Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:47:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Trött  (läst 30769 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2009.01.25 - 10:31:01 »

Men herregud, har ni aldrig sett en nyvaken hemul förut?  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2009.01.25 - 11:38:44 »

joooo, and we löööv ervery minute

 :inlove: :yay:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #32 skrivet: 2009.01.25 - 12:28:48 »

Jag håller med Fjällmor. Full fart framåt :clapping: :clapping: :clapping: :worshippy: :worshippy:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #33 skrivet: 2009.01.26 - 10:22:49 »

Mycket bra skrivet Hemulen. Jag hör själv till de som tvekade länge inför att börja äta så här just för att det lätt kan bli lite väl många pekpinnar. Var med i GI-viktkoll ett tag men det stöp just på att där var inställningen just att grejade man inte att följa deras listor och recept så fick man skylla sig själv. Jag ser ingen anledning att behöva sjukskriva mig från jobbet eller riskera att köra av vägen bara för att just jag inte klarar av att strypa kolhydraterna helt och hållet. Och Pitch, min man har faktiskt ännu svårare än jag så att det är typiskt kvinnligt köper jag inte alls.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #34 skrivet: 2009.01.26 - 12:05:52 »

Jag vågar mig påstå att hela denna sidan grundades på just detta som vår kära-Hemul  :inlove: säger innan.
Här ska det tänkas fritt och bredd och det viktiga är att man mår bra !

Om suget kan kan kommentera att här har jag gått ner massa kilon medan Styrmannen pendlar ett par kilo ner och sedan upp igen.
Detta under 2,5 års tid... och jag är övertygad om att den här kosten är FÖR optimal för honom! :rolleyes:

Han älskar ostar och kan käka dom helt ohämmat hinkvis och kilovis och det är det som håller just honom i
det viktlandskap han befinner sig.
Loggat
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #35 skrivet: 2009.01.26 - 14:50:14 »

Bra skrivet, hemulen!  :clapping:

Jag tror att det är så här: för att (speciellt) nybörjare ska förstå, så generaliserar men och ger tillåtna/förbjudna listan som en lathund att hålla sig till. Det blir enkelt, man slipper räkna. Så har jag också beskrivit det för folk som frågar.
Sen har det där urartat litegrann och vissa har tagit till sig denna lista som en bibel, och blir helt lutherska i att följa den helt utan avsteg.

Självklart kan man med hemulsk måtta äta mindre mängder av alla kolhydratrika ämnen, men då måste man börja räkna och hålla mycket god koll på sig själv.

Det är just där jag själv ofta slinter. Jag äter aldrig helt förkastliga livsmedel (typ godissvullanden), men såna där som innehåller lite mycket kolhydrater (vissa grönsaker, ostkaka, nötter) kan jag utan att själv vara medveten om det äta mer och mer av, så jag börjar slira iväg åt fel håll. Just nu har jag börjat en sån åtstramningsperiod.  :guns:
Loggat

Ha en fettrik dag!
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2009.01.26 - 21:43:46 »

Jag tycker det är rätt lätt, men jag äter ju också förhållandevis "mycket" kolhydrater. Det är ju så att man egentligen äter ungefär samma saker för det mesta. Man lär sig hur mycket man ska ta av det man äter mer eller mindre dagligen. Om man vill ha nåt annat också så får man äte lite mindre av det "vanliga". Själv räknar jag i potätenheter.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2009.01.26 - 21:45:37 »

Själv räknar jag i potätenheter.  :bg:
Potentäter kallar jag dem.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #38 skrivet: 2009.01.26 - 21:50:17 »

Det har jag också precis börjat med men tänk vad mycket gott det finns. :tongue: :tongue: :lol1: :yay:
När det gäller lchf får man utgå efter sin egen kropp, sin egen motivation och sitt eget sätt att göra detta på. Det finns ingen mall till det utan det är olika för olika personer det måste man komma ihåg.

Jaja Hemul är ju Hemul med allt det vill säga :lick: :lick:
Loggat
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #39 skrivet: 2009.01.27 - 20:57:53 »

Håller med, äter så här för att min kropp mår bättre av det. Har svårt för de "experter" som säger att -"så kan man inte äta, för jag har provat och jag mådde jättedåligt". Men vi måste väl få välja själva? Jag försöker aldrig tvinga någon att äta mer eller mindre kolhydrater än vad jag gör, men om de frågar förklarar jag hur jag mådde och hur fort det gick över med rätt kost.

/Malba
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2009.01.27 - 21:03:52 »

Har svårt för de "experter" som säger att -"så kan man inte äta, för jag har provat och jag mådde jättedåligt".

 :lmao:  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
piccu
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 17


Angry kit.


« Svara #41 skrivet: 2009.04.14 - 18:35:07 »

in på en lite gammal tråd då, men fortarande mycket viktig del för en nybörjare som jag. ^^

jag tycker man blir helt mörkrädd när man läser på massa andra forum. det som skrämde mig var framför allt sekt-stuket. att liksom missionera ut en kost. visst är det jättebra att tipsa och att kanske prata om det för att få sin omgivning att förstå att det funkar bra med lchf. jag är ju eld och lågor då jag upptäckt en kost som faller mig i smaken (bokstavligen) och dessutom får en att på bättre. klart att jag gärna pratar om det, helst med folk som gnäller hur jobbigt det är att banta och vara hungrig! Men när man läser "skriv ut dessa broschyrer och dela ut" på vissa sidor kände jag att hakan började närma sig knäna. hjälp!
visst skall röster höras, och man skall berätta om det man tycker är bra. men någon måtta får det vara tycker jag. inte ska man ju pracka på folk, låt dem upptäcka det själva! Om det ska vara en "diet" som är FÖR hälsovinster och förkastar vikväktarna som tror att de också är FÖR hälsovinster men som gör reklam, känns det som en paradox.

dessutom måste jag tillägga att som gammal viktväktare gillar jag att räkna kolhydrater. ;) mest för att jag är en människa som behöver se saker framför mig och det går bra om jag kan skriva in i minmat vad jag ätit och se att "AHA! idag har jag minsann hållt det lågt" för då minns man bättre vilkenn typ av mat man åt, sen när man skall börja bli "fri" och kan laga mat utan att tänka på innehållet kollisar, det kommer automatiskt. samma med viktväktarna, till slut lärde man sig ju vad som innehöll för många point eller liknande och då slutade man räkna och bara lagade. nu vet jag ju vad en bit 86% choklad innehåller och känner ju på mig hur många bitar jag kan smaska i mig innan det blir för mycket med tanke på vad jag ätit under dagen. alltså; man gör sig fri från massa räknande. men någonstans måste man ju börja. kontrollfreak som jag är kan jag inte bara säga att jag ska skippa de största kolhydrat-"bovarna" som potatis. jag måste få koll på vad allt innehåller på en gång och lära mig hur en dags mat kan se ut. :P

men fram med öppnare syn på alla dieter! Man skall som skrivet så många gånger innan; göra som känns bäst och våga testa lite grand, i stället för att bli hysterisk och äta mindre än 5g kolhydrater om dagen på en gång.

för visst måste det väl vara så, ur ett gå-ned-i-vikt-perspektiv, att i och med att du minskar på ditt sockerintag hur du än vänder dig med lchf borde man ju gå ned i vikt även om man inte håller sig runt 20g kolhydrater om dagen?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2009.04.15 - 02:32:02 »

Det borde vara så, ja.

Däremot tror jag det kan medföra tillfällig viktökning att gå åt andra håller. Alltså äta nära noll kolisar under lång tid och sedan öka på.

Men det är ju bara som jag tror.  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544