Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:19:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Flytande margarin  (läst 29102 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2008.12.11 - 12:58:32 »

miar70, du ska verkligen ta dig tid att fråga fråga fråga, och läsa i lugn och ro.
Då hittar du det som passar er!

Om du vill kan jag posta lite läsning...?

 :smile:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
kristinas
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #16 skrivet: 2008.12.11 - 14:46:16 »

:wave: Och jag vill bara kramas lite med Miar70 :inlove:

kiki
Loggat
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #17 skrivet: 2008.12.11 - 15:15:52 »

Välkommen miar70 :wave:
Fråga på så mycket du kan och vill

 :bearhug:
Loggat

Vira
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2008.12.11 - 16:06:57 »

Nåja, han kör ju stenhårt på kolisar under tävling och han äter väl bröd och sånt annars också.

Back in Sweden, I’ve actually written a cookbook so I’m big on eating naturally and sound. With that said, during days like Ultraman it is all about getting in the calories, fluids and electrolytes. I had problems on day 1 because I had some raisin bread during my breakfast and I should have known better and remembered that dried fruits digest poorly. So all during my bike I kept throwing up a lot of what I drank together with the better parts of my fluids. It didn’t help at all! During that day I drank Infinit, a high-performing electrolyte drink with both ample minerals and salts as well as good carbo/protein combo. It’s tailor made to fit every person individually. Once I hit the final hours I turn to Coke, Dr Pepper and Red Bull. Same thing for day 2 and 3 with a Swedish recovery bar being the only thing I ate during stage 2 as I normally never eat during any kind of race, only drink.

Between stages I ate non-stop; Recovery drinks, rice pudding, bananas, Clif-bars, candy, chips, water, cookies and some normal meals like Thai food after the first day and fresh fish and mashed potatoes after day 2. My appetite was great all through out and I didn’t have any of that bloating that sometimes occurs during massive physical activity. Except for on the bike during the first day, but I know why that happened.

Now after the race I’m so sick of anything sweet that I’m "de-toxing" myself, just trying to balance things out with some fresh foods and getting back into a natural way of eating.

http://www.slowtwitch.com/Interview/Jonas_Colting_and_the_Soul_of_Ultraman_Hawaii_141.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2008.12.11 - 16:15:22 »

Och vad bra att du flyttade tråden, hemul

Det var inte jag! Jag har inget gjort!  :sosad:

Citat
En till dum fråga då: vad är hemsyrad grädde?
Gör man buslätt! Fetare, godare, tjockare och billigare än crème fraiche. Det är praktiskt också att inte behöva köpa flera sorter. Förlänger livet på grädden. Har man köpt för mycket och tror en grädde ska bli dålig så syrar man den bara.  Testa! :thumbsup:

Citat
Om man, som flera av mina barn, vill äta fil på morgonen, och få den sötare, hur gör ni då? Nu äter de gärna lingonsylt i (hemgjord, men det är ju rätt mycket socker i  :rolleyes: ) är det okej med äppelmos istället? Eller har ni andra smarta tips?
Du får göra egen sylt med bara lite socker. Om man styckfryser lingon kan man göra rårörd sylt vartefter. Du får väl vänja dem av med det gradvis. Kanske det går att gå över till lite färska bär/färsk frukt i filen? Får det nåt rejält före filen vill de nog inte ha så mycket heller. Eller varför inte servera filen i glas som dryck till omeletten eller vad de nu får?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2008.12.12 - 12:04:00 »

 :smile: KRAM tillbaka, kristinas!

Och tack, vira, för välkomnandet!

Och tack hemul för tipset om hemsyrad grädde! Låter skitsmart, ju :thumbsup:

Lingonsylten gör vi redan själv, men visst kan man dra in ännu mer på sockret...

När ni äter turkisk yoghurt, vad äter ni till den då? Jag använder det mycket i matlagning (såser, dressingar osv...) men inte till frukost.
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2008.12.12 - 12:05:34 »


Om du vill kan jag posta lite läsning...?

 :smile:



Jatack  :worshippy: fjällan! Bring it on!
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2008.12.12 - 14:36:58 »

Såg du min inlägg som hamnade sist i sidan 1. ( kommentarer till träning och tonåringar ...)

