Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:24:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Flytande margarin  (läst 29106 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« skrivet: 2008.12.10 - 18:38:19 »

Hej :smile:!

Jag är alldeles ny här och läser så mycket jag hinner! Verkar vara ett jättetrevligt forum!

En liten fråga har jag, hittar inte det svar jag söker i nån gammal tråd, ber om  ursäkt om jag letat slarvigt :whink: .

Kan man använda flytande margarin? Och isåfall vilket? Idag använder jag alltid det till stekning och matlagning...

/Mia
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.12.10 - 18:47:03 »

Välkommen hit! Ja, vi är supertrevliga!  :throw_flowers:  :lol:

Vi (jag tror nog jag kan tala för alla här) anser att margarin är gift. Kemiskt framställt av billiga vegetabiliska oljor. Vi tror ju att fleromättat fett är farligt iom att det är så instabilt (oxiderar lätt) och orsakar därför inflammationer, cancer och allt möjligt man inte vill ha. Dessutom är "konstgjordheten" i margarin i sig ett argument emot det (härdat eller omestrat fett, aromämnen och en massa andra tillsatser)

Smör (och ghee), ister, talg och andra animaliska fetter är bra. Kokosolja är också bra därför att det är till större delen mättat. Olivolja kan man ha på sallad och så, men man ska inte steka i det.

Varför vill du använda flytande margarin? Om det är för att du tycker det är praktiskt så borde du testa ghee.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.12.10 - 20:07:19 »

woiiiiiii!
Storfrämmen i knäppoforumet numero uno! 

:yay: :yeah: :yay:

Välkommen!

Instämmer för övrigt med hemuls ord om margariner.

 :wave:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.12.10 - 20:20:10 »

Storfrämmande - jo jag tackar  :whink: :inlove:

hemul, tack för välkomnandet! Ja, varför jag använder flytande margarin? För att jag "lärt" mig att ju mjukare fett, desto nyttigare... men som sagt, jag är INGEN erfaren fettbobba, det här är nytt för mig  :whink:!

Så det är alltså smör man ska steka i, eller rapsolja kanske då? För olivoljan smakar inte gott att steka i  :tongue_wag:

Ghee har jag aldrig hört talas om, och jag tvivlar på att det finns att få tag i här ute på vischan?!?

Bregott, är det bra? Eller ska det vara smör?

(skulle nog ha startat den här tråden på nybörjarforumet  :blush:)
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.12.10 - 20:32:03 »

Storfrämmande - jo jag tackar  :whink: :inlove:

Hmm. Får man någon förklaring till det där eller?  :crazy:

Citat
Ja, varför jag använder flytande margarin? För att jag "lärt" mig att ju mjukare fett, desto nyttigare...


Lögn och förbannad dikt var det!  :fork_off:

Citat
Så det är alltså smör man ska steka i, eller rapsolja kanske då? För olivoljan smakar inte gott att steka i  :tongue_wag:

Jag tycker inte du ska steka i olja alls. Utom kokosolja då.

Citat
Ghee har jag aldrig hört talas om, och jag tvivlar på att det finns att få tag i här ute på vischan?!?

De flesta som använder det gör nog själva. Det är klarnat smör, ren smörolja. Det är halvflytande i rumstemperatur. Det är nyttigt därför att allt protein som kan brännas är borta. Väldigt stabilt alltså, tål hög värme och behöver inte förvaras i kylen.

Citat
Bregott, är det bra? Eller ska det vara smör?

Det är nog OK, men varför betala mera för att de spätt ut smöret med billig olja? Köp smör! :strut:

Citat
(skulle nog ha startat den här tråden på nybörjarforumet  :blush:)

Strunt samma. Här håller vi oss inte till ämnet lång stund. 

Fast vill du, så flyttar jag den dit. Bara att hojta. :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #5 skrivet: 2008.12.10 - 21:31:04 »

Välkommen! :lol:
Instämmer med föregående skrivare! SMÖR!!!
Loggat
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.12.10 - 22:06:02 »

Storfrämmande - jo jag tackar  :whink: :inlove:

Hmm. Får man någon förklaring till det där eller?  :crazy:

Ja, alltså, jag och Fjällmor häckar på ett annat forum också, där det pratas mycket barn  :whink: Det är hon och några andra fettälskare som "lurat" hit mig :clapgrin:

Okej, jag ska försöka få familjen att förstå att det är smör som gäller... Tack för välkomnandet, förresten, Langhol :smile:!

Så skönt att det inte var petnoga med vart inlägget hamnade! För min del får det gärna ligga kvar här  :whink:
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #7 skrivet: 2008.12.10 - 22:07:48 »

Smör, ghee eller kokosolja, dvs mättade fetter för stekning eftersom de kemiska bindningarna är stabila och inte förstörs lika lätt av värme.

