Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 09:31:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: att steka laxfiléer  (läst 25028 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2008.11.28 - 19:27:32 »

Jag har funderat vad jag gör fel eller om det är fel på min stekpanna men
problemet är att även om jag steker på mellanvärme och använder myyyycket smör vill bitarna fastna på stekpannan ändå.
Måste man vända ofta, minska värmen ännu mer ?
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #1 skrivet: 2008.11.28 - 20:38:06 »

Vad har du för stekpanna? Gjutjärns gissar jag på om det fastnar?

Jag föreslår att du först skrubbar rent den, med stålull, riktigt hårt, så det kommer fram grå lager metall. Sen köper du rent fett, typ kokosfett, ekologiska är ju bäst men även Icas silverförpackning funkar fint för dessa behov. Man måste ha ett stabilt fett som tål hög temperatur.
Den skrubbade och ordentligt avsköljda pannan läggs på spisen, låt den torka ut helt på medelvärme (jag kör på 3an), sen lägger du i en redig klick kokosfett, rör runt den så den smörjer in all yta i stekpannan, därefter låter du kokosfettet smälta och koka. Det osar nåt fruktansvärt så ha fläkten på max och gärna ett fönster öppet så inte brandlarmet går igång.
Låt fettet stå där och koka in i pannan i ca 20minuter, stäng därefter av plattan men låt pannan stå kvar tills den är helt kall och fettet har stelnat.
Därefter när du ska använda pannan igen, slå på spisen, vänta tills gammalt flott har blivit flytande, torka ur med papper alt diska ur med rent diskborste i varmt vatten. Sen lagar du mat i MYCKET smör och låter smöret ligga kvar och kallna i pannan. När man har kört den proceduren, börjar ytan bli tillräckligt infettad.
Det är första infettningen som är svår att få till ordentligt. Kruxet är just att låta fettet stå kvar och torka in efter varje matlagning. I början får du räkna med att använda groteskt mycket fett, typ fingertjockt, men med tiden  går det bra med mindre och mindre mängder.
Men låt inte vatten ligga kvar i pannan och diska för guds skull aldrig med diskmedel. Då får du börja om med hela infettningsprocessen.  :flirting:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2008.11.29 - 18:52:58 »

ne-e-ej , jag har en " vanlig" hackmanns panna i 400 kr klassen, med någon beläggning alltså.
Den är ca. ett år gammal  och jag har försökt behandla den väl, men någon repa har väl kommit ändå, vi är ju flera kockar.

Men jag är väldigt tacksam för dina råd för gjutjärn, för nästa år kommer det att vara dax att uppgradera lite kastruller och redskap i allmänhet.
Jag har förståt att gjutjärnspannan skulle vara det utlimata, men de är så tunga och vi är 5 vid matbordet
så pannan ska vara modell större och därmed väldigt tung.
Och jag är är modell svag 
Jag kommer att pumpa ut all info om er sedan när det är dax.

Men måste man steka laxen på en väldigt liten värme ?
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #3 skrivet: 2008.11.29 - 19:30:21 »

Jag hade också en svindyr stekpanna med någon typ av "diamantteflonbeläggning", inköpt på en numera nedlagd köksporrbutik. Diamanteflon my ass.  :guns:
Trots att jag följde alla regler och tips, blev det ganska fort, bara 1mån efter inköpet, små bubblor i teflonet. Jag höll ut i knappt ett år, men sen gav jag upp och köpte en redig gjutjärnspanna med glaslock. Det bästa köpet jag någonsin har gjort.  :thumbsup:

Visst kan det vara tungt, särskilt när ni är så många, men har inte du söner? Samt en make? Jag gissar att de är någorlunda stora respektive vuxna och därför av modell stark?  :flirting:
Sätt de i kökstjänst!!! Rullande schema eller nåt, då får de flytta på pannan/pannorna och hjälpa till med maten. Samtidigt lär de sig en del om matlagning och det är en kunskap de alltid kommer ha nytta utav.  :smile:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.11.29 - 21:11:57 »

Jo, fisk ska man steka på svag värme. Ett knep är att lätta lite på fisken med stekspaden då och då i början medans stekytan bildas så den inte fastnar. Eller vända den ofta om det är sån fisk som inte går sönder så lätt.

Är beläggningen sliten ska du nog investera i nytt. Då kan den nog släppa i maten. Som jag sa förut, tvåhandsfattning.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.11.30 - 20:21:03 »

en av sönerna kallar jag här för kock  ( 14 år) Han lagar mat 1-2 gg / veckan.
Allihopa klarar av att steka köttfärs och koka ägg, så vi överlever här  nog  :whink:, men just för de stunder
när de inte är på plats och jag skulle klara av det själv :confused3:.

Men en sådan med dubbla hantag är nog ett måste även om jag inte har den tredje handen för att skrapa på.