Jag använder Meze-yogurt istället för turkiskt . Till den tar jag lite bär  ( alla bär är goda till det, men vinbär passar väldigt bra )

Du har väl testat Fjällmors glass ? Så gott ! ( jag använder lite socker och stevia )
Senast använde vi vaniljglassen som vanilsås istället, den hann aldrig till frysen ...  :redface:
Loggat
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2008.12.12 - 15:02:00 »

OJ, jag hade missat ditt inlägg, idalinda :redface:


Hej Mia70! Välkommen  :flowers:!

Läs på du i lugn o ro, att tänka om tar sin tid.
När du börjar smörsteka mat kommer du att märka en stor skildnad på smaken, det gjorde vi i  alla fall.

Jag har två tonåringar och en nästan sådan ( 11, 14 , 16 år) alla har fått finna sig i att man äter LCHF  här i huset.
De äter naturligtvis skolmat, men försöker så gott det går välja protein och grönsaker  och minimera kolisar.

Vi gottar ofta med pannkaka, vofflor och egen gräddglass här hemma, så de saknar inte så mycket.

Om man frågar mina barn vad de önskar så är det finncrisp och creambonjour och det får dom ibland.
Godis på fredag och  hemulbröd så ofta någon hinner baka.

Allt löser sig under närmaste veckorna ska du se!

Vad skönt med en till tonårsmamma som får det att funka! Min "plan" är att äta den mat vi äter nu (vi äter rätt bra mat, lagad från grunden, oftast...) men ska absolut byta ut margarinet mot smör! Gjorde det redan idag, faktiskt, när vi stekte lunchäggen. Mums!
Det jag tänker att vi som väljer att lchf:a i vår familj helt enkelt själva hoppar över kolisarna...

Jag vet att om jag börjar krångla till det och laga olika rätter så blir det bara blaj till slut, så den fällan vill jag inte hamna i IGEN  :shake_head:

Jag är så tacksam för alla fina tips!
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2008.12.12 - 15:50:50 »

Låter som en smart plan, tycker jag. Så skulle nog jag också göra om jag hade familj.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2008.12.12 - 17:15:53 »

Tack hemul :whink:!

Nu fortsätter jag här fast det handlar om annat än margarin, hoppas det är okej?!?

Hur många kolisar per dag är okej?
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2008.12.12 - 17:30:27 »

0 - 100.  :lol:

Du måste bestämma själv vad du tror på. Det vanligaste är nog runt 50 g om man ser det i stort, men i Sverige har Skaldemans nollvision blivit förhärskande. De flesta här äter nog så, även om de inte gör det fullt ut, men de tycker att ju mindre kolisar desto bättre. Men vi är några som äter mer kolisar också och tror på det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2008.12.12 - 20:47:30 »

Okej, men du vet - som gammal viktväktare  :rolleyes: så vill man liksom ha lite koll, fast jag förstår precis hur du menar! jag tänker på t ex mjölk, den innehåller väl kolisar? Jag gillar mjölk  :tongue: och så även min dotter!
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2008.12.12 - 21:13:08 »

Ja, man måste nog ha koll i början, slå upp saker och räkna kolisar och så. Det gjorde vi nog allihop.

Du kan väl börja med att dra ner på kolisarna och lägga till fett. Man slipper antagligen att må dåligt om man tar det lite pö om pö och det kan ju vara bra. Så får du lite tid på dig att läsa och bestämma dig för hur lågt du vill gå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
duggan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #29 skrivet: 2008.12.13 - 13:09:46 »

Hej Miar70 och välkommen!

Jag dricker bara vatten, the och kaffe...och rödvin :yay:Mjölken är tillbehör i kaffet eller så.

Mina 3-4 första dagar kantrades av världens huvudvärk, vaknade och somnade med huvudvärk, och det säger jag INTE för att skrämma dig utan för att det var där och då jag verkligen förstod vilken abstinens min kropp hade, och abstinens får man ju av gifter...Vilken nedslag, typ glödlampa effekten :worshippy:. Dom 2-3 första veckorna åt jag allt fett drypt och stora portioner som sedan minskats ned helt naturligt, hade lite ångest förra veckan för att jag inte gått ned, men nu har jag ju fått tag på en våg och insåg att det var -5 kg på 7 el 8 veckor, och nu har lugnet lagt sig i kroppen! Jag går ju VISST ned, vad bråka jag om :laugh:

Jag hoppas du läser på ordentligt och att det faller dig i smaken, man mår så bra! Vilken frälsningsturne det blev, men du känner ju mig :lmao:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544