Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 21:05:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Respekt för maten  (läst 7207 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.12.06 - 11:42:15 »

Det här är lite larvigt, men jag känner en helt annan respekt för mat numera. Kanske är det för att man gör så mycket mer från grunden, som buljongkok och så, och att det tar lite längre tid t.ex. att laga en sås utan mjöl. När man köper ekologiskt eller kött från djur som fått gå ute påverkar det nog också.

Jag slänger nästan ingenting. Inte bara för att jag är snål, för det är jag av nödtvång, men jag vill på nåt sätt inte att maten ska förfaras. Är nåt på g att bli dåligt så hittar jag på nåt att göra med det så jag kan frysa det istället för att vänta på möglet så att jag kan slänga det. Det som blir över i Garantburkarna med krossad tomat fryser jag i småprotioner redan när jag öppnar burke,n för jag skulle aldrig hinna få i mig allt innan det blir dåligt.

Är det bara jag som känner så här eller är vi fler? :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #1 skrivet: 2008.12.06 - 15:19:17 »

Jag är också en snål jävel.
Kan jag ta hand om en vara längre än datumstämpeln så gör jag det!
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.12.06 - 16:16:07 »

Samma här, utan att vara snål. Det bara är så, jag har lärt av min mamma och mormor att ta till vara allt. :worshippy:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #3 skrivet: 2008.12.06 - 19:01:25 »

Eller också har man en "hushållsgris" som äter allt!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.12.06 - 20:25:37 »

Ingen förstår mig!  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #5 skrivet: 2008.12.06 - 21:37:57 »

Jo jag gör det. Helt och hållet. När jag kom till Sverige blev jag chockad över hur svenskarna rynkade äcklat på näsan åt kylförvarad mjölk vars bästföre datum var dagen innan, och HÄLLDE UT DEN. Det var ju för tusan inget fel på mjölken!  :guns:

Jag kommer från ett hem där man försökte ta tillvara maten, mer hos mina morföräldrar än föräldrar dock. Min mamma har numera anammat konsumtionssamhället till fulllo. Hennes motto är "varför göra själv när det går att köpa". Hon förstår inte alls hur jag finner nöje med att brodera eller laga mat. Det finns ju färdigt att köpa. Fast hon lagar ju mat själv, det mesta går dock per automatik nuförtiden och hon verkar inte göra det men någon större intresse. Fast jag måste erkänna att det alltid smakar smaskens. Mammas mat.  :thumbsup:

Jag förstår henne dock, hon slet som ett djur när vi barnen var små, tog hand om 2 små (jobbiga) barn, svårt sjuk svärmor, hus och hem och jobbade heltid. Någonstans i den röran försvann väl all förståelse för "fritidssysslor". Lätt hänt när man själv aldrig hade någon fritid.
Samma märkte jag hos mormor, hon var duktig på att odla, laga mat åt 10 pers tre gånger dagligen, sköta om hus, sjuk man, massa fosterbarn och djuren på gården. Men hon gjorde det med den där semesterveckan i åtanke. Den som hon varje år tog för att åka till ett spa, bada i varma källor och bara slappa. Hemma blev det, som vanligt, kaos. Allt rasade ihop utan henne. Det är nog inte så kul att aldrig kunna ta en paus från sitt. Alla kvinnor tröttnar väl förr eller senare.

Men lära mig ta tillvara mat, har jag väl snappat upp. Mamma var väl inte så jättevillig att lära mig, då hennes mamma inte var så villig att lära henne. Min mormor flyttade tidigt hemifrån och det hon har lärt sig om hushållning, har hon lärt sig på egen hand i efterhand, men det var väl si och så med att föra vidare de kunskaperna. Så när mamma flyttade hemifrån tidigt, var det samma sak för henne, hon säger att hennes svärmor, min farmor, lärde henne i princip allt. Mamma var väl ingen hejare heller på att lära ut kunskaperna, så när jag flyttade hemifrån vid 15 års ålder, kunde jag bedrövligt lite. Har fått lära mig allt eftersom. Fast morsan säger att hon visst har försökt lära mig, jag har bara inte velat lyssna. Lite sanning ligger väl däri.  :whistle:
Om jag någonsin får barn, hoppas jag att den "onda cirkeln" går att bryta.  :laugh:  Hushållningskunskaper är skitviktiga, och blir allt viktigare, känner jag.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.12.06 - 21:43:03 »

Men jag pratar om att det här ändrats sedan jag började äta så här...  :sadsad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2008.12.06 - 21:54:22 »

Så klart har man större respekt på mat nuförtiden.
Jag som odlar delvis vår mat, det ska verkligen användas i rätt tid och ordning så att inget skulle bli dåligt.
Just nu står det ben i kylen för jag skulle ju koka mer buljong, men måste nog ge mig just nu och slänga dom.  :cry:

Man väljer nuförtiden ändå relativt dyra matvaror, oftast ekologiska, och delvis köper jag direkt från bonden.
Självklart blir det mer respekt för maten, så jag förstår dig Hemul.

En annan sak är solklart för mig: Jag börjar tycka att matlagning är roligt för det mesta.
Annat var det 3 år sedan då jag var på väg att ge upp , bara därför att det kändes  " so boring " !
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2008.12.07 - 00:41:39 »

Idalinda, kan du inte bara frysa benen medan du väntar? Så du slipper slänga dem i onödan.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.12.07 - 15:43:41 »

Min tanke också, jag har mina ben ligger och väntar i frysen. :confused: :fridge_death:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.12.07 - 16:01:21 »

Frysen är väl full av pastej.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2008.12.07 - 17:36:09 »

Det kommer nya ben varje vecka, så det är ingen idé att frysa dom i jättemängder, när man har även färdigt buljong i frysen. :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.12.07 - 18:04:10 »

Koka dem lite snabbt och käka upp märgen då, om det är märgben alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2008.12.08 - 10:42:54 »

redan slängda , och de var inte märgben utan revben , jag hade bara komplitterat märgben med dom bitar .
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.027 sekunder med 22 databasfrågor.