Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 06:24:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Trött  (läst 31174 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2009.01.13 - 20:21:57 »

Mitt första inlägg här på forumet. Blev medlem idag efter tips från Skogsstjärna. Vi har idag också premiärätit vår första LCHF-måltid. Men nu sitter vi som 2 trötta soffpotatisar. Blev proppmätt och orkar nu inte göra någonting. Är det vanligt symptom, går det över?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.01.13 - 20:34:02 »

Hej Tina!  :wave:

Ja, det är jättevanligt. Man kan må skit i början. Är lite olika vilka problem man får. En del får inga alls. Trötthet, huvudvärk, dåligt flås och att man blir korkad är vanligt. Det går över.  :whink:

Tycker du det känns jobbigt så trappa ner på kolisarna under några veckor istället för att tvärsluta. Jag tror öht att det är bättre att göra så. Jag gjorde inte det, men hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag gjort det.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2009.01.14 - 08:41:07 »

välkommen Tina!  :smile:

Jag startade med den långsamma metoden över 2 år sedan och hade inga problem med konstigheterna.
Jag slutade med potatis, pasta, ris och bröd rätt tvärt, men hade frukt på schemat under en månad.
Sedan slutade jag med frukt också och utökade fettmängden ännu mer.
Jag hade en träningsuppehåll just då, men efter ett år började jag träna aktivt igen ( 3-5 gg / veckan med kondition och styrka)
och även träningen fungerade bra. Inga extra kolhydrater och jag var inte vrålhungrig efter träningen heller .

så lyssna på kroppen, om ni väljer den snabba omställningen , då är det bara att stå ut några dagar- ett par veckor.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2009.01.14 - 15:58:29 »

Verkar vara en väg för mig att trappa ner istället för att sluta tvärt. Annars funkar det över förväntan, flåset är lika dåligt som vanligt  :lol:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.01.14 - 17:08:36 »

Vänta du bara!  :laugh:

Jag TÄNKTE trappa ner, men mådde finemang första dan på ganska lite kolisar, skippade t.o.m. min kvällsranson. Nästa dag åt jag ännu mindre och allt var prima. Så jag tog bort allt. Efter några dar kom eländet, men då ville jag inte förlora den tid jag redan lagt ner, så jag fortsatte. Dumt. Det är visst vanligt att man mår hyfsat de första dagarna. Kroppen har väl lager att ta av antar jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2009.01.14 - 17:20:29 »

Hihi ok, jag får väl förbereda mig på det värsta då.

Min plan är att om jag känner behov stoppar jag i mig en frukt eller finn crisp.
Loggat

skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #6 skrivet: 2009.01.16 - 14:33:34 »

Hejhej!  :wave:

Lite beror det ju på vad man ska syssla med... ska man göra något viktigt där det är väsenligt att man är skärpt (tenta, samtal med chefen, ett viktigt kundmöte) så kan man ju ta till en frukt eller så. Det skiljer ju en del på frukt och frukt, men det där kan du redan som gammal GI:are.
Är man bara lite allmänt kvällsugen, men egentligen inte ska göra nåt mer väsentligt än att gå en kvällspromenad med hunden eller kolla på teve tycker jag man kan försöka hålla ut och dricka vatten + äta nåt bättre. En skål oliver framför teven är väl inte helt fel, även om det inte är fredag... Och särskilt idag, då det faktiskt ÄR fredag... Oj då, vad koko det blev...  :pippi:
Loggat

Ha en fettrik dag!
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #7 skrivet: 2009.01.16 - 17:01:18 »

samtal med chefen

Jag är lite slö i skallen därför att jag vill bli bättre, friskare och en mer alert medarbetare....vill du veta hur/varför?


Varför skulle det vara neg?
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #8 skrivet: 2009.01.21 - 09:43:28 »

Vänta du bara!  :laugh:

Jag TÄNKTE trappa ner, men mådde finemang första dan på ganska lite kolisar, skippade t.o.m. min kvällsranson. Nästa dag åt jag ännu mindre och allt var prima. Så jag tog bort allt. Efter några dar kom eländet, men då ville jag inte förlora den tid jag redan lagt ner, så jag fortsatte. Dumt. Det är visst vanligt att man mår hyfsat de första dagarna. Kroppen har väl lager att ta av antar jag.

