Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 13:47:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag vill ha en vakuumförslutare!  (läst 64065 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2009.10.02 - 22:39:23 »

OKI. Jag har läst bruxet nu och det är verboten att suga nåt med vätska. Men jag tänkte att det går nog om man är listig.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2009.10.16 - 16:17:28 »

Jag gjorde en sats hemulbröd med keso och passade på att testa formarna samtidigt.

Jag hittade en annan vakuumförpackare-manual till en liknande maskin, http://www.kompernass.com/pages/_pdfs/145db3636cc8f9f848a0cbb321b14589.pdf
Där står det, på sid 22, att man endast ska använda PEHD-plast:
Citat
Använd bara PE-HD-folie (polyetylen med hög den-
sitet) när du svetsar. Annars blir svetsfogen inte tät
och apparaten kan skadas. Folie av den här typen
är märkt med "PE-HD" på förpackningen.

Sådana plastpåsar hittade jag på Coop som de sålde under billig-märket X-tra. Leta efter "frys-kok-mikrougnspåsar"

Jag har kollat både på Willys och ICA och de har inga HD-påsar! Fasiken, får åka till COOP då. Provade med vanliga Willys fryspåsar och det går bra, men man får hålla ner handtaget helt kort bara. Annars smälter tråden igenom plasten så den yttre delen trillar av. Det funkar, men jag är rädd att sabba maskinen genom att använda fel plast.  :sneaktongue:

Apropå bullarna, du är som jag då. Det funkar inte med keso för mig heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2009.10.18 - 00:47:05 »

pitch lille, nu har jag varit och köpt sådana påsar som du hittat. Det funkade ju hur bra som helst! Nu undrar jag bara om du la märke till om de finns i flera storlekar. Jag var nämligen till ett nedbantat Coop Forum med begränsat sortiment och de hade bara 3-liters. Tänkte du kanske kan bespara mig mödan att åka till ett annat Forum bara för att kolla.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #48 skrivet: 2009.10.18 - 07:26:18 »

Nej, jag hittade också bara 3-liters men de funkar oftast för mig.
Du kan väl skicka iväg en fråga till Coop:s kundtjänst...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2009.10.18 - 16:56:19 »

Tack.  :flowers:

Du, jag fick problem med min svets när jag skulle försluta 5 små påsar med stek 8 med kalops.  Den började svetsa igenom den fina PEHD-plasten, precis som den gjorde med de vanliga påsarna. Kollade i manualen och där står följande.

"Produkten är inte avsedd att användas yrkesmässigt eller industriellt och inte heller kontinuerligt."

"Låt apparaten kallna mellan varje svetsning innan du använder den igen." (Detta är för att undvika eldsvådor!)

Har din såna restriktioner? Jag blir nästan lite förbannad nu alltså.  :angry:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #50 skrivet: 2009.10.19 - 05:54:03 »

Jag har nog läst det någonstan i min bruksanvisning men inte haft några problem med att den svetsar igenom plasten.
Går det inte att kyla ner den lite med en fuktig, inte blöt, trasa mellan svetsningarna?
Kanske är det så att din svetstråd blir för varm. Prova med att släppa "locket" en liten stund innan den säger att den är färdig.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2009.10.19 - 06:38:57 »

Jag provade det, men det var svårt att tajma. Det verkar som den bara blir hetare och hetare. Jag hade två sorters mat som jag skulle pakatera. Först gjorde jag den ena sorten och sen fick den ju vila medans jag pytsade upp den andra sorten i påsar, men det blev bara värre.  :cry:

Det här hittade jag i bruxet till din.
"Varning! Vakuumförpackaren är inte avsedd för att användas lång tid i sträck. Använd den två
minuter i taget."
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2009.10.25 - 18:06:18 »

Pitch baby! Jag tror jag har kommit på vad problemet är, ivf för min del. Skulle förpacka mina entrecôteskivor och det gick ju så klart inte så bra. Så la jag märke till att plasten såg ut att liksom tänja ut sig ungefär när fogen var klar.