Jag har en ny fråga men börjar ett nytt tråd för det...
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.11.30 - 23:11:49 »

Jag har sett reklam för en gjutjärnspanna från Hackmans som inte ska vara så tung. Den har handtag av stål i stället, för att spara in på tyngden. :pancake:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.11.30 - 23:17:00 »

Det har nästan alla nu. Det är nog bara Skeppshults billighetsserie som är gjutna i ett stycke. De pannorna finns förresten ingenstans! Jag är så less på att saker inte går att få tag på längre!  :fork_off:

Stålhandtagen är bra också för att de är isolerade (ivf mina) och håller sig svala samtidigt som de funkar i ugnen (till skillnad mot trä).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2008.12.01 - 08:18:39 »

Jag har Skeppshults traktörpanna, med trähandtag. Kan inte ha den i ugnen men i övrigt en den kanon. Har även en 5l gryta i gjutjärn av ngt annat märke (minns inte namnet) som är helgjuten, den går att ha i ugnen utan problem. Den köpte jag på en seconhandaffär för 100kr.  :thumbsup:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.12.01 - 08:38:51 »

Går inte trähantaget att skruva av?

Jag är supernöjd med den pyttelilla Skeppshults jag köpte på Clas Ohlsons. Så gott att få en tjock omelett istället för de där tunna skinnlapparna det blir i en stor panna om man gör bara 1 portion. Behändig att steka en köttskiva i också. Går åt mindre smör, sparar el då man kan använda lilla plattan och är lättare att diska ur. Har bestämt att köpa en 20 cm Grythyttans till mig själv i julklapp. Sen har jag i princip alla storlekar.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2008.12.01 - 11:56:53 »

Jag ska spana på Myrorna då !

Hur vet man att gjutjärnspannan är ok ? Om den är rostig kan man jobba bort det på något sätt ?
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #11 skrivet: 2008.12.01 - 12:27:39 »

Gjutjärnspannor är i regel tåliga saker. Den jag köpte på seconhand affären hade en inpyrd doft att kaffe. Skitskumt. Som om den har används för att rosta råa kaffebönor eller nåt. Men jag tog och skrubbade bort yttersta skiktet med en stålborste och stålull, fettade in det i 2-3 omgångar med kokosfett av bra kvalité och nu är den som ny.  :thumbsup:
Men det tog ju en stund, skrubba, skölja ur (ren diskborste, kokhet vatten och skrubba skrubba skrubba tills vattet som rinner bort är klart), sen torka ut på plattan på medelhög värme, in med kokosfett, koka in fettet så det osar i hela huset, låta svalna. 2h senare när grytan var helt kall var det dags att börja om, med skrubbning och allt. I mitt fall var jag tvungen att skrubba tills jag märkte att jag hade fått bort skiktet med vad det nu var som luktade kaffe. Troligtvis behövs det inte för gjutjärnsgrytor som endast använts för matlagning. Då räcker det nog med en ordentlig genomskrubbning, däremot kan det vara bra att fetta in det i omgångar ändå, för säkerhets skull.

Är pannan rostig gäller det att skrubba tills man har fått bort rostskiktet. Förhoppningsvis var det bara på ytan. Jag har en kompis som fick en gjutjärnspanna av sin mamma när han flyttade hemifrån, en vanlig skeppshult av standardstorlek. Den pannan hade stått på en icke isolerad vind i 20-30år, så man såg inte så himla mycket järn utan hela pannan var i princip en igenrostad klump. Kompisen köpte stålull, spottade i nävarna och satte igång att skrubba. Tog honom ett par dagar att få bort allt rost, sen när han hade fettat in den var pannan PERFEKT. Hans är tom bättre än min. Rätt coolt egentligen.  :lol:

Däremot ska man hålla koll så att pannan inte är spräckt, eller vad man nu kallar det. När man ställer en kall panna på het platta kan metallen hettas upp fel, eller nåt och då blir det deformerat. Det märker man när man ställer pannan/grytan på en plan yta. Vickar den det minsta så är den spräckt och då blir det jobbigt att laga mat i den samt att den då lätt bränner eftersom värmen inte fördelar sig korrekt. Så ska du ha en panna, se till att den står stadigt på plant underlag.

Jag ska spana på Myrorna då !

Hur vet man att gjutjärnspannan är ok ? Om den är rostig kan man jobba bort det på något sätt ?
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2008.12.01 - 13:03:34 »

men vilken järngruva du är Bookia :clapping:, vilken information!
Nu känner jag mig som en proffs när jag börjar jaga min gjutjärnspanna ! :cool:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #13 skrivet: 2008.12.01 - 13:38:03 »

Hehehe, klart man hjälper till.  :flirting:

men vilken järngruva du är Bookia :clapping:, vilken information!
Nu känner jag mig som en proffs när jag börjar jaga min gjutjärnspanna ! :cool:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2008.12.01 - 20:05:03 »

go bookia!  :clapping:

Jag älskar också mina gjutjärnspannor  :inlove: de är oslagbara!

Angående fisken, jag kör dem alltid i ugnen

 _ :swimfish:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544