Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 10:34:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: kryddor och örter  (läst 22703 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.01.07 - 13:40:33 »

vilka är era favoriter bland kryddor och örter?
Vilka passar superbra till vilka rätter?
Använder ni örter färska eller torkade?

Jag använder  mycket lök, vitlök, rödlök och gräslök.
Testar ibland med timjam någonstans, är nyfiken på basilika  och använder rosmarinkvist ibland till rådjursteken.
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.01.07 - 21:21:56 »

Jag älskar örter  :inlove:

använder många, gärna och ofta.. helst under säsong då jag tar från trädgården.

 :plant_smack:

dill... mums!
rosmarin, älskas och tröttnas på..och älskas igen
oregano - ååååh dess blommor...och doften!
timjan
basilika i många former, gärna limebasilika
gräslök - oumbärlig

gurkört
citronmeliss
myntor

...vad glömmer jag...?

åh som jag längtar till kökslandet tinar fram!

 :yeah:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.01.08 - 19:46:08 »

GLÖMDE!

 :eeek:

dragon  :inlove:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2009.01.09 - 16:07:51 »

Kan du berätta VAD du använder dom till ?

Jag tänkte att det vore klokare att testa fram några säkra resept först och kolla om familjen gillar någon krydda ,
än att börja odla alla dess sorter och  torka och hålla på och sedan komma fram att man inte ens gillar dom till köttet . :so_mad:

så lite tips , tack  :flowers:!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.01.09 - 17:54:15 »

Till matlagning så klart!  :smack:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.01.09 - 19:22:39 »

hmm..det blir nog svårt  :shake_head:

Jag använder typ alla till allt  :redface:

 :whistle:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.01.09 - 19:28:59 »

Dragon är kung! Men det kan du inte odla från frön tror jag. Det har man i beasås. Är gott till fisk och kyckling tycker jag. Och i tomatsåser.

Lamm - timjan, rosmarin

Sen kommer jag inte på några fler typiska kombinationer.  :tongue:

Basilika är ju alltid gott. En libsticka till buljong måste du ju ha! Den håller visst otyg borta också. :guns:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.01.09 - 21:38:07 »

http://www.runabergsfroer.se/asp/main.asp?gid=7&kat=kryd_2_sv

 :worshippy:

mina övervintrade förra vintern

frösådda, för övrigt  :plant_smack:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.01.09 - 21:44:15 »

Men det är rysk dragon, inte äkta dragon.  :nono:

"Rysk dragon smakar nästan ingenting i jämförelse med den äkta franska dragonen, som tyvärr inte går att fröföröka."
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.01.09 - 22:27:28 »

jag veeeet  :wave:

Ville bara visa att den fanns, också, och den är god, också.. om än inte lika god  :flirting:

vi gillar den ryska dragonen som blad i sallader förresten.

mumz!

 :flowers:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.05.26 - 21:05:05 »

Hur missade jag den här tråden? Örtkryddor som är min all time favourite, och som jag använder hur mycket som helst av. Förstår inte riktigt hur det kan gå...

Idalinda, jag ska ge dig tips, men det är delvis från min egen erfarenhet, så därför får du ha lite överseende om det smakar "bläääh" hemma hos dig. Alla har inte samma smaklökar! Själv använder jag mest torkade kryddor. För att få mer smak på dem, så smular (eller krossar) jag dem lite innan jag använder dem. Smaken kommer fram bättre så. Det sista är allmänt känt, så det behöver du inte ens tvivla på!  :whink:

Jag tycker att timjan passar till nästan allt. Men då är jag också ett stort freak av timjan. Jag älskar denna krydda, och har det i det mesta som passar med örtkryddor. Men "ickefreaks" skulle nog säga att timjan passar bäst till lamm och fläsk. Framförallt lamm, av någon anledning. Och då självklart med vitlök inblandat som smakförstärkare! Lamm utan vitlök, finns det ens?  :lol: Jag använder tex ALLTID timjan i köttfärssås, något som de flesta avråder från. Men jag tycker att det är jättegott!

När det gäller att använda basilika, så finns det ett ord som ger alla ursäkter, nämligen Tomat. Har du tomat i något, kan du alltid, utan undantag, fuska med basilika. Köttfärssåser, olika grytor (både nöt, fläsk och kyckling) och såklart tomatsåser.

Dragon är, precis som hemul skriver, suveränt till fisk och kyckling. I det sistnämnda fallet gärna en sås med buljong, grädde, lite citron och MYCKET dragon. Det är såååå gott!!! Men då pratar jag om torkad. Färsk ska man visst alltid ha lite mindre av. Dragon är också jättegott när man gör fläskfilé med dragonsenapssås, kom jag på nu. Det är smaskigt!

