Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 09:34:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är alla ägg skapade lika?  (läst 13492 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.07.08 - 18:26:18 »

det där med ägg är knepigt.  jag hade under flera år Ankor som sällskapsdjur.. och de lade ägg... storleken på äggen varierade kraftigt!.. ena dagen kunde de lägga stora fina ägg.. nästa dag blev det ett litet ägg...? . men vad jag minns så la de mindre ägg precis när de började värpa.. så jag misstänker att det har med åldern att göra också!.. att de kan lägga större ägg när de själva blir lite större eller något ditåt!  :lol: ... näringsmässigt så tror jag nog att det är detsamma villket ägg du än väljer!  :nod-yes:.. de är ju designade för att bli små kycklingar allihopa.. 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.07.08 - 18:30:08 »

Jo, unga hönor lägger små ägg, så det gäller nog ankor också. Som jag tror vi sa tidigare i den här tråden borde alltså små ägg vara näringsrikare, för unga hönor borde ju fungera bäst liksom.

Har du bott på riktiga landet alltså? Är ankägg goda förresten?  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.07.08 - 18:59:56 »

Ankägg är Jättegoda!  :inlove:.. de är större än hönsägg och har en större Gula som är mycket gulare än vanliga hönsägg.. de är Mumms!  :dribble:.. och Ankor är ett mycket bra sällskapsdjur! :inlove:..

jag e uppväxt i stockholms skärgård.. på en Ö.  :inlove:.. (med broförbindelse!)  :lol:.. Djurö heter den... så ja jag kommer från landet!.. dock inte landet med massa åkrar.. utan landet med massa båtar!  :flirting: :lol:..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.07.08 - 19:37:36 »

Fy bubblan så orättvist!  :mad_roll:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #19 skrivet: 2009.07.08 - 22:39:12 »

En gång i världen hade jag också höns. Räddade dem från ett hönseri där de skulle nackas eftersom  de inte värpte 1 ägg / dag. Nåväl hönskräken var ju vana vid att stå 4-5 i varje bur. Så när vi släppte in dem i hönshuset så kurade de ihop sig tätt i en klump på golvet. Att de skulle gå upp på lilla stegen till värpredena förstod de inte på en gång. De värpte jämnstora ägg ända till de ruggade. Då blev de ett uppehåll, sen kom det små ägg i början av värpperioden  för att sedan öka i volym till normalstora. Vi köpte också två dvärgtuppar till våra pullor men det är en annan historia
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009.07.09 - 12:31:14 »

 :inlove: va härligt att du räddade dem!  :flowers:  älskar follk som är djurvänner! :inlove:

vi skaffade våra Ankor främst som sällskapsdjur. de två första, Eijlor och Casie kom till oss när de var stora som en tennisboll ungefär  :inlove:.. de blev präglade på oss.. så de var med överallt där vi var!... de hade egen stol vid matbordet när vi åt ute.. och egen tallrik!  :nod-yes: jättemysiga djur!! och keliga!! :inlove:
när vi haft Eijlor och Casie i några år, så skffade vi två ankfröknar till!. SnabelA (@) och icon.  :lol: .. de blev inte lika tama som de första.. eftersom de var vuxna när de kom till oss. .. dessa två fick sedan två ankungar.. Pip och Gullefjun.. som tyvärr visade sig vara pojkar båda två!.. så när de blev äldre så bråkade de med Casie.. det slutade med att pip och Gullefjun fick flytta till ett nytt hem, inte så långt ifrån oss!  :lol: ... där de fick egna Ankfröknar att leka med!.. efter några månader så visade det sig att en av dessa Ankfröknar blev väldigt utmobbad av övriga.. hon fick varken äta eller dricka tillslut.. vi tyckte så synd om henne så vi bestämde oss för att prova om hon skulle trivas bättre hos oss!... något hon också gjorde! :lol:.. hon blev den fetaste och kaksigaste ankan av dem alla!  :inlove:

våra ankor blev väldigt gammla hela bunten... den yngsta blev 10år. den hitills äldsta blev 12år. :inlove:.. i dagsläget har vi bara en ankfröken kvar. lilla SnabelA!... hon trivs själv och är med mamma nere på trädgårdslandet och äter upp alla äckliga mördarsniglar!  :nod-yes:... så nog ligger fjäderfä mig varmt om hjärtat alltid! :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2009.07.09 - 15:06:41 »

Lisbeth.. du fick en smörklick av mig  :inlove: bara för att du tog hand om de små söta hönsen! :thumbsup: :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.07.09 - 15:17:31 »

Jaha, så de lägger små ägg efter att de ruvat också? Fasiken Lisbeth, jag måste nog ha dig med på min höns- och getfrm som jag ska ha.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.07.09 - 15:43:15 »

Ruggat.. Hemul.. Ruggat! ..inte Ruvat. :club:  helt olika saker!   :lmao: .. rugga är när de byter fjädrar inför vinter/sommar.. Ruva gör de på äggen!  :whink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2009.07.09 - 17:08:46 »

Jag menade ju det!   :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #25 skrivet: 2009.07.09 - 21:31:41 »

Tack för smörklicken Kwidell. :worshippy: Jag gör som bäst reklam för din goda morgondrink, prackar på alla jag möter ditt recept eller så får de en provsmakning när de hälsar på.  :lick:
Det är klart Hemul att jag kommer med på farmen. Förutom höns har jag haft, katt, kaniner, marsvin , fiskar, undulater, och har i dagsläget  hund o häst. Så det kommer att gå galant med djurhållningen. Dessutom är jag gift med en Lantmästare som kan få ge oss goda råd vad det gäller foder o grödan. Men det vete sjutton om han får bo med oss  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.07.09 - 21:58:46 »

Nä, han kan bo kvar i stan!  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.07.10 - 13:57:44 »

Tack för smörklicken Kwidell. :worshippy: Jag gör som bäst reklam för din goda morgondrink, prackar på alla jag möter ditt recept eller så får de en provsmakning när de hälsar på.  :lick:

 :inlove: du e snäll du!  :lol: .. är glad att du tycker om den!  :nod-yes:

Jag menade ju det!   :cry:
Hemul..  :bearhug: vet ju att du Ääälskar sådana! :lol: :flirting: .. 

får inte jag också följa med till farmen? :confused3:.. har haft Ankor  :inlove: , katter, fåglar, rådjur och hundar.  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544