Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:40:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Trött  (läst 30760 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.01.22 - 22:36:38 »

Tack. Jag vill inte försöka övertyga nån om det ena eller andra. Tvärtom, jag tycker alla ska skaffa sig information och tänka själva.

:plant_smack:

Är det moroten som anfaller? Eller kanske potäten?  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.01.22 - 22:39:35 »

Moroten så klart. :angrywife: :ignore:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.01.22 - 22:45:40 »

Jag ville bara tillägga en sak. Ibland tycker jag inte folk tänker alls. Jag minns nåt tjafs på KiF där nån verkligen inte hade fattat att det är mängden kolgydrat det hänger på. Hon tyckte en köpt korv med 5 g tillsatt socker per 100 g var helt OK, men förstod inte alls att äta 95 g kött och 1 tsk socker är samma sak.  :huh:

Jag tycker det där blir så fånigt. Att äta färdiga produkter med tillsatt socker eller stärkelse, det går bra det. Men att tillsatta en nypa socker i en efterrätt eller 1/2 tsk mjöl i en redning, det är döden i grytan direkt. Det är ingen rim och reson liksom. Den hemlagade rätten med rena råvaror och utan en massa E-nummer måste ju under alla omständigheter vara bättre om man förutsätter att kolhydratmängden är samma.  :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.01.22 - 22:52:28 »

Det är precis så jag tänker också. Men en del verkar ha slutat tänka själva när de börjar med LCHF. Det är ju det totala antalet kolisar etc som man ska titta på. Jag får ofta kommentarer i matbloggen om jag skrivit 1 tsk socker t ex. Men jag brukar ändra till en knivsudd stevia i stället. Men ibland glömmer man att ändra och du kan ge dig på att det kommer kommentarer genast. :ignore: :so_mad:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.01.23 - 00:03:28 »

Det var skönt att höra!  :smooch: Jag trodde nästan jag var på väg att bli paranoid ett tag. :crazy:

Det var ju också så förut att inget fick ifrågasättas. Man kände det liksom i luften även om det inte sas rakt ut. Jag höll mig i stort sett ifrån bloggar och forum i nästan ett år. Nu har jag börjat läsa en del igen och jag tycker det är mycket positivt att detta verkar ha lättats upp nu.  :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009.01.23 - 00:09:09 »

Men en del verkar ha slutat tänka själva när de börjar med LCHF.

 :lol:

Det är nog det som gör mig upprörd ibland. Jag tror kanske inte de tänkte själva så mycket förut heller, det gjorde väl ingen av oss som gick på kostråden.  :shy:

Men en del gillar nog verkligen regler och vill ha viktväktarnas points ersatta med något, medans andra hellre vill ta saken i egna händer. Det som känns så fel är att fortsätta mata dem som inte vill tänka själva med halvsanningar för att det är enklast, eller vad nu orsaken är. Jag antar att jag är en sån där jobbig typ som inte tycker att ändamålet helgar medlen. :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #21 skrivet: 2009.01.23 - 10:07:21 »

Vad glad jag blir när jag läser det här. Jag blev helt galen på alla listor både med GI och viktväktarna. Tycker det här sättet att äta är så befriande. Och jag är övertygad om att mina 3 cocktailtomater på morgonen varken gör till eller från även om de står på förbjudna listan. Jag kommer äta så att jag mår bra sen får det ta lite tid innan jag ser något resultat helt enkelt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.01.23 - 11:05:40 »

Jag tror inte cocktailtomater står på förbjudna listan ens.  :lol:

Du ska veta att alla inte tror att man går ner mer för att man äter ännu mindre kolhydrater än vad som krävs för att man ska sluta vara "kolhydratdriven" och det är inte alls så säkert att minimalt med kolisar är det bästa ur hälsosynpunt heller. Flera hävdar motsatsen.

Det finns utländska läkare som sysslat med detta med framgång i decennier. Vad jag vet förordar ingen av dem så himla lite kolisar utan mer i storleksordningen 50 g, en del t.o.m. mer.

Du kan kolla den här intervjun med Diana Schwarzbein, den är intressant.
http://www.schwarzbeinprinciple.com/pgs/dr_schw/schwarz_bio.html
Det är den stora tumnageln längst upp, "The Wellness Hour...". Lyssna på den med Larry Hagman längst ner till höger också. Den är kul. Karln har verkligen förändrats!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #23 skrivet: 2009.01.23 - 17:41:39 »

Vad är det för helvetes lista ni pratar om?
Jag hatar listor!!!
Hit med den så kör jag den i tuggen på en gång.

