Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:09:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bookias strömmingbiffar  (läst 9996 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2009.01.10 - 17:01:32 »

Här kommer ett fantastisk rätt som jag, intet ont anande, lyckades svänga ihop av resterna i kylen och frysen. Detta blev så gott att jag är fortfarande i chocktillstånd.  :thumbsup: :yay:
Alla mått är cirka, jag höftade rätt ordentligt, så modifiera gärna själva som det passar. Jag gjorde bara för mig själv men det blev rätt mycket mat så nedanstånde räcker utan problem till 2-3 personer, om man fixar tillbehör av något slag.

Citat
300gr strömming (klipp bort fenorna och klipp filéerna i mindre bitar)
6 bitar soltorkad tomat inlagd i olja (gärna olivolja, finns på willys)
3 tsk fisksås (brun anjovislukande vätska, finns på flaska på avdelningen för exotisk mat, jag köpte min på willys)
1 msk tomatpuré
2 ägg
2 små ekologiska lökar (mer smak i dem, finns på willys)
3-5 vitlöksklyftor (beroende på hur förtjust man är i vitlök, jag tog tre och det blev som sagt kanon)
2 tsk fryst färsk dill
peppar

Släng alla ingredienser i matberedare och kör det en bra stund tills det ha blivit en någorlunda slät massa.
Skopa upp lagom mängd smet (ca pingisbollstorlek), rulla och platta till med rejält blöta händer, låt glida av handen in i pannan.
Man ska ha mycket smör i pannan, biffarna ska i princip simma i det. Stek på medelvärme, ca 5 min per sida.
Servera med valfritt tillbehör.

OBS! Det ska inte saltas. Fisksåsen i sig är salt och den räcker mer än väl.

Hoppas ni gillar det. Jag är helt lyrisk.  :yay:  :lol:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #1 skrivet: 2009.01.10 - 19:00:48 »

Tror du man kan använda annan fisk ??? Jag klarar inte av strömming.
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2009.01.10 - 19:31:38 »

Det går säkert. Jag har också aningen svårt för strömming, det var därför jag testade detta. Strömming har lite väl frän smak för mig men dessa biffar blev riktigt milda i smaken, det smakar inte ens strömming utan bara fisk. Svårt att förklara. Testa gärna med strömming men jag tror absolut att det funkar även med annan fisk.  :whink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.01.10 - 20:35:51 »

Om man inte har nån matberedare då? Kan man mixa istället?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2009.01.10 - 21:09:05 »

Det blir nog svårt Hemul, eftersom smeten inte är så tunn. Jag har inte i någon vätska just för att det ska vara lättare att forma och hålla ihop.
Investera i en matberedare. Min kommer till användning nästan varje dag.  :flirting:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.01.10 - 22:04:31 »

Jag vet inte riktigt vad en sån gör. Blandar typ? Jag har ju Assistent.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #6 skrivet: 2009.01.10 - 23:51:32 »

Den ska väl ha en kniv. Sätt bara i kniv i den istället för degkrokar och kör alla ingredienserna till slät smet. Om det är Electrolux assistent du har, vill säga.  :smile:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.01.11 - 12:43:50 »

Nej, kniv har den nog bara i mixern. Fattar jag rätt att det ska bli en färs, som till köttbullar? Jag har ju kvarn.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2009.01.11 - 15:15:04 »

Hmmm, blir nog kladdigt. Löken ska ju bli finhackad, fisken ska bli finhackad, och allt ha hackas ihop till en slät smet mha äggen. Tror det blir rätt svårt att lyckas med det i en köttkvarn.  :sad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.01.12 - 17:33:08 »

 :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2009.01.16 - 19:29:59 »

Hemul, jag har två mixtrar, en lite äldre och en lite nyare och den nyare Braun har en extra del ,en burk med knivblad.
Den rymmer kanske bara 2-3 dl men jag mixar nötter med den och den skulle säkert klara av Bookias fisksmet.
Kan du kolla om det finns en sådan tillsats till din mixer ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.01.16 - 21:29:24 »

MEN HON SA JU ATT DET INTE FUNKAR MED MIXER!  :w00t:

Jag har: mixer till assisten. Magic Bullet. En stavmixer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #12 skrivet: 2009.01.17 - 18:26:06 »

Eftersom smeten inte ska vara rinnig, blir bara jobbigt att forma biffar och de går lätt sönder då, är matberedare att föredra.
Jag tror det blir för tungt för en mixer att mixa så tjock smet, men om ni inte är rädda att bränna sönder motorn kan ni väl testa ändå.  :lick:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #13 skrivet: 2009.01.17 - 19:55:48 »

Kan man inte mixa lite i omgångar då? :banana:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #14 skrivet: 2009.01.17 - 21:09:45 »

Testa!!!  :flirting:

I vilket fall som helst, biffarna är helt otroligt  goda. Jag är så himla stolt över mig själv för att ha lyckats skapa nåt så gott.  :yay:  Nu kan jag dö lycklig.  :laugh:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544