Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:49:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Viktnedgång  (läst 32839 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
duggan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« skrivet: 2008.12.03 - 23:09:19 »

Hejsan.  :yay: Jag har ätit enligt lchf dom senaste 6 eller 7 veckorna och trivs som fisken i vattnet, MEN jag tycker verkligen att det är svårt att veta när man äter för lite fett eller för mycket fett. Just nu satsar jag på att gå ned en del i vikt, men kroppen håller inte med och står helt still.

Så lite vägledning skulle uppskattas, man har ju inte riktig fått in den rätta känslan än :cool:

En dag som denna:

frukost:
1 burk makrill
1 kopp the med 1msk smör

Lunch:
Thaibuffe med pizza sallad.

Middag 3 kokta ägg med 1-2msk smör.

Eller:

Frukost:
1 dl turkik yoghurt
1 ägg
1 avokado
The med 0,5 dl vispgrädde

Lunch:
1 pkt bacon
2-3 stekta ägg
Fet bea sås

Middag:
Vitkål och fet köttgryta

Kvällsfika:
1 ruta 72% choklad med en kopp the med vispgrädde.

Ungefär vilken dag känns mer rimmlig ur fett synpunkt. Har ätit mer enligt alt 2 men tänkte att jag kanske är lite väl generös med fettet?

Eller kanske snål?

Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.12.03 - 23:26:49 »

Hej och välkommen! Jag tycker det ser ganska bra ut. Men en burk makrill och te verkar lite lite till frukost. Jag skulle ta 2 ägg även till frukost. Om du inte går ner så skulle jag prova med att minska på grädde. Den ställer till det för många. Smör och feta ostar är bättre än att hälla grädde i allt. Lunchen dag 2 skulle jag skippa bean det räcker med fett och protein från bacon, och ägg innehåller ju också fett och protein. Och till kvällsfika skulle jag nog nöja mig med chokladen och inte lägga till grädde också. Enligt Skaldeman ska man välja feta köttbitar och då behöver man inte lägga till så mycket fett. Det finns redan i köttet. Nu har du ju ätit LCHF några veckor och då borde sötsuget ha lagt sig. Jag skulle då skippa chokladen och ta en bit Brieost istället. Även om det är 72 % chocklad så innehåller den en del socker.

 :slurp:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.12.04 - 03:11:19 »

Välmommen!  :wave:

Jag ska inte råda nån om viktnedgång, nähä.  :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
duggan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #3 skrivet: 2008.12.04 - 09:08:26 »

Hejsan! Tack så mycket för svar, för en del säger att man inte kan äta för mycket fett så då öser man på lite väl häftigt i många fall gissar jag. Jag har läst skaldemans GI - noll men vad jag tycker det är jobbigt att räkna kolhydrater så det blir max 13 g om dagen eller så, skulle vilja köra mer på en höft, eller rättare sagt så är ju det vad jag gör, men det går ju tydligen inte så jätte bra i viktminskningssyfte :whistle: Nåja ska dra ned på grädde och sluta med min choklad. Men vad sägs om kvällsfika, många gånger är jag inte hundrig m,en jag är så förbaskat sugen på att dricka lite the och tugga på nånting på kvällskvisten, ska man försöka vänja sig av den fula vanan eller ska man ta en bit ost? ur viktminsknings syfte alltså. :crazy:Ni får ursäkta mina konstiga frågor men är man inte allt för van så... :blush:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.12.04 - 09:39:19 »

Jodå, man kan äta för mycket fett. Det är tydligen några förunnat att gå ner även om de äter jättemycket. Andra får nog lov att hålla igen på den här kosten också. Annika D äter ju pyttelite t.ex.

Mitt eget fett sitter som gjutet, men även jag går ner om jag håller igen på mängden mat. Det är bara det att jag orkar inte det så länge och när jag börjar äta normalt igen så går jag upp igen. Normalt är inte jättemycket. Skulle tro snarare under än över 2000 kcal. Kan ju tillägga att på normalkost gick jag inte ner vad jag än gjorde, kaloribegränsing inbegripet.

Fast nu tycker jag inte du verkar äta särskilt mycket fett alls. Är det möjligen så att du åt rätt lite innan du hoppade på LCHF?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.12.04 - 09:53:09 »

Hej!

Välkommen hit!  :wave:

Det du kan göra för att hitta åt ryggmärgskänslan är att regga allt du äter i typ 3 dygn i minmat.net så du får en känsla för proportionerna. Jag gjorde det i början och gör någon gång i halvåret för att kolla mig själv.  :flirting:

Hur kroppen reagerar beror ju dels på hur du ätit tidigare och på om den behöver läka med mera.

och du, använder du måttbandet...?

/Fjällmor

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2008.12.04 - 16:35:18 »

Hej :wave:
Allt är väldigt individuellt med LCHF, det är kruxet och förtjusningen i detta.
Vissa älskar denna kost så mycket att de äter alldeles för mycket av det goda bara på farten och går inte ner i vikt så mycket.

Jag går ner om jag håller mig till ovanjordiska grönsaker, smör och kött och inga undantag.
Jag gick ner 15 kg under första vintern, sedan har jag pendlat mellan -15 och -12 kg över ett år.

Det där att hitta balans när man kan tillåta något är svårt, för man blir så lätt sugen på mer och tillåter lite extra.
Man ska vara lite observant med mjölkprodukter, nötter och choklad och inte börja experimentera med bakelser ... :whistle:
Min man älskar ost och kan lätt käka alldeles kolossala mängder  :shock:

Under senaste månaderna jag har glidit in att äta bara två måltider  /dag och kanske någon meze-yogurt med bär till kvällen.