Ät det ni vill äta men undvik grönskaer och annat gift...såsom tomater...

Varför ska det vara så svårt för kvinnor (hatar det ordet förresten, det borde heta damer) att skippa dessa sötsaker?
Har ni ett extra behov av socker sedan barnsben eller :shake_head:...?
Loggat
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #24 skrivet: 2009.01.23 - 22:22:17 »

Okej picth, det kan vi säkert fixa men måste då fråga hur stor tugg du har???

Alla är vi olika när det gäller vilken sorts mat vi kan äta.
Mina kusiner kan äta hur mycket kolisar som helst kag knappt några utan att vågen åker en våning upp igen.
Något som alla måste göra när man byter till LCHF kost är att lära känna sin kropp på nytt vilket är mycket intressant.
Jag kan referara till mig själv, första gången som jag började med detta var dagen innan julafton för 2 eller 3 år sen, första dagen åt jag ett mål mat och mådde kanon. Har inte haft några problem med trötthet eller dylikt  förrän nu innan jag började om helt och hållet igen och sakta men säkert börjar det hända saker igen.

Men i grund och botten är vi alla olika, man ska äta den sortens mat som man mår bra av, synda gör vi alla frågan är bara hur ofta och hur länge.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.01.24 - 04:08:26 »

Pitch, jag tror inte du förstod vad jag försökte säga riktigt. Jag tror inte någon av oss här är kapabel att själva räkna ut vad som är det optimala sättet att äta. Vi måste lita på vad andra säger. Det är ju det vi gör allihopa, eller hur?

Men vi kan kan ändå bedöma lite vad vi tycker låter rimligt och vilka teorier som vi tycker är mest trovärdiga. Eftersom det finns en stor LCHF-värld utanför Sverige, och fanns långt innan SSS skrev sin bok, så finns det annan kunskap att hämta. Jag tycker man ska göra det.

Tyvärr är diskussioner om detta med hur mycket/litet kolisar vi ska äta ofta döfödda. Speciellt förut förkom en attityd påminnande om Bush "You are either with us or against us".

Jag tror inte heller det är svårare för damer än för herrar att skippa "sötsaker". Speciellt när det gäller riktigt sötsug så är väl de colahinkande herrarna en klassiker.

Men nu handlade inte detta om sug, utan om att inte alla tror att 0 kolisar är optimalt. Jag tycker man ska låta folk avgöra själva vilken kolhydratnivå de vill ligga på och vem de ska lita på, vilka teorier de tycker är mest underbyggda.

Det förekommer också människor som uppenbarligen inte mår bra på extremt lite kolisar, men de har aldrig fått något gehör och det retar mig.  :angry:

Det fanns flera som annaw som kämpade så länge de orkade trots att de mådde skit. Så ska det väl inte behöva vara? Det är ingen duktighetstävlan om vem som kan äta minst kolhydrater, det här. Ska vi tävla tycker jag vi ska göra det om vem som får störst hälsovinster, för då kanske vi kan lära oss nåt användbart.  :whink:

Vad vi har gemensamt är väl att vi alla är överens om att äta mycket kolhydrater ställer till det i våra kroppar och hjärnor. Om man sen väljer Atkins Induction/SSS, Annika D, någon annan LC-metod eller någon GI-variant, det tycker jag är och bör vara den resandes ensak och den enskildes ansvar.

Fram för mer diskussioner om olika varianter av LC och GI och varför olika människor valt att äta som de gör! Större öppenhet är aldrig fel och likriktning är boring och sällan särkilt givande. :yay:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #26 skrivet: 2009.01.24 - 11:28:58 »

 :clapping: :clapping: :clapping: :flowers: :flowers: :clapgrin: :clapgrin:
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.01.24 - 14:16:37 »

 :clapping: :worshippy: :clapgrin: :flowers:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.01.24 - 19:11:01 »

 :yeah: Go hemuuuulo!!!

 :clapping: :clapping: :worshippy: :clapping: :clapping:

 :flowers:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #29 skrivet: 2009.01.25 - 09:31:34 »

 :flowers: :flowers: :flowers:

Retas inte med Hemul hon har svar på tal

 :flowers: :flowers: :flowers:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544