En vecka precis idag och jag har gjort precis samma misstag som du. Tänkte trappa ner men har inte varit det minsta sugen på vare sig frukt eller finn crisp. Det straffar sig nu för idag mår jag skit. Hjärnan har inte vaknat, benen känns som bly och morgonpromenaden var en plåga, stapplade hem sista biten helt slut. Svettas dessutom kopiöst och får nog duscha igen innan jag åker till jobbet. Ska man hålla ut eller stoppa i sig en frukt?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.01.21 - 16:08:10 »

Vore det jag, idag, så skulle jag lägga till lite kolisar. Det räcker säkert med ganska lite.

Jag mådde precis som du. Flåset var noll. Hjärnan funkade bara inte. Som exempel, jag mailar mycket på engelska. Ibland blir man ju sittande och kommer inte på vad något heter på engelska. Att det blev värre var väl inte så konstigt. Men när jag var på Willys och skulle ha nåt i frysdisken, så gick jag förtvivlat runt och försökte komma på vad det hette på engelska, för jag trodde inte jag kunde leta efter det förrän jag visste det. Det tog säkert 5 minuter innan jag insåg att det var nåt galet med logiken där. Så virrig blev jag.  :lol1:

Men jag hör till dem som inte mår riktigt bra på jättelite kolisar. Jag fortsatte att känna mig trött och dysfunktionell, även om det blev bättre. Senare, när jag läst mer, så kom jag också fram till att jag inte vill äta extremlite kh. Jag tror mer på modellerna där man äter LITE kh. Då började jag också må bra och förbättringarna började trilla in. Så jag slängde antagligen bort flera månader på att må dåligt i onödan. :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #10 skrivet: 2009.01.22 - 09:17:13 »

Hihi känner precis igen mig i det du beskriver om ditt försök att hitta grönsaker på engelska. Vi hade många fnissanfall på jobbet igår åt min stora förvirring. Jag stoppade i mig en apelsin och mådde snart mycket bättre så nu ska jag gå tillbaka till en frukt om dagen.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.01.22 - 09:58:09 »

Skönt att höra att jag inte är ensam om det då.  :lol:

Fast frukt kan nog vara det värsta vet du i.o.m. fruktsockret. Det beror ju på hur mycket du tänker äta, men mycket tyder på att stärkelse är bättre. Du kan väl blanda lite.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2009.01.22 - 13:09:27 »

Aha vad menar du då, en finn crisp eller?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.01.22 - 20:49:04 »

Ja alltså, det där är ju en röra. En del menar ju att bara vissa födoämnen är tillåtna, speciellt i Sverige har det blivit så. Andra hävdar att det är den totala mängden kolhydrater man äter (och av vilken sort de är) är som är viktig.

Jag tror på det senare, men de flesta andra här tror nog på det förstnämnda. Jag menar att det är vad jag får i mig totalt som är det viktiga, inte en viss råvaras eller produkts sammansättning. Jag har hela tiden hävdat att det där med att vissa saker är tillåtna och andra är förbjudna bara är en lathund för att man ska slippa räkna kolhydrater, sedan har det blivit gudsord. Det är svårt att överäta vitkål så mycket att det blir katastrof liksom, men lätt med sånt som innehåller mycket kolisar.

Enligt ät-bara-tillåtna-saker-modellen är det så här.

Kodstycke:
vitkål      4 g kh/100 g      helt tillåtet
morot       5.6               inte tillåtet
potatis    16                 förbjudet


Enligt ät-högst-en-viss-mängd-kolisar-per-dag-modellen ser det ut så här.

Kodstycke:
Coleslaw på 250 g vitkål: 10 g kh
175 g morot:              10 g kh
liten potatis, 60 g       10 g kh

Vad jag menar är att de ovanstående givorna är som jag ser det likvärdiga vad gäller kolhydratmängden. Andra menar att moroten och speciellt potatisen går fetbort därför att de är på den förbjudna listan, saker som växer under jord och de innehåller mer än 5% kolisar.

Du får välja själv hur du ska tänka och vad du vill tro på. Har du problem med sötug/kolhydratsug och tror du ska börja svulla om du äter frukt eller stärkelserika livsmedel, då tror även jag att förbjudna listan är en bra modell.

Men har man inte den typen av sug, då förstår jag inte vad det ska vara bra för. Den modell jag följer innebär att jag försöker ligga på runt 50 g kolhydratar. Jag vill inte äta en hel hink vitkål per dag liksom.  :tongue:

De andra får förklara hur de tänker.  :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.01.22 - 22:32:26 »

Utmärkt väl beskrivet och det tror jag också på. Jag har inget stort sockersug och tror att det går att äta t ex lite morot om man inte äter hinkvis. :plant_smack:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544