Känner du dig hungrig/ sugen under dagen  det är  rätt bra fett-mätare.
Om man kan inte vänta med maten 5 timmar har man ätit för lite fett måltiden innan, tycker jag .

Det var roligt att läsa om din makrill -frukost, då är vi två som börjar dagen så  :flirting:
Jag blandar i ordentligt med smör i makrillen kanske 30-40 gram och kokar ihop så att det blir varmt.
det blir en mättande soppa !
En annan variant är att hyvla på 5-6 skivor 38% ost på den och värma upp = pizza , enligt mig  :whink:
Men den frukosten står jag stadigt 5-7 timmar.

Smörstekta grönsaker är mums!
När jag har någon gång räknat mitt näringsintag på www.fineli.fi ( finska sida , men man får allt på svenska !)
märker jag att det är inte så lätt att få upp fettet till 80% , oftast hamnar man till 60-70 % , så min erfarenhet
är att hitta på alla tillfällen att häva i lite extra fett.

En akutlösning på vissa situationer när man äter hos kompisar och maten är mestdeles kolisar är att ha med sig
en liten flaska rapsolja, gå till toan och ta en klunk och dricka vatten på.
Smaken är ingen höjdare, men man får mer energi och orkar ett par timmar till  :lol:
Loggat
duggan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #7 skrivet: 2008.12.05 - 08:42:08 »

Hej igen, tack så mycket för att ni tar er tid att hjälpa mig :clapping: Jag tror jag förstår lite bättre nu och sedan tror jag att jag haft lite "flera bäckar små" - effekt, det är ju kollisari gräde,turkisk yoghurt, mjölk, choklad och tillsammans med grönsakerna och korv ibalnad osv så det med nog en del kollisar totaltvissa dagar, och -ja då går det ju inte riktigt lika bra :whistle:

Så nu blir det bara ett mål med lite sallad/grönsaker till, givetvis ovanjordiska per dag och dom andra målen med bara proteiner och lite fett. Tänkte mig 3 mål per dag och lite helg mys på fre el lör med lite oliver, salami, gurkstavar med fet dip  :tongue: och tänkte försöka nöja mig med en slät kopp the på vardagskvällarna.

Känns handlingsplanen rimlig?
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2008.12.05 - 10:26:28 »

Det där med " lite fett" låter fortfarande lite fettskrämd  :whink:, men jag förstår vad du menar...
kör på och berätta här hur det går , vi hjälper så gärna så :wave:
Loggat
duggan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #9 skrivet: 2008.12.05 - 12:06:12 »

Detta har HEMUL skrivit i sin stora enfald.  :clubhead: :clubhead: :clubhead:

Citat
Vi är nog några stycken som är i samma situation.  :shy:

Jag försöker halvera det tillsatta fettet. Typ istället för sås på 1 dl grädde blir det en halv. Och så har jag i princip tagit bort fettet från det väldigt lilla kvällsmål jag äter. Så nu blir det en skvätt vanlig fil med lite banan eller nåt.

Tycker inte skillnaden är så stor, men precis som du känner jag mig hungrig. Det är värst direkt efter maten. Står jag bara emot nån timme så går det bra.

Jag vet att detta funkar för mig, även om jag inte går ner fort. Men jag oroar mig för var det ska sluta, för jag vet också att jag går upp igen om jag börjar äta mig mätt igen och det gör man ju förr eller senare.  :neutral:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2008.12.05 - 15:49:34 »

neeeej, vad pratar vi nu om  :confused3:, inte-inte minska fett men möjligtvis minska mjölkprodukter.
Det är i princip inte möjligt att bli fett av smör, så blanda smör i din the eller cocosfett , och skippa bananen istället.
Om du kokar soppa , blanda i även ordentligt bit smör. Du ska ju bli mätt av din mat,
det blir jag i alla fall , om den innehåller tillräckligt med fett.

just nu har jag under kok en laxsoppa för fem personer:
Där finns en gullök, en näve torkad grönkål, 750 g lax
100g smör, en burk cocosmjölk ( inte light) och 3 dl vispgrädde.

Vi blir mätta hela bunten ( två vuxna, två tonåringar och en 10-åring)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2008.12.05 - 15:56:16 »

Nej, men det är i princip möjligt att inte gå ner i vikt om man äter allt fett man behöver för energi. 

Till och med de mest rabiata har svängt nu, har du inte märkt det? Ingen verkar vilja kännas vid att de någonsin sagt att man kan äta så mycket man vill och ändå gå ner i vikt. Kostdoktorn sa till och med häromdan att man så klart går upp i vikt om man äter mer fett än man förbränner. Det vet jag av erfarenhet inte är sant dock. Jag åt som ett svin de första månaderna och efter de där första 2-3 kilona jag gick upp på en gång (de där kilona som andra tappar...) hände ingenting mera.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.12.05 - 15:58:03 »

Det är massor med tjejer som äter under 1500 kcal. Inte underligt att man går ner då kanske.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2008.12.05 - 15:59:35 »

jo, men om vi snackar här med en som tänker skippa fett från the och lägga till en banan i yogurt istället så tror jag ändå mer på fetten än på bananen  :angry: :inlove:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2008.12.05 - 16:03:40 »

Nej, du snackar med mig.  :blush:

Snälla Duggan, förlåt mig! Jag klickade på redigera-knappen av misstag och skrev över ditt inlägg.   :sadsad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544