Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 12:38:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nyponkräm  (läst 5357 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.11.25 - 00:55:15 »

Nyponkräm eller nyponmos, vilket man nu tycker låter bäst. :crazy:

Jag har blivit väldigt förjust i att använda de där torkade nyponen jag köpte. Så nu vill jag få er fast också.  :wave:

  • 50 g nyponskal (2dl)
  • lite citronsaft eller citronsyra
  • 2 msk socker alternativt sötning
  • vatten

Häll nyponskalen i en liten kastrull och slå på vatten så det står nån cm över nyponen. Låt stå tills skalen har svällt och är mjuka. Går på en halvtimme för mig, men jag tror det kan skifta.

Koka sedan nyponen riktigt mjuka i samma vatten. Tar inte lång stund.

Mixa till en slät kräm som sedan passeras genom en trådsil för att får bort blomfästena (som ni förhoppningsvis inte mixad till pulver).

Häll tillbaks i kastrullen, tillsätt socker/sötning och citron och koka ihop till lagom tjocklek eller späd med vatten om det är för tjockt.

En sån här sats blir sådär 5 dl. En knapp Felix majjoburk. Det är jättegott att ha som sås till en klick sur grädde eller keso. Var toppengott ihop med vispgrädde till ylas kokospannkakor. Fast just det såg väldigt oaptitligt ut i.o.m. att färgen är precis samma som ketchup!  Vill man ha soppa så späder man bara med vatten. Verkar hålla sig bra, kanske p.g.a. det höga C-vitamininnehållet. Jag hade en burk över en vecka utan att det blev dåligt.

Med socker innehåller 1/2 dl sådant mos 6.4 g kh och utan socker bara 3.4 g. Nypon är sprängfulla med vitamin C, många gånger mer än i t.ex. apelsiner. De innehåller också en hel del andra nyttigheter som t.ex. A, E och kalium.

Jag tror det är färska nypon de kollat i fineli. De värden på C jag har sett för torkade nypon är ungefär dubbelt så höga, alltså över 2000 mg. Kan jämföras med 50 mg för apelsin och 12 mg för inhemska äpplen. Så vill man gardera sig och få i sig lite antioxidanter är nog detta ett billigt sätt att förse sig.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11007&lang=sv
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.11.30 - 20:36:37 »

Måste skriva även nypon på inköpslistan  !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.11.30 - 21:25:10 »

Fast jag tror jag skrivit fel. Vet inte hur jag räknade. Den där satsen kan inte bli en hel majjoburk. Så lite mer kolisar blir det nog.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.01.10 - 16:28:06 »

Nej, det var inte fel. Det blir så mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544