så där som man kan äta turkisk yoghurt.

Fast du kan inte använda grädde som stått i kylen och självsurnat! Den är inte sur. Den är rutten. Däremot kan man ju sätta en sats innan den surnar, när man inser att man förköpt sig.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #40 skrivet: 2010.03.09 - 18:56:05 »

Hur gör man en sats surgrädde då? :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2010.03.09 - 19:00:31 »

Det är väldigt avancerat. Du kanske inte är mogen för det än.  :tongue:
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,697.0.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #42 skrivet: 2010.03.09 - 19:39:36 »

Bli mogen? Usch, det låter jobbigt  :whink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2010.03.09 - 20:24:19 »

Vänta du bara tills du är så mogen och erfaren som jag. Skitjobbigt!  :nod-yes: :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544