Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 06:59:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag vill ha en vakuumförslutare!  (läst 63779 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2016.01.27 - 18:37:59 »

Här kan du se. Inte stor alls.



* pump.jpg (138.45 KB, 703x576 - visat 804 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2016.01.28 - 07:54:22 »

vad är fördelen met vacuumförpacka om dom redan är styckfrysta? (bara undrar, för jag köper ju frysta blueberries i en liten låda så jag kan hälla ut så mycket jag vill ha)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2016.01.28 - 13:17:38 »

Att det tar mindre plats i frysen och att luften inte kommer åt = håller sig längre och fräschare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #63 skrivet: 2016.01.28 - 19:42:06 »

För egen del tänkte jag mest för lagad mat eller grönsaker och kött. Bär har jag inte tänkt vakumförpacka. Vad använder du för plastpåse hemul? Vanlig fryspåse? kan man vakumförpacka igen och igen med samma påse?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #64 skrivet: 2016.01.28 - 19:43:20 »

Och bakat så klart! Familjens brödreserv brukar kunna bli lite isig och ibland rent av frystorkad.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2016.01.28 - 20:07:39 »

Ja, ska funka med vanlig fryspåse, av "god kvalité" står det. Jag hade Willys billiga. Borde väl gå att suga ur luften igen, ivf några gånger.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #66 skrivet: 2016.01.28 - 23:42:56 »

Jag ska bannemig slå till på en sån där. Tack för tipset btw. Hade ingen aning om att det fanns såna enkla. Har ju bara sett de där som ser ut som lamineringsmaskiner.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2016.01.28 - 23:59:54 »

Inte jag heller. Blir ju lite meckigt, men funka verkar det göra. Och gör det inte det kan du alltid använda den som sexleksak! :sex:

Har äntligen hittat en fritös som inte är så stor och inte har teflon också, så den beställdes den med. I morrn ska jag hämta en massa talg på CG. Sen är väl eldsvådan snart ett faktum.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #68 skrivet: 2016.01.29 - 17:24:35 »

Skaffa en brandfilt också, om du inte redan har en. Och se för bövelen till att rengöra spisfläkten innan du börjar leka.

Vad ska jag med en sådan sexleksak till?  :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2016.01.29 - 18:07:14 »

Men fatta vilken suction det måste bli!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2016.01.29 - 21:09:27 »

Blir ingen fritering i helgen. Tror inte ens de skickat fritösen än. Men jag håller på att smälta talg. Jäsingen så gott det luktar! Och jag har provsmakat några knorvar redan. Varför slutade jag göra sånt här? Det var rätt mycket kött kvar på fettet. Jag skar bort det och ska låta det koka i fettet sen när det knorvarna krympt så jag ser vad som är vad. Kommer att bli mumsigt värre! :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2016.01.30 - 09:24:38 »

talg, är det fläskfettet eller från vilket djur kommer det?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #72 skrivet: 2016.01.30 - 12:36:06 »

Nöt. Grisfett heter späck och när man smält det heter det ister. Vete fan vad smält talg heter. Fast jag tror att fett från får och get också kallas talg. Fett från idisslare kanske det är?

Jäklar vilket kladd det var! Fast kul. Så länge sen jag gjorde. Hade glömt att talg inte smälter lika bra som späck. Blir liksom stekta fettbitar i grytan. Man ska så klart mala fettet först. Så det fick jag göra med de flottiga stekta bitarna. Blir att tvätta köksmattan idag. Men utbytet blev bra, inte stor volym på de små knorvarna som var kvar. Men det går åt rätt mycket talg. Drygt 3 liter fick jag och talgen vägde 4.25 kg. Men då har jag de där köttbitarna med rätt mycket fett kvar på också, nästan ett halvkilo. Men i runda slängar nästan 4 kg talg för att få 3 liter fett då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2016.01.30 - 12:38:43 »

Tror jag skulle kunna få tag på lammfett billigt. Men lamm, hur kul är den smaken om det inte är en lammrätt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #74 skrivet: 2016.01.31 - 00:24:17 »

Nu har jag portionsförpackat 4 kg skirt steak. Det gick att suga luften ur vanliga plastpåsar också. Så jag gjorde som jag brukar. La köttet i enliters vanliga plastpåsar, vackade, knöt till och klippte bort den överflödiga plasten. La paketen i en stor fryspåse och vackade den med och satt i påsklämma. Det blev fårvånansvärt små och stadiga paket. Ska bli kul att se hur det blir när jag törs ta de där sista två pumptagen också. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544