Rosmarin kan du med fördel ha till nötgrytor, samt till ugnstekt kyckling. Grytorna blir jättegoda iom att de kokar länge och att rosmarinen "lurar" i bakgrunden. Med kyckling blir det lite mer smak iom att man ju kryddar den innan man puttar in den i ugnen. Rosmarin är också gott till fläskfilé, och då främst sådan som är lite kryddad med peppar. Tycker att även rosmarin passar bra i köttfärssåser som man låter koka länge, länge.

Oregano. Självklart pizza och tomatsås, men också så mycket mer. Använder även denna krydda i köttfärssås. Dessutom till tomatsås och lite allt möjligt annat. Oregano är ju den "snälla" örtkryddan, så den kan an använda till nästan allt.

Salvia och mejram är två kryddor som jag själv inte använder mycket av, men de går att använda i de flesta sammanhang där det är grytor inblandade. Salvia ska visst vara gott till lamm också, men det har jag inte testat än.

Hoppas att jag har kunnat hjälpa dig lite!  :inlove:












Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2009.05.27 - 19:47:21 »

Corny ,du är guld värd  :nod-yes: ska printa ut dina råd !

Till den här sesongen har jag nu rustat upp så här:

Konstaterat att jag har massa oregano redan i trädgården, en stor" buske på 20 x 50 cm . Måste undersöka om jag ska börja torka dom redan nu, de är redan 25 cm !
Rosmarin lyckades jag övervintra 1st från förra året och så fram 5 plantor till , de ligger nu ute och ska bli stora.
Timjan sådde jag också , nu finns det massa småttingar där ute

Basilikan har jag redan blivit kär i  i år av olika anledningar. Jag lyckades så fram säkert 30 plantor och enligt trädgårdsprogrammet ska de hålla bladlössen borta från paprikan och chilin, så bara det var en ypperlig anledning att odlar fram dom ! Visst har någon planta fått löss, men inte alls med en sådan katastrofal omfattning som förra året då jag såpatvättade 40 paprikaplantor flera gånger  och lovade att aldrig mer odla paprika ... tills jag började så igen i år  :whistle:
Nu har jag använt dom även till mina gräddsåser  och funnit dom fantastiska även där  :inlove:.
Jag har nu sått även citronbasilika och bäställt någon röd basilika sort !

Lagerblad och dragon spanar jag efter i någon platskola, men har blivit lovad en lagerbladstickling på sommaren  om jag inte hittar något bra innan.

Libsticka har grott bra och jag har stadiga plantor av den varan lite varstans i trädgården... det lär blir starka bulijonger nästa höst  :lmao:

Och stevia så klart och massa olika lökar  ochg persilja.


Hemul, vilken ohyra håller libsticka på avstånd, jag skulle kanske plantera om mina libstickor då  :rolleyes:

Jag måste nu bara ha lite bättre koll hur jag bäst torkar dom och vilka är bäst att frysa.



Fjällmors råd att blanda allt med allt, har gjort mig  (mycket modigare att bara testa och smaka )  varför kom inte denna texten med från början ??
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.05.27 - 21:38:59 »

Det har jag ingen aning om, men förr trodde man att de höll fan borta, så du ska ha en vid dörren.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #13 skrivet: 2009.05.27 - 22:05:40 »

Åhhh, vad roligt att kunna vara till hjälp! Vad glad jag blir!  :lol: Jag kunde inte hejda mig när jag vräkte på om örtkryddorna, så efteråt så tänkte jag att jag kanske hade varit väl docerande! Tack och lov hände ju inte det! (Vafan, det finns ingen phiiuuu-smiley. En sån behövs!).
Lagerblad hade jag inte en tanke på, men de ska vräkas ner i köttgrytor och såser av nöt! Där det står "ett lagerblad" i recepten, ska du alltid använda minst tre! Tro mig. Det blir bättre så! Lagerblad är en sån krydda man inte kan få nog av, eftersom den bara kokar med. Framförallt gångbar i köttfärssåser och grytor med lång koktid (2-4 timmar). Annars framträder inte smaken så bra. Och den är god, så värt att prova!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #14 skrivet: 2009.05.28 - 10:07:56 »

Salvia är en underskattad kryddört som är god till fläskkött. Jag har något recept där man marinerar fläskotletter i fisksås och vinäger, lägger dom i en ugnsform ovanpå en röra man gjor på spisen betående av tomatkross, lök och röda bönor. På varje kotlett så lägger man några salviablad, underbart gott efter en stund i ugnen.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544