Man försöker ju få så lite påse som möjligt och då nästan hänger ju paketet liksom där och tynger och när svetsen gör plasten mjuk så tänjs den ut och går sönder... Svetsade ihop tomma plastpåsar tidigare utan problem (bortklippta halvor som jag ville göra till påsar igen). Det tyder ju på att det är just att det blir belastning på fogen som gör att den går sönder, om det händer utan att den är överhettad ivf. Vad tror du?

Jag har ett par skivor kvar att packa. Jag ska testa med att lägga en hoprullad handduk eller nåt under.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #53 skrivet: 2009.10.25 - 21:13:09 »

Jag brukar lägga något under påsen så att den kommer i jämnhöjd med "svetsen" så blir det inte så himla mycket plast mellan svets och innehållet.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2009.10.25 - 21:15:28 »

Kanske därför du har klarat dig bättre då. De där sista två påsarna blev fina.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2016.01.26 - 19:16:46 »

Äntligen en lösning som funkar och inte kostar flera tusen. En manuell vakuumpump! Man kan använda vanliga fryspåsar och får försluta dem bäst man vill. Kanske inte påsklämmor håller tätt nog i längden, det visar sig. Får man väl ta gummisnoddar i så fall.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2016.01.27 - 13:28:10 »

Ser interessant ut!!!

snurra plastpåsen och vik den sen innan du använter påsklämman. Det är tätt nog!

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2016.01.27 - 14:29:50 »

Har snurrat, men inte vikt. Luften är fortfarande ute ivf. Att man skulle snurra stod i bruxet, men inga tips om förslutning. Vet inte vad jag googlade efter men kom ifv in på en massa jägarsidor där de pratade om den här mojen. Skulle inte vilja vacka en hel älg med den, men jag tänkte att gör de det så kan den ju inte vara helt kass. Förstår inte hur de orkar, de sista pumptagen var så pass tunga att jag inte klarade av dem, eller rättare sagt så tordes jag inte p.g.a. armen, så mina påsar är inte helt luftfria, bara nästan. Skulle inte vilja göra en hel älg som sagt, men några påsar är helt OK om man kan använda båda armarna. Eller skruvar upp den under ett överskåp som det är tänkt.

Ska bli spännande att se om bananerna håller sig ljusa i frysen nu. De brukar ju mörkna rätt fort. Passade bra att jag hade bananer som höll på att bli för gamla just när den kom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #58 skrivet: 2016.01.27 - 16:08:00 »

Jag har också just blivit sugen på en vacumförslutare. Men jag har inte orkat ta tag i det ännu. Skiten ska ju förvaras också, och vi har så fullt hemma i köket. Vad är det för en mackapär? Jag lyckas se att det står easy vac på röret i bakgrunden. Men jag vet inte....får nog inte fatt på rätt grejer när jag googlar....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2016.01.27 - 18:22:01 »

Det är lite skumt för man skulle googla på p-pac... Den är svensktillverkad.

http://p-pac.se/

Den är som en kort och tjock cykelpump så tar inte mycket plats och används på samma sätt, fast den funkar bakvänt då. Det där röret den kom i var rätt bra, just för förvaring, slipper man rengöra den när den stått och blivit dammig. Det är skruv och doningar med också ifall man vill montera den. Lite överpris för en så enkel grej kanske, men inte så farligt.

Plastpåsen suger fortfarande fast i bananerna.  :lol:

Fast jag får ett problem nu. Jag brukar styckfrysa blåbär och sånt genom att hälla dem löst i en oförsluten påse. Sen rör jag om ett par gånger under infrysningen och försluter påsen sen. Då sitter de inte ihop och man kan hälla ut så mycket man vill. Undrar om man kan göra så och sen vacka i andra, mindre påsar. Det ska bli spännande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544