Ekologisk kallpressad olivolja ringlad över sallad, ekologisk kallpressad rapsolja om du vill göra egen majonnäs (sisådär en miljard gånger godare än köpediton) och avocado som innehåller mest enkelomättade fetter är de fetter som är ok att äta. Inget av oljorna eller avocadon får värmas utan ska ätas kalla/rumsvarma.

Margarin är kemisk sörja, släng i sophinken och titta aldrig åt dem igen i affären. Det kommer din kropp tacka dig för.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.12.10 - 22:31:03 »

Tack för den fina sammanfattningen Bookia :smile: !

Jag älskar ju majjo, men ÄR det verkligen okej att äta mycket sånt? För en fettskrämd stackare som mig låter det så overkligt  :blink:.

Och hur äter ni avokado? Bara den, eller nåt till?

Ni ser ju - jag kan ingenting om det här... jag får be om ursäkt för alla dumma frågor  :shy:
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.12.10 - 22:39:47 »

Hej miar70 och välkommen. Jo här är vi smörätare allihopa. Men det går bra med Bregott också. Jag brukar ha Bregott på ostskivor rulla ihop och äter istället för smörgås. Det brukar jag ta morgonen om jag inte hinner laga frukost. 
 :wave: :wave: :whistle:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.12.10 - 22:43:49 »

Nog är majjo OK om du menar att det blir mycket fett.  :lol:

Personligen försöker jag hålla ner på det, men det är för att jag inte tror att rapsolja är så där himla bra även om det inte hör till de riktigt dåliga oljorna. Och köpemajonnäs innehåller ju en del tillsatser. Men det är så jäkla gott! Min nuvarande lösning är att blanda lite köpemajjo med mycket hemsyrad grädde. Det blir mumma till dressing.  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2008.12.11 - 08:07:12 »

 :smile: Tack MiaP för välkomnande! Bra att höra att det är okej med bregott, jag tror tonåringarna skulle bli rätt sura om jag tog bort det...

Och vad bra att du flyttade tråden, hemul  :whink:, den passar bättre här! En till dum fråga då: vad är hemsyrad grädde?
Om man, som flera av mina barn, vill äta fil på morgonen, och få den sötare, hur gör ni då? Nu äter de gärna lingonsylt i (hemgjord, men det är ju rätt mycket socker i  :rolleyes: ) är det okej med äppelmos istället? Eller har ni andra smarta tips?
Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.12.11 - 09:33:06 »


Ni ser ju - jag kan ingenting om det här... jag får be om ursäkt för alla dumma frågor  :shy:

 :club:

inga frågor är dumma här  :angrywife:

Alla frågor som gör att man hitar rätt och blir friskare är bara såååå bra! 

:yeah: :rollbaby:

Hur tänker du kring maten och familjen?
Är ni på väg att skifta allihop...?

 :bearhug:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
miar70
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 23


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.12.11 - 10:01:04 »

Hur tänker du kring maten och familjen?
Är ni på väg att skifta allihop...?

 :bearhug:



Njae, DET blir nog svårt  :rolleyes: men främst är det min sextonåring som gärna vill lchf:a, och jag har ju nosat lite på GI förut, men jag tog det nog inte riktigt till hjärtat... och nu tänkte jag att det är BARA med ordentlig kunskap om det här som det kan bli bra!
Sambon och jag är såklart med tösen, men sonen tränar så mycket så han måste få sina kolisar, och de små också inbillar jag mig?

Men att byta ut det onyttiga kan ju aldrig bli fel (typ flytande margarin  :whink: )...

Loggat

Hemmamamma med sex barn, födda mellan -91 och -06
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2008.12.11 - 10:59:06 »

Hej Mia70! Välkommen  :flowers:!

Läs på du i lugn o ro, att tänka om tar sin tid.
När du börjar smörsteka mat kommer du att märka en stor skildnad på smaken, det gjorde vi i  alla fall.

Jag har två tonåringar och en nästan sådan ( 11, 14 , 16 år) alla har fått finna sig i att man äter LCHF  här i huset.
De äter naturligtvis skolmat, men försöker så gott det går välja protein och grönsaker  och minimera kolisar.

Vi gottar ofta med pannkaka, vofflor och egen gräddglass här hemma, så de saknar inte så mycket.

Om man frågar mina barn vad de önskar så är det finncrisp och creambonjour och det får dom ibland.
Godis på fredag och  hemulbröd så ofta någon hinner baka.

Allt löser sig under närmaste veckorna ska du se!

Och tipsa han som tränar om Jonas Colding ,triatlonist , han äter ungefär som vi, lite kolisar,
annars skulle han inte orka med sina långa tävlingar.
jag tränar själv på gymmet ca. 3 gg / veckan sammanlagt 4-5 timmar och behöver inte någon
kolhydratladdning för det, är inte ens vrålhungrig efter ett träningspass som förut.
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544